Goed geschut zit goed verpakt : de markt voor herenondergoed boomt explosief. Maar waar vallen mannen voor, en zijn het ook in het intiemste departement moeilijke klanten ?

Voor wie er nog aan twijfelt : mannen zijn meer dan ooit bereid te investeren om er ook in hun ondergoed opperbest uit te zien. In BelgiĆ« werden in 2006 zo’n 15,5 miljoen onderbroeken verkocht, goed voor een omzet van 76 miljoen euro. Bovendien wint de ondermode voortdurend aan populariteit : de Belgische man kocht gemiddeld vijf stuks in 2006, tegen vier in 2001. Daarmee hangt BelgiĆ« in de Europese middenmoot. Underwear is a man’s best friend. Dat bewijzen immers vooral de Noren : die tasten met 8 tot 10 euro voor een onderbroek het diepst in hun beurs. Met een gemiddelde prijs van 2 Ć  3 euro willen de Britten een zo goedkoop mogelijke slip aan hun billen. En terwijl Zwitserse mannen vijf tot zes stuks kopen per jaar, zien de Fransen met gemiddeld drie Ć  vier exemplaren er het minst het nut van in.

Maar welk type van onderbroek scoort het best ? Bij ons is de traditionele V-slip nog steeds het populairst, gevolgd door de shorties en losse boxershorts. Terwijl in Zweden, Groot-Brittanniƫ, Noorwegen en Australiƫ die laatste soorten hoogtij vieren, mag het voor de Belgen dus wat strakker rond de heupen.

Helemaal goed nieuws voor ondergoedmerken is dat mannen tegenwoordig ook de guts hebben om zelf hun ondergoed te kopen : zestig procent vindt het wel leuk om zelf tussen de rekken te snuffelen. De overige veertig procent sluit zich aan bij de Italiaanse seksegenoten : die lopen blijkbaar nog liever naakt rond dan zelf een slip te gaan kopen.

Oververhitting

Mannen houden van zekerheid, en die vinden ze bij merken. Ook in het intiemste departement. Geen wonder dat jeanslabels als Nudie, Diesel en RARE inmiddels zwaar inzetten op herenondergoed. Wat deze sector betreft hebben mannen immers graag een slip die net een paar centimeter boven de jeans uitsteekt, zodat het merk goed zichtbaar is – een trend die ooit startte met de Calvin Kleinbroekjes in de gay scene en ondertussen wijdverspreid is. Een Puma- of Adidaslogo ter hoogte van de schaamstreek of een Dolce & Gabbanalabel, het is een wereld van verschil.

Hoe dan ook, Dirk Bikkembergs is een van de namen die deze zomer inspeelt op deze imagokwestie. Zo vindt u in zijn ondergoedcollectie een aansluitende V-slip (22 euro) of shorties (29 euro) in een extra lichte microvezel. Beide beschikken over een brede band en zijn verkrijgbaar in zwart en in de kleuren van het voetbalteam van Bikkembergs, FC Fossombrone.

Ook techniek blijft een belangrijk verkoopargument. Zo hebben de nauwsluitende shorts (29,95 euro) van Under Armour flatlock-naden tegen de wrijving en zijn ze volledig versterkt, wat het draagcomfort moet bevorderen. Het HeatGearmateriaal houdt het lichaam droog en koel. In het ondergoed van de Falke Esscollectie (27 euro voor een shortie) bieden synthetische materialen en technologieƫn als Clima 360 bescherming tegen oververhitting. Interessant voor wie stevig gaat sporten of dansen.

Opvallendst is echter de explosie van kleuren en motiefjes deze zomer. Van oogprikkelende tinten tot pastel, van retropatronen tot bloemen. Zo inspireert Bjƶrn Borg zijn ondergoedcollecties (slips vanaf 24,95 euro) dit seizoen op de natuur. Speelse patronen en kleurencombinaties van rood en geel, en verschillende groentinten ‘halen het dier in de man weer naar boven’. En wie het allemaal niet zo begrepen heeft op spannende shorts en drukke prints en het onderaan wat simpeler en klassieker wil, kan kiezen voor een exemplaar van Tommy Hilfiger. Hier zijn verfijnde boxershorts (34,95 euro) en nachtgoed gemaakt van Brits aandoende stoffen met klassieke streepjes of ruitjes. Ook de kleuren van de onderbroeken zijn rustig : marineblauw, klassiek rood, grijs, zwart en wit, in katoen en jersey.

Geen moeilijke klanten

Blijft de vraag natuurlijk of mannen zich de komende maanden zullen laten verleiden door de modegoeroes of liever op veilig spelen. “Mannen zijn heel trouw aan een merk en zullen niet snel naar een ander overstappen. Ze durven dan meer geld uitgeven door bijvoorbeeld in Ć©Ć©n keer tien stuks te kopen”, legt Carine Vandenbroeck uit, brand manager van HOM.

Maar uiteindelijk primeren draagcomfort en eenvoud, zo blijkt. Vandenbroeck : “Mannen staan wel open voor nieuwe technieken en zijn met goede argumenten snel te overtuigen. Het zijn gemakkelijkere klanten dan vrouwen. Die passen hun ondergoed meer aan en zijn veeleisender. Je moet er wel voor zorgen dat er voldoende diversiteit in het aanbod zit. Niet alle mannen zijn gewonnen voor een transparante onderbroek.”

Hoe dan ook, het aanbod groeit en dat kan het leven van mannen alleen maar eenvoudiger maken. Straks is het afgelopen met de toch veel voorkomende opdeling van ondergoed voor weekdagen en vrije tijd. Dan kunnen de slips voor ‘werkdagen’ en die voor intiemere momenten of het sportcentrum allemaal in dezelfde la.

Door Dorien Sterckx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content