Amerikaans, retroromantiek en een vleugje fantasie: drie elementen die het succes van Anna Sui verklaren in donkere dagen.

Sofie Albrecht / Portret Bart Michiels / Productfoto Diane Hendrikx

De tragedie speelt in de kaart van Anna Sui: als echte New Yorkse designer heeft ze momenteel een streepje voor bij het grote publiek. Ze hield haar shows altijd in haar thuisstad en kan zich niet kan inbeelden dat ooit elders te doen. “Mijn mode is Amerikaans”, vertelt ze. “Ze is het product van de popcultuur die hier heerst. Ik reis veel en volg de Japanse, Britse, Franse en Italiaanse mode op de voet, maar ik ontwerp vanuit een Amerikaans perspectief. Ik hou ervan om nieuwe dingen te ontdekken en ze te herinterpreteren, mijn eigen visie te geven op bepaalde zaken.” Inspiratie haalt ze uit alles wat ze doet en ziet: een reis, een boek, een vondst op de vlooienmarkt, een foto in een magazine, een nieuwe obsessie. Voor de zomercollectie van dit jaar baseerde ze zich op haar reis naar Zweden en Finland, waar ze het Carl Larsson-huis bezocht. Deze schilder maakte verschillende portretten van zijn kinderen en schreef sfeerverhalen. Sui verwerkte de frêle kleuren en bloemetjesmotieven in haar stoffen en maakte er babydolls en transparante hippiebloesjes van.

“Ik ben inderdaad erg beïnvloed door het verleden”, geeft Sui toe. “Ik houd vooral van handwerk dat jammer genoeg steeds meer verdwijnt. Mensen hebben niet meer het geduld om te gaan zitten en zelf iets te maken. Dat artisanale en die nostalgie zijn thema’s die vaak terugkeren in mijn werk.”

Ze omschrijft haar stijl als een combinatie van popcultuur, rock-‘n-roll, rommelmarkt, nostalgie en trendy. “Allemaal dingen die mensen raken. Er is altijd wel iemand die een gevoel van herkenning heeft bij mijn ontwerpen, en dat biedt blijkbaar troost.”

Sui schrijft haar succes toe aan de huidige seventies-nostalgie: “We leven in een harde wereld vandaag, met terroristische aanslagen en schietpartijen op school. Mensen hebben nood aan betere tijden en vluchten weg in het verleden. Die reactie vind je niet alleen in mode, maar ook in muziek en films. In de Verenigde Staten zijn er tv-kanalen die constant oude films tonen, en die zijn even populair als prime-timetelevisie. Muziekgroepjes van toen treden weer samen op en oogsten meer succes dan ooit tevoren.”

Het concept van zich opkleden past bij Sui: “Ik ben er dol op, en het vertelt veel over de dromen en het zelfbeeld van iemand.”

Dat opsmukken komt ook voor in haar cosmetica: de doosjes en de producten zijn druk versierd met rozen, haar lievelingsbloemen. Zelf is ze verslingerd aan cosmetica. Sui was er dan ook erg op gebrand om een lijn te maken met producten die ze zelf wilde. “Alles lijkt tegenwoordig zo op elkaar”, klaagt ze. “De zoveelste make-uplijn in standaardverpakkingen is zo praktisch en natuurlijk dat er haast geen fantasie meer in zit.”

Gebrek aan fantasie is het laatste wat je Sui kan verwijten: haar make-up heeft een apart design, een ruime keuze uit ‘andere’ kleuren en een subtiele rozengeur. “Ik wil dat de mensen spelen met de producten, dat ze experimenteren en kleuren mengen. Mijn lijn is anders dan wat er al bestond. De verpakking en de kleurenkeuze maken alles wat specialer.”

Ook de drie parfums van Sui zijn een kleurrijke illustratie van haar persoonlijkheid. De eerste, Anna Sui, toont het universum van de ontwerpster: de flacon is donkerpaars zoals de boetieks en showroom, en geïnspireerd op haar sprookjesachtige spiegels. De geur is ook erg persoonlijk: hij heeft een poederachtige wierookbasis, waar Sui zelf verzot op is, en bevat uiteraard veel rozen. “Anna Sui toont mijn wereld en Sui Dreams is een vertaling van mijn levensleuze: Live your dream. Dat schrijf ik altijd als iemand me om een handtekening vraagt. Als iemand een droom heeft om na te jagen, brengt dat hem verder dan hij ooit zou durven denken. Ik was amper vier toen ik wist dat ik ontwerpster wou worden, ook al had ik er niet het flauwste benul van wat dat precies inhield. Daar kwam ik pas achter toen ik in de mode-industrie begon te werken. Door die droom ben ik geraakt tot waar ik nu zit, dus daarom hebben we dat als thema gebruikt.”

Het design van de flacon is eigenlijk een inside joke: Sui Dreams heeft de vorm van een handtas, een van de obsessies van Sui. “Mijn vrienden lachen om mij omdat ik altijd een handtas meeneem, zelfs naar het strand! Het is voor mij een onmisbaar accessoire, zoals parfum.”

Anna Sui: “Als iemand een droom heeft om na te jagen, brengt dat hem verder dan hij ooit zou durven denken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content