Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Het voorbije salon van Genève zorgde alweer voor een lawine aan nieuwe concept cars waarvan we er in deze rubriek drie onder de loep nemen.

Het ontwerp van de Chrysler ESX3 kadert in het objectief om een wagen te ontwikkelen die minder dan 3 liter/100 km verbruikt. Chryslers ontwerp verrast om te beginnen al door zijn omvang: met een lengte van 4,89 meter gaat het geenszins om een kleine auto maar veeleer om een echte familiewagen. Om een zeer laag verbruik te realiseren, werd gestreefd naar een laag gewicht, een uitzonderlijke aërodynamische weerstand en een hybride aandrijving, in dit geval mybrid, mild hybrid genoemd.

Het lage gewicht werd o.m. verwezenlijkt dankzij het gebruik van de techniek van geïnjecteerde thermoplastics, waardoor voor gelijke oppervlakten ongeveer 46 procent gewicht wordt bespaard, terwijl de kostprijs ook nog 15 procent lager ligt dan bij het gebruik van staal. De structuur waarrond de ESX3 werd gebouwd, bestaat bovendien uit slechts twaalf stukken – tegenover ongeveer 100 in klassieke omstandigheden. Door de combinatie van de thermoplastische delen met aluminium buizen werd ook nog een uitzonderlijke rigiditeit bereikt.

De wagen wordt aangedreven door een 1,5-liter driecilinder dieselmotor uit aluminium, en een elektrische motor die 15 kW levert en in geval van acceleraties bijspringt. Bovendien wordt slechts voor 48 kilogram aan batterijen meegevoerd, waardoor 453 liter koffervolume overblijft en het totaalgewicht op 1020 kg kon worden gehouden. In combinatie met een Cd van 0.22 en ondanks een automatische transmissie werd een gemiddeld verbruik van 3,3 liter/100 km gehaald. De meerkost van zo’n auto werd in twee jaar gehalveerd en bedraagt nog slechts 7500 dollar.

De groep Design Performance werd op 1 januari 1999 opgericht door drie toeleveranciers aan de auto-industrie, en produceert momenteel in Canada op beperkte schaal een driewieler, de T-Rex, die in Genève op nogal wat belangstelling mocht rekenen. Geheel in de Chapman-traditie werd in de eerste plaats op een laag gewicht gemikt en op een rijsensatie die men alleen bij motoren vindt. De keuze van drie wielen is een rechtstreeks gevolg van beide opties. De T-Rex, die aangedreven wordt door een 1100 cm3- Suzuki-motor en over een sequentiële versnellingsbak beschikt, weegt slechts 410 kilogram voor een vermogen van 153 pk. Daardoor sprint hij vanuit stilstand in 4,1 seconde naar de 100 km/uur – prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de allersnelste Ferrari. De T-Rex, die door Paul Deutschman uit Montréal werd getekend en bezijden het achterwiel twee valiesjes heeft, moet ongeveer 170.000 FF (1.020.000 fr.) kosten. De twee inzittenden beschikken elk slechts over een minuscuul voorruitje en staan via een intercom in verbinding met elkaar.

De Vision SLA van Mercedes met 1,9 liter (125 pk), die al in Detroit was te zien, wil het terrein van de compacte sportroadster aftasten. Stilistisch is het alvast een mooie oefening geworden. “We wilden van de wat kille, architecturale stijl af en weer beeldhouwers worden, zonder daarom een retrostijl te cultiveren”, zegt designer Murat Günak. Vooral de voorkant, met de duidelijk zichtbare veerpoten en de motorkap, valt op. Günak die masculin tegenover mignon stelt, dacht in de eerste plaats aan een mannelijk cliënteel. “We mikten op het mannelijk gevoel voor mechaniek en tonen daarom expliciet de motor en de veerpoten, en zorgden voor ‘mannelijke’ proporties. We maakten de wagen behoorlijk breed, en benadrukten de onderliggende kracht – niet de agressiviteit.”

Het Amerikaanse publiek reageerde positief, al had het zo’n compacte stijloefening niet verwacht van Mercedes. Een beslissing over een eventuele productie is nog niet genomen, maar het gebruik van zeer veel elementen van de A-klasse wijst in die richting. Als het zover komt, moeten alleen de niet-conforme richtingaanwijzers vooraan worden veranderd. De sandwichvloer die we uit de A kennen ontbreekt, maar door de lengte van de neus is er voldoende ruimte om de energie van een frontale schok op te vangen. Met een verbruik van 7,1 liter/100 km en een transparante kap zou de SLA zeker een aantrekkelijk geheel vormen.

foto 1:

foto 2:

foto 3:

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content