Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Mijn vriendin Viviane wilde een eigen radioprogramma. Elke morgen zou ze haar hartenkreet de wereld insturen : “Bonjour Bruxelles, toutes les femmes sont belles !“, want in haar beroep als styliste ontmoette ze veel te veel vrouwen die onzeker waren en zich niet mooi voelden. Volgens Viviane een grove onrechtvaardigheid. Er kwam niets in huis van haar plan en dat is jammer, want het had mijn ochtenden aanzienlijk opgevrolijkt.

Vrouwen zich mooi doen voelen, sterk en zelfverzekerd, is een rode draad in de carrière en het leven van onze gasthoofdredactrice, Diane von Furstenberg, die dit jaar de veertigste verjaardag viert van haar legendarische wikkeljurk (tijdlijn p. 80). Het is vermoedelijk het enige kledingstuk dat ooit de cover van Time haalde. Het is een jurk die ontworpen was om elk vrouwenlichaam te flatteren en de drager zich sexy te doen voelen. De geaccentueerde taille die dat zandlopersilhouet geeft, de licht ingesnoerde boezem die iedereen een mooi decolleté bezorgt, de strakke mouwen die de armen lang en elegant maken… De wrap dress is de eenvoud zelve, maar heeft een verpletterend effect. Die jurk is veertig, maar kan nog een eeuwigheid mee.

“De beste relatie die je kunt hebben, is een goede relatie met jezelf”, meent Diane von Furstenberg (p. 74). Ze heeft vaak verteld hoe gelukkig ze is, dat ze niet te lang heeft geleden onder de vele kleine of grote complexen waarmee jonge meisjes vaak worstelen. Nu ja, ze had kroeshaar dat in de Brusselse regen alle kanten opging, terwijl ze het liever steil had gehad, maar ook daar heeft ze zich uiteindelijk mee verzoend.

Diane is een sterke vrouw. Ze overleefde faillissementen en gebroken harten, en als kind van Holocaustslachtoffers moest ze ook vechten tegen die diepe angst dat het op een dag allemaal afgelopen kan zijn. “Ik heb nog nooit een vrouw ontmoet die niet sterk was”, zegt Diane. “Maar vaak tonen ze het niet. En dan gebeurt er een tragedie, en plots stroomt al die kracht naar buiten. Mijn boodschap : wacht niet op het drama, gebruik die kracht nu al.”

De ontwerpster Elsa Schiaparelli, wier huis een comeback maakt (p. 62), kreeg van haar moeder te horen dat ze lelijk was. “Zo mooi als je zus is, zo lelijk ben jij”, waren de exacte woorden. Het moederlijk oordeel bleef Elsa achtervolgen, maar ze gebruikte haar woede en frustratie als motor voor haar carrière. Ze werd de vrouw die zichzelf keer op keer heruitvond en andere vrouwen de mogelijkheid gaf om dat via haar kleding ook te doen. Zo zegt ze over Daisy Fellowes – hoofdredacteur van Harper’s Bazaar en mode-icoonin de jaren dertig, erfgename van het Singerfortuin en dichteres : “Door extreme wilskracht had zij zichzelf omgevormd tot een beauté, met een echte zin voor elegantie.”

“De meisjes die door iedereen mooi gevonden werden, bleven vaak verder zeilen op die schoonheid alleen”, aldus Diane. “Ik vond dat ik iets meer moest doen, dat ik ook intelligent moest zijn en een persoonlijkheid moest ontwikkelen. Tegen de tijd dat ik me realiseerde dat ik allesbehalve onaantrekkelijk was, en misschien zelfs als mooi werd beschouwd, had ik mezelf erin getraind om ook interessant, verstandig en gevat te zijn.”

Achter elke sterke vrouw zit een gevecht om haar innerlijke kracht te vinden, aan te boren en goed te gebruiken. Zegt Elsa : “De weg naar succes ligt open voor iedereen die de wil heeft, de ambitie, het respect voor hard werk en Hét, die onbekende x-factor.” In de woorden van Diane von Furstenberg : “Ik wist niet exact wat ik wilde doen, maar ik wist welk soort vrouw ik wilde worden.”

lene.kemps@knack.be

Lene Kemps

Vrouwen zich mooi doen voelen, sterk en zelfverzekerd, is een rode draad in het leven van onze gasthoofdredactrice, Diane von Furstenberg

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content