In het interieur tekent zich een nieuwe trend af : rijke decoratie, kasten vol objecten, opgezette dieren, gouden accenten en persoonlijke souvenirs alom. “Zoals in de kunstkamer van vroeger”, zegt antiquair Wim Prové, die zelf leeft tussen exotica.

De kunstkamer is terug. De eerste signalen daarvan waren al te zien enkele jaren terug, op de toonaangevende kunstbeurs Tefaf in Maastricht, waar onder meer de Wunderkammer van antiekdealer Georg Laue de aandacht trok. Wonders are collectable, luidt zijn – overigens prachtige – motto. “Laue vulde kamers met alles waar een renaissancevorst maar had kunnen van dromen en Damien Hirst fascineerde de wereld met zijn opgezette dieren. Maar nu lijkt het wel alsof iedereen bezig is met Wunderkammers“, zegt antiquair Wim Prové. Zelf leeft hij thuis omringd door exotica, van schelpen, schedels, opgezette dieren tot kostbare oudheden. “Die evolutie verrast me : klassieke antiquiteiten doen het wat minder, terwijl de belangstelling groeit voor alles wat ongewoon en decoratief is. Opvallend is dat vooral jongere mensen Wunderkammer-objecten kopen. Dat is nieuw.”

Ook veilinghuis Christie’s weet dat Wunderkammers hot zijn. Op 16 oktober wordt in Parijs de unieke rariteitencollectie geveild van de Belgen Jacques en Galila Hollander, die in de loop van een halve eeuw schitterende objecten verwierven op vlooienmarkten en veilingen. Hun eclectische verzameling omvat zilver, ivoor, bergkristal, porselein, schilderijen en beelden. Net als de vorstelijke collectioneurs uit de Gouden Eeuw kochten zij zowel artificialia, kunstwerken, als naturalia, zoals schedels en schelpen, als scientifica, wetenschappelijke objecten, en exotica, zoals opgezette dieren. Hun Wunderkammer wordt geschat op vijf miljoen euro. “Vijf jaar geleden zouden we deze collectie niet eens hebben geveild, omdat er weinig interesse was voor zo’n cabinet de curiosité. Nu stellen we vast dat er een enorme belangstelling is voor ongewone objecten bij jonge verzamelaars”, bevestigt Lionel Gosset, Christie’s expert.

Modieuze interieurbladen weerspiegelen de trend : kunstkamers vol souvenirs zijn in. Vooral creatieve lui, zoals couturiers, zijn er weg van. Denk maar aan de collectie van Yves Saint Laurent die enkele jaren geleden geveild werd. Precies deze cultveiling zorgde voor een ommezwaai, een smaakbreuk. Men zag hoe YSL en zijn partner Pierre Bergé hun hele leven lang op een eclectische manier hadden verzameld, wars van alle minimalistische en conceptuele fuss. Hun interieur was een heerlijke chaos van objecten en decoratie, en straalde een ongecomplexeerde rijkdom uit vol goud, kitsch, prinselijke fauteuils en een mix van oude en moderne kunst.

Het is een prettige gedachte dat je vandaag niet per se moet wonen in een strak uitgelijnd, minimalistisch huis om ‘modern’ te zijn. Dat ben je evenzeer als je leeft in een Wunderkammer. Ook kunst gaat (onbewust) mee met die trend – denk aan de installaties van Koen Van Mechelen, die inhaken op de taxidermiehype, of aan het ‘draagbare museum op schaal’ dat onze bekendste kunsthandelaar Ronny Van de Velde straks exposeert in het Brusselse Museum voor Schone Kunsten. Op de voorbije Biënnale van Venetië was er eveneens een Wunderkammer-expo.

We mogen dus vrolijk weer gaan vergaren, zodat ons interieur weer een spiegel wordt van onze verbeelding.

DOOR PIET SWIMBERGHE & PORTRET JAN VERLINDE

“Opgezette dieren, schedels en skeletten : jarenlang not done, nu is iedereen op zoek naar surreële accenten”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content