De vrouw achter de camera

Julie & Julia werd geschreven en geregisseerd door de 58-jarige Nora Ephron, die haar carrière begon als journaliste bij The New York Post en vijf jaar gehuwd was met Watergatejournalist Carl Bernstein. Een slippertje van die laatste inspireerde begin jaren tachtig Ephrons (eveneens met Meryl Streep verfilmde) boek Heartburn. Later schreef ze onder meer de instantklassieker When Harry Met Sally en nam ze bij Sleepless in Seattle, You’ve Got Mail en Bewitched ook plaats achter de camera. “Er zijn nu vrouwelijke regisseurs en studiobazen, maar de industrie blijft dezelfde”, zegt de New Yorkse filmmaakster. “De studio’s willen op veilig spelen en mikken vooral op tienerjongens. Zonder Meryl was de film er wellicht niet eens gekomen, want zo’n project maakt filmbonzen zenuwachtig. Een film óver vrouwen maar geen vrouwenfilm, en rond koken dan nog, hoe moeten ze dat verkopen ? Vreemd toch dat er amper films met een culinair thema zijn, terwijl we wel voortdurend eten.”

Julia Child is een heldin uit een allesbehalve sekseneutraal universum : de keuken.

Nora Ephron : Ze was bijzonder omdat ze zich niet liet domineren of verslaan. Ze zocht gewoon uit wat ze wilde doen met haar leven en ze deed het. Dat soort zelfvertrouwen was heel apart in de fifties, want vrouwen konden lang niet zo ambitieus zijn als nu het geval is. Ik zou haar ook veeleer sterk dan ambitieus noemen, ze kon onmogelijk voorzien welke proporties haar bekendheid zou aannemen. Televisie bestond niet eens.

Sterkte deze vrijgevochten vrouw ook haar publiek ?

Haar boodschap was eenvoudig : koken vergt meesterschap maar als zij het kon, dan de rest van Amerika ook. Ze was zelf toegankelijk en wat onhandig. Op televisie donderde al eens een kom op de grond of brandde de oven aan, maar Julia deed gewoon verder. Zo leerde ze Amerikanen geen schrik te hebben van de keuken. So what als je gasten hebt en alles niet even warm is ? Zorg en passie waren voor Julia belangrijker dan perfectie.

Hoe bracht u de Franse keuken zo verrukkelijk in beeld ?

We hebben niets opgesmukt, want het scenario vereiste dat de cast alles proefde of opat. Er werd dus geen glanslak of zo gebruikt, en er kwam geen havermout aan te pas om stoofpotjes meer volume te geven. De moeilijkste scène bevatte een sole à la meunière die Julia Child proefde in Rouen. Die ervaring speelde een beslissende rol in haar leven, dus moest ook het publiek er weg van zijn. (lacht) Toen ik het resultaat zag, vertelde ik mijn man (auteur van de boeken achter Goodfellas en Casino) dat mijn sole à la meunière zo goed was als het beste werk van Martin Scorsese.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content