De virtuele parfum-consulent

© sarah vanbelle

Een passende wijn vinden, tips om je seksleven op te fleuren, hangjongeren verjagen,… Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een iPhone-applicatie voor. Parfumproducent Givaudan ontwikkelde de ‘iPerfumer’, die parfums aanraadt. Maar wat is die waard ?

De iPerfumer is een gratis, vrij eenvoudige iPhone-applicatie. Je vult je persoonlijke gegevens en geurvoorkeuren in en geeft waarderingen aan je favoriete parfums, waarna je suggesties in drie categorieën krijgt voorgesteld. Voor mannen- én vrouwenparfums. De top rated zijn de geuren met de meeste en beste beoordelingen, doorgaans de populairste klassiekers. De recommended categorie lijkt de interessantste, want het zijn de meer gepersonaliseerde aanbevelingen. En ten slotte zijn er ook de new launches. We zochten twee proefkonijnen van verschillend kaliber, stelden hun geurprofiel op, lieten de iPerfumer erop los en deden telkens een tegenvoorstel met een nieuw parfum, een uit de nichesector en een klassieker.

De beginner : Geert (36)

Wie ? Deze vader van drie werkt in de IT-sector, houdt van de natuur en sportieve uitdagingen. Geert is niet echt bezig met parfums, hij heeft een vaag idee dat hij graag hout ruikt.

Draagt ? Frisse citrusgeuren met veel hout. Vroeger was dat Iceberg Homme, tegenwoordig Adidas Dynamic Pulse.

Aanbeveling ?

Nieuw : de iPhone raadt Marc Jacobs Bang aan, een peperige houtcompositie die Geert eerst erg zwaar vindt. Hij vindt het moeilijk om te beschrijven wat hij ruikt, maar kleuren toekennen kan hij des te beter. “Deze ruikt rood of zelfs paars.” Geen idee of dat goed nieuws is…

Ik stel Chanel Bleu voor, dat Geert als “bordeaux” omschrijft. Bordeaux voor Bleu… Het wordt nog gekker, hij associeert het met “een robuust meubel”. Hout dus. Maar het klikt wel tussen Bleu en Geerts huid : het parfum evolueert mooi en houdt lang.

Niche : behalve met enkele onbekende merken en een verdwaalde zoete amber-geur komt de iPhone niet echt met bruikbare tips. Dus nemen we de tweede suggestie bij de nieuwigheden : Kenzo Woody. “Nogal abstract”, vindt Geert. Hoewel de ingrediëntenlijst een resem aromatische planten, kruiden en houtsoorten vermeldt, kan hij het aanvankelijk niet echt linken aan iets natuurlijk. De felle aanzet wordt later beter, want zachter.

Mijn suggestie is Byredo Fantastic Man, voor Geert een duidelijk geval van “felgroen”. “Fris, niet te zwaar, heeft iets levendigs.” Een half uur later is hij helemaal verkocht : hout, kruiden en frisheid is alles wat Geert in een geur zoekt !

Klassieker : eerste op de lijst is Armani’s Acqua di Gio pour homme, die Geert als “blauw” omschrijft : “Fris, tikje bloemig, zacht, citrus”. Later wordt dat zelfs “donkerblauw”, wegens “kruidiger, frisser en meer bloemen”. Na twee uur is de citrus verdwenen, maar de geur blijft blauw voor Geert. En goed. Al mist hij na een tijdje de sprankelende frisheid van in het begin.

De uitgesproken citrusnoten in zijn twee favoriete parfums doen me vermoeden dat Hilfigers Tommy wel een goede match zou kunnen zijn. “Lichtblauw !” Dus citrus is lichtblauw. Dit begint meer op een sessie bij de psycholoog te lijken dan een parfumconsult… “Doet me denken aan de zee”, verduidelijkt Geert. “Niet qua geur maar qua gevoel : frisheid en vrijheid.”

Verdict ? 1. Chanel Bleu (ik) 2. Tommy Hilfiger Tommy (ik) 3. Byredo Fantastic Man (ik) 4. Armani Acqua di Gio (iPhone) 5. Marc Jacobs Bang ! (iPhone) 6. Kenzo Woody (iPhone).

Resultaat : Sofie-iPhone : 3-0

De gevorderde : Barbara (32)

Wie ? Barbara heeft een baby, een passie voor mode én haar eigen boetiek Luzdelux in Leuven. Ze is een cosmeticakenner : ze smeert, spuit en probeert alles wat nieuw is.

Draagt ? Bloemenparfums met een ‘clean’ karakter als Ralph Lauren Romance, Clinique Happy, Estée Lauder Pleasures, Dolce & Gabbana Light Blue,… Barbara is serieel monogaam : ze is haar lievelingsgeur trouw, tot ze hem beu is. Ze was fan van het eerste uur van Chloé, dat ze net heeft ingewisseld voor Stella van Stella McCartney.

Aanbevelingen ?

Nieuw : de eerste suggestie van de iPhone is YSL Belle d’Opium, een bloemige oriëntaal. Barbara denkt dat ze de geur herkent, maar vindt hem te zoet.

Love, Chloé is mijn suggestie. “Erg zacht, ruik ik amper. Wat witte bloemen en thee ?” probeert ze. Na twee uur ruikt ze ook talkpoeder en rozen, maar verder komt ze niet. “Niet slecht nochtans.”

Niche : de iPerfumer suggereert Frederic Malle Dans Tes Bras. Die kan op weinig bijval rekenen. Te groen : “Meer bladeren dan bloemen.” Mijn Rose Splendide van Annick Goutal komt al meer in de richting, maar is voor Barbara toch te zoet.

Klassieker : de iPhone stelt een zomereditie van Dior’s J’adore voor, die blijkt niet meer te bestaan, maar verschilt nauwelijks van J’adore L’eau. “Viooltjes ? Rozen ?” Na een uur meent Barbara ook lelietjes-van-dalen te ruiken en blijft ze het lekker vinden. Ik speel een beetje vals met Essence van Narciso Rodriguez : te jong om van een klassieker te kunnen spreken, maar de ‘propere’ aldehydenoten zullen volgens mij een schot in de roos zijn. Mijn gok blijkt juist : Barbara houdt van het begin (“Ruikt naar baby, frisse was”), het hart (“Bloemetjes”) en de basis (“Blijft fris en lekker”).

Verdict ? 1. Narciso Rodriguez Essence (ik) 2. Dior J’adore l’Eau (iPhone) 3. Love, Chloé (ik) 4. Annick Goutal Rose Splendide (ik) 5. YSL Belle d’Opium (iPhone) 6. Frederic Malle Dans Tes Bras (iPhone).

Resultaat : Sofie-iPhone : 2-1

Conclusie

De iPerfumer lijkt erg handig en geeft info over het merk, het lanceringsjaar, de kenmerken van de geur en de gemiddelde score. Al betwijfel ik of de gemiddelde consument veel wijzer wordt van een beschrijving als aromatic aldehydic fougère. De top rated aanbevelingen blijven bij de populairste parfums, als advies op maat stelt dat weinig voor. In de recommended categorie zit ook al eens een nichemerk. Niet alle merken zijn in België te krijgen. De aanbevelingen klinken soms onlogisch. Ondanks een duidelijke voorkeur voor frisse bloemengeuren kreeg Barbara eerst een oosters parfum voorgesteld. En met een heel ander geurprofiel kreeg ik dezelfde aanbevelingen.

De database is vrij uitgebreid, maar toch kwam ik al snel op enkele namen die het systeem niet herkende. Bovendien is er de onvoorspelbare chemie tussen huid en geur, die soms voor grote verrassingen zorgt. Die maakt dat sommige onweerstaanbaar lekker ruiken en andere niet te harden zijn.

Onze conclusie ? Een leuk gadget, om je weg in de massa nieuwigheden te zoeken. Maar niets boven persoonlijk advies.

Door Sofie Albrecht – Portretten Guy Kokken – illustraties sarah vanbelle

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content