Weinig mensen weten wat u onder uw bloesje draagt, maar ook wat verborgen blijft, is gevoelig aan de tendensen. Een inkijk in de nieuwste lingerietrends.

De trends

1

Lingerie is hot. Gespecialiseerde merken krijgen nieuwe concurrenten als designers en highstreetmerken. Lingerie van Sonia Rykiel, AF Vandevorst (foto 1) of John Galliano is net zo begeerlijk, die van H&M, Mango en Zara leuk en goedkoop.

2

De mode neigt naar eenvoud, het ondergoed doet mee. Rijke en beladen materialen ruimen plaats voor elegantie en raffinement. Kant en borduurwerk blijven uiteraard in, maar ogen lichter en subtieler.

3

Kwestie van aandacht vragen : tepels versieren is in. Beha’s zonder cup zijn er voor de durvers, een leuk alternatief is de beha met kijkgaatje. Ook pasty’s, of tepelaccessoires, winnen aan populariteit.

4

Nu onze kleren eerder verhullen dan onthullen, wordt ook de lingerie beweeglijker. De losse short (foto 4: Wolford) is aan een opmars bezig, omdat zo’n broekje onder een vloeiende zijden jurk minder aftekent dan bijvoorbeeld een string.

5

Mode en lingerie groeien naar elkaar toe. Transparante laagjes toppen deze winter in de kleerkast, het antwoord van de lingeriesector is les invisibles, bijna onzichtbare modelletjes in basistinten als bruin, mokka, ecru en beige.

6

In het kielzog van les dessous volgt een segment slaapkamer-accessoires. Denk aan de geurlijn van Agent Provocateur, en of de seksspeeltjes (‘ le petit canard’) van Sonia Rykiel (foto 6).

Bottoms up

Push-ups steken al langer onze ogen uit en komende winter wordt down under ook het een en ander opgetild. Wonderbra lanceerde onlangs Curves up (foto rechtsonder), de push-upslip. Een zone met siliconen onder de bips zorgt voor de stevigheid en het lifteffect. Fijne elastieken op het achterwerk én twee centimeter dikke kussentjes doen de rondingen nog ronder lijken. De slip bestaat enkel als boxermodel in het zwart (S of M) en kost 29,95 euro.

www.wonderbra.be

wwwWereldwijd (w)ondergoed

Het is waar, het is onverstandig om een beha te kopen zonder die te passen. Maar voor noodgevallen en andere toebehoren voor uw persoonlijk boudoir is het web een fijn shoppingcentrum. Drie www-tips:

1. Borstvoedingsbeha’s zijn te saai voor woorden. Tenzij u uw kredietkaart trekt en de funky nummertjes, euh, nummers van het Britse lingeriemerk Agent Provocateur (www.agentprovocateur.com) online bestelt (foto links). In alle maten en vier kleuren, voor 96 euro (zonder portkosten).

2. Wie de pin-up in zichzelf graag verwent met een jarretelhouder, weet dat zo’n gordeltje niet werkt zonder het juiste paar kousen. Waarom uzelf niet trakteren op een paar signé Dita von Teese ? Mevrouw Marilyn Manson (foto linksboven) verleent als bijverdienste haar naam aan het lingeriehuis Secrets in Lace (www.secretsinlace.

com). De lijn biedt kousen in nylon (zwart of huidskleur), met handgenaaide naad, voorzien van een zwoel rood Dita von Teese-logo. Prijs : 30 dollar, zonder taks en portkosten.

3. De ethisch gemaakte katoentjes van American Apparel zijn een hype, maar voorlopig moeten we er nog voor naar Amsterdam of Parijs. Of u plaatst een bestelling bij http://store.

americanapparel.eu. U vindt er onder meer slips (5 tot 20 euro), T-shirts en kinderkleding. Vanaf een bestelling van honderd euro, wordt uw pakje gratis bij u thuis afgeleverd. (foto midden)

Marie-Jo, sexy en ethisch

Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder van het gelijknamige Belgische bedrijf dat Marie-Jo, Marie-Jo l’Aventure en PrimaDonna produceert, vindt het eigenlijk niet nodig om uit te pakken met het feit dat Van de Velde NV een ethisch verantwoorde onderneming is.

Hoezo ? Ethisch ondernemen is toch sexy ?

Herman Van de Velde : “Ethisch ondernemen lijkt vandaag veeleer een marketinginstrument, terwijl het eigenlijk tot de ziel van een bedrijf moet horen. Je moet niet ethisch handelen omdat je anders wordt gestraft, je moet het doen vanuit een overtuiging. Bovendien creëer je op die manier een win-winsituatie voor iedereen.”

“Voor Van de Velde NV heeft ethisch ondernemen een speciale dimensie, omdat wij ook produceren in lagelonenlanden, zoals Tunesië, Hongarije en China. Dat ligt gevoelig, omdat men het associeert met uitbuiting. Ik ontken niet dat het gebeurt, maar niet bij ons. Wij respecteren bepaalde sociale regels. Hoewel we dat altijd hebben gedaan, eiste de buitenwereld op een bepaald moment harde bewijzen. Daarom hebben we het SA 8000-label aangevraagd en gekregen. Dat kwaliteitslabel ( SA staat voorsocial accountability) is internationaal erkend en garandeert dat we in onze ateliers voldoen aan de standaardnormen. Daaronder valt onder meer het uitsluiten van kinderarbeid en dwangarbeid, de garantie op een veilige en gezonde werkomgeving, de vrijheid van organisatie, uitsluiting van discriminatie en de garantie op een leefbaar loon.”

Door Cathérine Ongenae en Marjolijn Vanslembrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content