Een birkin op je lippen

De eerste 24 tinten van Rouge Hermès. © GF / HERMèS

De lippenstift van Hermès Hermès brengt zijn eerste make-upcollectie op de markt: lippenstift in de kleuren van de iconische zijden sjaals. Een vleugje luxe dat, in navolging van de Birkintas, een cultproduct belooft te worden.

Met namen als Box Orange, Pepper Red of Incense Pink en een lipstickhouder die veel weg heeft van een kleurige totem is de komst van Hermès in de make-upwereld meteen raak. Het Parijse huis stond al langer bekend om zijn geuren, maar dit gaat nog een stapje verder. Er werden grote namen aangetrokken, zoals Pierre Hardy voor het ontwerp, Bali Barret voor de kleuren en Jérôme Touron (ex-Chanel en Dior) voor de textuur. Pas na twee jaar onderzoek in een gespecialiseerd laboratorium in Normandië werden de allereerste lipsticks voorgesteld ( zie p. 37). Een grondige aanpak, en met reden: vandaag weten we dat de helft van de centennials, jonge vrouwen die na 1995 zijn geboren, toegeeft dat ze al make-up dragen vanaf hun veertiende.

Een birkin op je lippen

De afgelopen jaren won make-up steeds meer terrein, vooral door de populaire tutorials op sociale media. Dit ging ten koste van parfum, dat minder Instagrammable is. Daarom stappen grote merken als Burberry, Dolce & Gabbana, Gucci en nu ook Hermès in het risicovolle make-upavontuur. “Maar we blijven trouw aan onze visie”, zegt Pierre-Alexis Dumas, artistiek directeur van het familiebedrijf. “Schoonheid gaat bij Hermès niet over hoe je eruitziet, maar over hoe je je voelt. Onze schoonheidsproducten dienen om je persoonlijkheid te onderstrepen.”

In dit ultracompetitieve segment doet het ene item het beter dan het andere, maar eentje steekt erbovenuit: de verkoop van lippenstift zal tegen 2023 naar schatting meer dan 17 miljard dollar opbrengen. Een van de redenen voor dit succes is het enthousiasme van millennials, bij wie lipstick in een paar jaar tijd het handelsmerk is geworden van een hele generatie. Lipstick wordt gezien als iets wat je zelfbeeld boost en als een volwaardig modeaccessoire dat ook Instagrammable moet zijn, een van de grote troeven van de nieuwe Rouge Hermès.

Het eenvoudige maar speelse design doorprikt het stereotiepe beeld van vrouwelijkheid. De collectie valt ook mooi samen met een reeks kleine accessoires in kalfsleer (de ‘Veau Madame’ van Hermès), wat het product nog aantrekkelijker en minder vluchtig maakt. “De lippenstift is een prachtige compagnon voor de Hermès-tas”, aldus Jérôme Touron, creatief directeur van Beauté Hermès. “Een openbaring voor wie de make-up van Hermès via de tassen ontdekt.” De bedoeling is duidelijk: met deze lancering, de eerste van een lange reeks, wil het merk een nieuw cliënteel aantrekken en een bloeiende markt aanboren.

Rouge Hermès, 62 euro (online en in geselecteerde Hermès-boetieks vanaf 1 maart).

Red my lips

De lijn, die simpelweg Rouge Hermès heet, is verkrijgbaar in 24 tinten – tien matte en veertien glanzende, geïnspireerd op de leertinten van de beroemde handtassen – en per seizoen komen er nog drie kleuren in limited edition bij. De tinten werden gekozen uit de ongeveer 75.000 kleuren die op zijde werden gedrukt en bewaard in de kleurenbibliotheek van Lyon. Een lipcontourpotlood in een neutrale kleur, een verzorgingsbalsem en een glossy maken de lijn compleet. De smeltende textuur laat een film achter op de lippen die zowel licht als dekkend is, zonder te klonteren. De formule heeft zelfs een eigen geursignatuur. Een subtiele plantaardige geur, bedacht door de ‘neus’ van Hermès, Christine Nagel. De metalen huls met magnetische sluiting is navulbaar en ontworpen om lang mee te gaan. Het mechanisme dat de lipstick bevat, is inwisselbaar. Het gebruik van plastic is strikt beperkt tot het binnenste mechanisme waar het staafje lipstick in zit.

De lipstickhouder, een kleurige totem.
De lipstickhouder, een kleurige totem.© JoaquinLaguinge HERMES

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content