In het najaar is de presentatie van nieuwe parfums vaste prik. Met de cadeauperiode in het vooruitzicht, wordt door nieuwkomers en vaste waarden gestreden voor een plek onder de kerstboom. De inzet is hoog voor de beautybedrijven : een nieuw parfum in de markt zetten of een bestaande geur ondersteunen vergt gigantische investeringen, maar als het lukt, zijn de winsten navenant.

Laat deze economische overwegingen u echter niet het plezier en de magie van parfums ontnemen. Want in een tijd van grootste-gemene-delergeuren komen gelukkig nog steeds pareltjes op de markt. Of blijken moeilijke en ongewone geuren toch een succes. Of prijken heerlijke ‘oldies’ – gecreëerd in tijden dat van marketing nauwelijks sprake was – nog steeds op de hitlijst der best verkochte parfums.

Ik ben dol op parfums, altijd al geweest. Ik koester een mooie collectie geurherinneringen. Het begon in mijn tienerjaren met Chanel n°5, dat ik ‘leende’ van mijn ma. De lat lag meteen hoog, want die klassieke geur uit 1921 heeft ondertussen bewezen boven alle trends te staan. Een paar jaar later woedde op internaat de Anais-Anaisrage. Het leven op kot associeer ik met L’air du Temps van Nina Ricci en Fidji van Guy Laroche. Soms is een vleugje van een van die parfums voldoende om mij terug in de tijd te katapulteren.

Als redacteur van dit blad kon ik mij, tot mijn grote vreugde, professioneel verdiepen in deze wondere wereld en nieuwe parfumhuizen en -merken ontdekken.

De beautyrubriek is nu al bijna tien jaar in handen van Sofie Albrecht en met Sofie hebben we een wandelende parfumencyclopedie in huis. Was ze een Française dan was ze zeker parfumeur geworden, maar in België lag die studiekeuze niet voor de hand. Dus ging ze schrijven over parfums.

In dit nummer maakt ze u wegwijs in de nieuwste parfumtrends (Geuren die uniek maken, pagina 34). Ze praat met parfumeurs, zet de geurfamilies nog eens op een rij en geeft een overzicht van de nieuwigheden. Een duidelijke trend is de terugkeer naar de basics : natuurlijke ingrediënten, echte luxe en originaliteit. Ook kleine nichemerken (“Poëzie in een flesje”, pagina 52) manifesteren zich almaar meer.

Naast de geuren zelf, is voor de liefhebbers van parfum ook de flacon belangrijk. Wonenredacteur Piet Swimberghe zocht verzamelaars van miniatuurflacons. Hij vond enkele enthousiaste collectioneurs (Geurige trouvailles, pagina 46) en kwam onvermijdelijk bij Sofie uit. Haar collectie bestaat uit een duizendtal flesjes, van de jaren dertig tot nu. Ze gebruikt die verzameling ook als werkmateriaal, om geuren te analyseren en te vergelijken. U ziet, dat van die parfum-encyclopedie was dus niets overdreven.

trui.moerkerke@knack.be

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content