DUIZEND SAFFIEREN EN GRANATEN
Zoals modehuizen hun haute couture presenteren, krijgen we steeds vaker ook haute joaillerie te zien : unieke juwelencreaties die een select publiek bereiken, maar steeds ‘populairder’ worden. Een rondleiding langs sterke stukken.
In mei dit jaar werd bij Sotheby’s de Sunrise Ruby geveild, een uitzonderlijk mooie, bloedrode 25-karaats robijn uit het toenmalige Birma, door Cartier in een ring gezet tussen twee diamanten van 2,4 en 2,7 karaat. De ring haalde 30 miljoen dollar en werd verkocht aan een anonieme bieder. “Dat is ver boven het geschatte bedrag en vier keer meer dan tien jaar geleden”, aldus Arnaud Carrez, internationaal directeur marketing en communicatie bij Cartier. Het wijst op twee zaken : edelstenen en juwelen zijn meer dan ooit gegeerd als investering, en klanten zijn ondertussen zo geëvolueerd in hun smaak dat ze in meer geïnteresseerd zijn dan alleen maar diamanten. Voor Carrez is het recordbedrag een bevestiging van het werk dat het huis Cartier al jaren levert. “Uiteindelijk willen we creatieve en gedurfde ontwerpen leveren, avant-gardistisch zijn en grenzen verleggen. Maar we willen ook een tijdloos erfgoed creëren, met een langetermijnwaarde. Het lijken twee tegengestelde richtingen om uit te gaan, maar we halen steeds hogere prijzen op veilingen, en onze haute joaillerie blijft groeien. Dus denk ik dat we er wel in geslaagd zijn om moderniteit en tijdloosheid, esthetiek en waarde te verenigen.”
UNIEKE JUWELEN, ONGEWONE PLAATSEN
Wie haute joaillerie kan kopen of het geluk heeft om uitgenodigd te worden op de presentaties ervan, komt op de meest unieke locaties terecht. Van Cleef & Arpels stelde zijn collectie voor in het oceanografisch museum in Monaco, in aanwezigheid van prins Albert. Hij gaf prinses Charlène bij hun verloving in 2011 een Van Cleef & Arpelscollier dat ook als tiara gedragen kan worden, en dat stuk was het startpunt voor de huidige Océancollectie, die bestaat uit honderdtwintig creaties. Boucheron koos een heus Indiaas paleis en een echte maharadja – Gaj Singh II, de laatste maharadja van Jodhpur – om de lijn Bleu de Jodhpur te presenteren. Louis Vuitton trok naar de Casa Malaparte op een 32 meter hoge klif op het eiland Capri, alleen bereikbaar per boot of na anderhalf uur wandelen. In de modernistische villa van schrijver en oorlogscorrespondent Curzio Malaparte werd toepasselijk Acte V- The Escape voorgesteld. Chaumet bracht gasten per helikopter van Parijs naar kasteel Fontainebleau, waar het onlangs gerenoveerde Turkse boudoir van keizerin Joséphine bewonderd kon worden. De gepaste omgeving voor de vijfenveertig stuks tellende Joséphinelijn.
Cartier stelde zijn Etourdissantcollectie voor nabij Cannes, op het privélandgoed Le Domaine des Oliviers op Cap d’Antibes. De presentatie werd gevolgd door een etentje in het laatste huis van Picasso, de Villa Minotaure. Die is geheel ingericht door Axel Vervoordt. Volgens de geruchten is Vervoordt ook de mysterieuze eigenaar die de Minotaure te koop heeft gezet voor een ongelooflijke 220 miljoen dollar.
Eén ding is zeker : haute joaillerie vraagt blijkbaar om een betoverende omgeving. “Cartier is een mythisch bedrijf”, zegt Carrez. “Alles wat we doen, moet bijdragen tot die legende. Onze business is er een van technische savoir-faire en vakmanschap, maar we zijn ook verhalenvertellers.”
VERBLINDEND EN VERBAZEND
Leidraad in de Etourdissant – wat zoveel betekent als ‘verbluffend’ – is kleur en beweging. Al zijn voor Jacqueline Karachi, creatief directrice bij Cartier, de stenen altijd het vertrekpunt. Stenen zijn haar passie en haar inspiratie, zij wordt ze nooit beu. Karachi : “Het is als wandelen langs de zee, dat gaat toch ook nooit vervelen. Nu om eerlijk te zijn : als ik altijd met dezelfde stenen zou moeten werken, altijd diamanten bijvoorbeeld, in dezelfde kleur en van dezelfde grootte, dan zou ik gaan geeuwen. Maar gelukkig is eentonigheid bij Cartier niet aan de orde.”
De Etourdissant is een collectie van duizend-en-een stenen en kleuren. Rood van robijnen en koraal, blauw van saffieren, zwart van jaspis en een regenboog van diamanten. Maar er zijn ook de kleurige accenten van hun minerale tegenhangers: opaal, tanzaniet, chrysopraas, onyx en granaat.
Als wij de collectie te zien krijgen, zijn er in de vitrines al talloze discrete stickertjes geplakt : die stuks zijn al verkocht. Geen tekort aan klanten dus, al wil Carrez daar niet veel over kwijt. “We verkopen veel in Rusland, het Midden-Oosten, China. Maar ook Europa blijft een goede markt. We werken op de klassieke manier, via persoonlijke afspraken. Al hebben we ook pas via WhatsApp een stuk van één miljoen verkocht. Er is vandaag een enorm potentieel. Ik noem dit wel eens onze ‘gouden tijd’. Onze haute joaillerie is belangrijk voor het bewaren van de knowhow en voor het imago van het huis, maar de economische realiteit is er ook : de collectie is erg rendabel.”
Zestig van de zeshonderd Etourdissantcreaties zijn volledig nieuw en toch sluiten ze naadloos aan bij ontwerpen uit het verleden. “Cartier is een taal”, zegt Karachi. “Tegen mijn medewerkers kan ik perfect zeggen welk stuk typisch Cartier is, en waar ze uit de bocht gaan. Het heeft te maken met evenwicht, harmonie, een bijzonder gebruik van de stenen. En er is altijd een verwijzing naar het verleden, zelfs al ben je daar niet bewust mee bezig. Wij houden van continuïteit. We hebben geen brand book, geen handleiding, de Cartierstijl zit in ons hart en in ons hoofd.”
Door Lene Kemps
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier