De Senseo van Philips en Douwe Egberts mag dan omschreven worden als hét succesvoorbeeld van experience marketing, de Nederlandse industrieel ontwerper Wouter Haarsma gaat verder : hij ontwikkelde als afstudeerproject aan de Design Academy van Eindhoven een businessplan dat de koffieproductieketen extreem inkort : hij stuurt de groene koffiebonen direct van de boer naar de consument. Hij ontwierp niet alleen het apparaat waarmee de consument thuis koffiebonen brandt, maalt en bereidt, maar ook een retailsysteem en de koffieverpakkingen. Hij charmeerde er eind oktober de jury van de Dyson Sustainable Design Award mee. Haarsma’s Crop Coffee werd door de jury geprezen om zijn “hoge socio-ethische score op duurzaamheid en het uitgebreide onderzoek”.

Waarom vindt u dit duurzame en ethische aspect zo belangrijk ?

Wouter Haarsma : Ik denk dat je niet om duurzaamheid heen kunt als je over design, innovatie en daarmee over de toekomst praat. Willen we ervoor zorgen dat de wereld nog een tijd kan voortbestaan in zijn huidige vorm, dan zullen we op korte termijn nieuwe concepten moeten ontwikkelen.

Denkt u dat dit Crop Coffeeproject in de nabije toekomst te realiseren valt ?

Bij dit project ging het mij er vooral om te demonstreren dat je met behulp van designmethoden en -middelen nieuwe ideeën kunt ontwikkelen waar een sector (in dit geval koffie) beter van zou kunnen worden wat duurzaamheid betreft. Ik ben zelf best verrast over de reacties en zou natuurlijk heel graag zien dat het project verder gerealiseerd wordt. Intussen ben ik in gesprek met een aantal partijen.

Wat zijn uw toekomstplannen nu u succesvol afgestudeerd bent ?

Ik wil veel verschillende projecten aangaan. Ik daag mezelf uit om duurzaamheidsoverwegingen te integreren in mijn ontwerptrajecten en beslissingen. Ik zoek hierbij ook nadrukkelijk aansluiting bij de bestaande industrie omdat ik geloof dat nieuwe ideeën moeten aansluiten op bestaande structuren.

Groen geweten

Vandaag begint in het Franse Saint-Etienne de vijfde internationale Biënnale voor design. Zeven Walen en Brusselaars exposeren er samen onder het thema L’Objet durable : duurzaam niet alleen in ecologische zin, maar ook in tijdloze zin. Thierry Bataille, Michael Bihain, Benoît Deneufbourg, Laurence Humier, Pinky Pinktus, Frédéric Richard en Claude Velasti staan er naast ontwerpers uit Marokko, Spanje, China en Quebec in het Free Style parcours.

Info : Biennale voor design, Saint-Etienne, Free Style zit in Cité du design, op de site Berthiez, Rue Javelin Pagnon 3, tot 3 december van 10 tot 19 u. www.citedudesign.com

door Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content