HOE WE ERUITZIEN, ZAL DE KOMENDE JAREN VOOR EEN GROOT STUK BEPAALD WORDEN DOOR AN VERHULST-SANTOS. DE JONGE BELGISCHE IS SINDS BEGIN DIT JAAR VERANTWOORDELIJK VOOR DE KAPPERSDIVISIE VAN L’ORÉAL, DAT DE HELFT VAN DE SCHOONHEIDSINDUSTRIE IN HANDEN HEEFT. INSPIRATIE KRIJGT ZE DOOR WERELDWIJD HAAR OGEN DE KOST TE GEVEN.

Het ruime kantoor waar de nagelnieuwe internationaal directeur van L’Oréal Professionnel ons ontvangt, is een historische plek : dit was ooit het bureau van Eugène Schueller, de Franse chemicus die in 1907 een haarverf ontwikkelde waarmee de geschiedenis van dit cosmetica-imperium begon. An Verhulsts interesse voor de kappersstiel ontstond in het kapsalon van haar tante, haar stijlgevoel scherpte ze aan tijdens een master aan het Franse Institut de la Mode. Toen ze na haar studies aan de slag ging bij L’Oréal, kwam de ondernemingszin die ze van thuis uit had meegekregen haar goed van pas. “Ik ben niet geboren in een gezin waar alles met een gouden lepeltje werd ingegeven. Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd in het ondernemen en ontdekken van nieuwe dingen. Als je iets wilt, moet je ervoor gaan. Die mentaliteit is belangrijk bij L’Oréal. Ik heb altijd het gevoel gehad dat hier alles mogelijk is, ze hebben me altijd in een non-comfort zone geduwd, waarbij ik me steeds afvroeg of ik dat al kon. Ik heb nooit gevoeld dat ik als vrouw geen toegang had tot bepaalde plekken, of andersom, een streepje voor had. Het gaat er niet om wie of wat je bent of vanwaar je komt, maar wat je meebrengt, wat je ontwikkelt, wat je doet bewegen.”

Ook diversiteit speelt een centrale rol, in haar leven én haar werk : “Onze teams zijn een mix van mensen, ervaringen, achtergronden. Ons directiecomité telt twaalf leden uit vijf verschillende culturen, vrouwen én mannen. Dat is heel belangrijk voor een internationaal bedrijf. Dat je weet wat er gebeurt in de wereld en goed beseft voor wie je producten ontwikkelt.” Zelf heeft ze tien verschillende beroepen uitgeoefend en in zes landen geleefd : “Dan besef je pas hoe weinig je weet.” Een wereldse visie hebben helpt als je een multinational leidt. “Vroeger kwamen de trends uit Londen of Parijs, maar tegenwoordig inspireert de hele wereld. En dan vooral de ontwikkelingslanden. Elk continent heeft zijn eigen gewoonten, die nu de wereld rondgaan.” Al past L’Oréal zijn strategie wel steeds aan de lokale markt aan : “Het is mijn missie om te zorgen dat elke man of vrouw ter wereld zich kan terugvinden in een product, dienst of moment bij de kapper”, vat Verhulst haar taak samen.

DOOR SOFIE ALBRECHT

“VROEGER KWAMEN DE TRENDS UIT LONDEN OF PARIJS, MAAR TEGENWOORDIG INSPIREERT DE HELE WERELD.”

“IN SOMMIGE LANDEN ZEGGEN VROUWEN DAT DE KAPPER MEER OVER HEN WEET DAN HUN EIGEN MAN.”

“ALS IK ERGENS BEN VOOR HET WERK, TREK IK OOK ALTIJD DE STRAAT OP OM TE ZIEN HOE DE MENSEN LEVEN.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content