Duits maar zonder grenzen
Op de Igedo in Düsseldorf speelden de zowat 1700 exposanten uit 39 landen met etnische prints uit Afrika, de stoere look van het wilde Westen, folklore uit Rusland en landelijke romantiek uit Oost-Europa.
Germaine Thys
Rode manteltjes voor de grauwe novemberdagen, landelijke romantiek, etnische, Afrikaanse en Aziatische looks moeten de zucht naar het echte vervullen. Keurslijfjes en korsetten verbeteren niet alleen het figuur; in glanzende of bedrukte stoffen leiden ze hun eigen leven. Bij de rok- en broeklengtes gelden geen voorschriften: anything goes! De vriendin van de ascetisch-strenge snit heeft dit keer pech: ze moet – lieve hemel! – op haar vernissages in een zinnelijk en tegelijk folkloristisch aandoend oriëntaals kleurenpalet verschijnen. In oker en groen, platte sandalen of knalrode Piroschka-laarzen haast ze zich naar de dichtstbijzijnde parfumerie om een bijzonder grassig, kruidig parfum te kopen. Zo is ze nog dichter bij het land en de natuur…
in naam van folk
Lange, getailleerde mantels à la Dokter Zjivago (Anett Röstel) zorgen voor romantische dramatiek. Onder korte college- en clubcolbertjasjes worden smalle rijbroeken ( Pierre Cardin, Tristano Onofri) gedragen. Die volgens de experts in rijlaarzen moeten steken. Kleuren als ijsblauw of rosé ( Ambiente) zijn verbonden aan sportief-romantische uitstapjes en herinneren ons aan de après-skimode van vroeger. Bij de materialen domineert pluizige wol die met leder en bont gecombineerd wordt.
De roklengte varieert: swingend tot aan de enkels of micromini, het is allemaal om het even. Als de rok boven de knie ophoudt, mag er zelfs een onderrok komen piepen. Of een broek met kachelpijpen zoals bij de Turkse Evrim Timur (onthoud de naam!) die haar naden laat overgaan in plissé en opzij, onder de geplisseerde rokzoom, een enorme roos van tule doet oplichten.
Stoffen als linnen, zelfs leder, krijgen het gezelschap van tule, ruches of kant. Transparantie is een geliefd stijlmiddel bij de ontwerpers die traditionele dracht met ironie bekijken. Stoere boots en riemen geven een ensemble karakter en citeren tegelijk de folklore van de Alpenlanden en Oost-Europa, vooral Polen en Hongarije. Hillschwab vertaalt dat in biesjes, strepen en witte boots met eskimokleuren.
Vergis je niet, nu de ontwerpers zich massaal op het folkloregebeuren gooien, moet je pas voorzichtig zijn bij het kiezen. Citeren, maar niet kopiëren. Wie op het idee zou komen zich snel in een Trachtenladen een Dirndl aan te schaffen, zoekt beter ’s avonds eenzame bergweiden op of haast zich met bekwame spoed naar een Hofbräuhaus.
patina en pioniers
De ontwerpers veroveren het wilde Westen met bont, gekeerd lam, leer, ribfluweel en houthakkershemden. Zonder een gepatineerd leren manteltje en een fluwelen jas kom je niet ver deze winter. Bij het zien van al de corduroy pantalons zucht een collega met veel ondervinding: “Ik zie hier mijn kleerkast uit de jaren zeventig voorbijlopen. Ik moet dringend eens op mijn zolder gaan zoeken.” Belangrijk slagwoord bij deze trend is het begrip ‘vintage’, wat zoveel betekent als: patina. Voor de mode betekent dit dat jeans er niet oud genoeg kunnen uitzien; leer krijgt door een speciale behandeling een antiek uitzicht. Maar wie oude dingen draagt, moet jong en hip zijn, want wie zelf gepatineerd is, zal het beter laten. Toch is deze stijl niet uitsluitend voor de jeugd bedoeld. De kleuren zijn effenaf mooi: warme barnsteentinten, groen, blauw (denim), herfstgoud, rood, roodbruin, ossenbloed en variaties op aubergine. Bij de look horen strakke broeken, aansluitende streepjespakken en lange leren rokken. Jeans worden gecombineerd met bloesjes met ruches, tweed houdt van leren riemen, bij rolkraagtruien horen minirokjes en laarzen of – heel nieuw – zijden jurken of leren rokken over broeken heen. De accessoires: westernlaarzen, trappermutsen en zadeltassen.
klassiek zwart
Zwart doet het: effen voor een pak, of in een losse trui ( Ane Kenssen) in een coole, strakke leren broek (V on Holdt Collection of Kapalua) in een klassiek mini-jurkje ( More & More) of in een dure avondjurk ( Liz Weinmann). Zwart is draagbaar en makkelijk te verkopen, zwart is elegant en verbergt een hoop geheimen. Het mantelpak en het broekpak vieren een comeback ( Betty Barclay). De ontwerpers spelen daarbij met tegenstellingen: jasjes met schouders in mannelijke snit lijken toch vrouwelijk door het onderstrepen van de taille. De Düsseldorfse ontwerper Tristano Onofri knipt uit klassiek kamgaren met streepjes voor heren een dameskostuum. De vrouwelijke rondingen worden met een brede taillegordel geaccentueerd. Dirndl meets George Sand! Hooggehakte pumps laten smalle enkels mooi uitkomen. Wie het iets gewaagder wil, draagt onder het colbertjasje een korsetje. Het strak gesnoerde bovenstukje is uit de wintermode niet weg te denken: als onderdeel van de avondgarderobe, gecombineerd met jeans of onder een kanten bloesje. De Belg Marc Lannoo maakt een zwarte jurk transparant tot onder de boezem. Zijn silhouetten zijn heel simpel: de mouwen een beetje uitgeschuind, de broekspijpen ook. Chris Tan gooit voor Kapalua rijen en rijen parels op strakke zwarte tricotjurken met aangebreide ruches aan zoom en polsen. Annette Görtz heeft een opulente mantel met daarin haar in mohair ingeweven signatuur. Görtz is van de beurs Collections Premieren Düsseldorf (CPD) vertrokken naar een eigen showroom aan de Rijn.
“Wij stonden tot nu op de beurs tussen de jonge ontwerpers, maar dat past nu niet meer bij ons.” Haar stijl is draagbare avant-garde voor vrouwen met karakter. In de vloeiende stoffen kunnen ook vrouwen met een maatje meer goed voor de dag komen. Bij Strenesse Gabriele Strehle zijn dit seizoen ook een massa jurken en ensembles waar heel wat pondjes in kunnen weggemoffeld worden.
jonge wilden
Fris, helder en vrolijk, zo stelt xsite zich voor, het nieuwe segment op de CPD-modebeurs: een hele tentoonstellingshal vol mode voor het jonge geweld. Betiteld als een fashion melting pot moet het een forum zijn voor jeansmode en trendy streetwear. Opvallende schoenen en accessoires, uniseks collecties, jeans in alle varianten smelten hier samen. Dj’s jagen house en hiphop door de ruimte. De aankleding van hal 17 valt duidelijk buiten het kader: vliegtuigstoelen, lampen uit de jaren zeventig, kakelbonte sofa’s, allemaal uit een Düsseldorfse tweedehandswinkel. Echt cool, vinden de bezoekers. Ook de exposanten zijn in hun hum: de firma Mexx, een stamgast van de CPD, is met zijn trendy lijn XX in de hal neergestreken. “Wij hebben er lang over gediscussieerd,” zegt een woordvoerder, “maar nu zijn we heel tevreden.” Ook het jeanslabel HIS heeft na twintig jaar de Kölner Herrenmoden-Woche de rug toegekeerd: “Voor ons is Düsseldorf in ieder geval het beste alternatief, omdat het er hier actiever en progressiever aan toegaat.”
Wie oude dingen draagt, moet jong en hip zijn, want wie zelf gepatineerd is, kan het beter laten. Toch is deze stijl niet uitsluitend voor de jeugd bedoeld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier