DE SALONE IN 6 HOOFDLIJNEN

Het Belgische Tribù, trouwe gast in Milaan. © GF

Wat onthouden we van 1300 exposanten op de Meubelbeurs en 600 presentaties in de binnenstad van Milaan ?

1. WAARDE LANDGENOTEN

Belgische trots ? De buitenmeubelmerken Royal Botania, Tribù, Extremis en Manutti houden de Belgische eer hoog, trouw als altijd in de designhallen van de Salone del Mobile.

Meest kans om in uw woonkamer te belanden ? Het mooie en praktische rekje van Atelier Belge. Het jonge merk Per/Use (dat onder meer produceert in de fabrieken van De Coene in Kortrijk) had een eigen showroom in de stad en lanceerde er flink wat hedendaagse nieuwigheden, waaronder een lamp die geïnspireerd is op de tekeningen van de Nederlandse meester van de trompe-l’oeil M.C. Escher. Naar individuele Belgische ontwerpers bij internationale spelers was het zoeken : we vonden het rekje van Sylvain Willenz en kapstok van het gedeeltelijk Belgische Big-Game bij Hay. In de beurshallen stonden meer Belgische fabrikanten : Jori, Joli, Ethnicraft en zijmerk Universo Positivo en zusterlabels Emanuel Ungaro en JNL.

Strafste Belgische pièces uniques ? Het dagbed van Muller Van Severen in een groepstentoonstelling van de Deense stoffenfabrikant Kvadrat toont waar het Gentse duo sterk in is : kleurgebruik, proporties en afwerking.

Grootste Belgische showbeesten ? Het verrassende tartanmotief in trendy donkergroene kleuren gaf een bijzondere sfeer aan de regisseursstoel en parasolcollectie van architect Vincent Van Duysen voor het Italiaanse Paola Lenti. Eveneens indrukwekkend was de behangpresentatie van het half Belgische – half Nederlandse Studio Job.

Grootste eerbetoon ? De Nederlandse fabrikant Lensvelt brengt de CHL 95, LC 95, C 92, T 88A, K 93, LT 92, S 88 van de in 2005 overleden ontwerper Maarten Van Severen opnieuw uit en stelde tentoon in de Milanese wijk Lambrate in een scenografie van Oma, het architectenbureau van Rem Koolhaas.

Het meest veelbelovend is de jonge Cédric Etienne die met kurken bouwblokken scheidingswanden en meubelen creëert, maar bovendien experimenteert met natuurlijke pigmenten en harsen en zo nieuwe toepassingen uitdenkt. Wordt ongetwijfeld vervolgd na de zomer.

2. OVERAL SELFIES !

Dat we onszelf zeer graag weerspiegeld zien, zou je kunnen vermoeden aan de vele reflecterende materialen die in deze Milaan editie aan bod kwamen. Kartell spant de kroon met een gigantische beursstand vol bestsellers in brons, koper, zilver, titanium of gouden afwerking om “exclusiviteit en kwaliteit” te benadrukken. Vreemd om dat te doen met verwijzingen naar andere materialen, want Kartell is en blijft wel degelijk een plasticfabrikant.

Het échte werk zagen we dan weer bij metaalmeester Tom Dixon, en intrigeren doen vooral de Planes-lampjes in geometrische motieven uit messing en de glazen tafels.

Dat spiegelende oppervlakken niet alleen van metaal, maar ook van glas gemaakt kunnen zijn, zagen we op de tentoonstelling die Belgische overheidsdesigninstanties in de Triënnale hielden met als titel Reflections. “De Belgische ingenieurs Emile Fourcault en Emile Gobbe waren in 1903 de uitvinders van de industriële vlakke glas en België blijft toonaangevend in die industriële traditie”, lezen we in de bijbehorende catalogus. Een mooie ode dus, maar we ontdekten er weinig nieuw werk, met uitzondering van de Antwerpse Nedda El-Asmar met een nieuwe koffie- en theepot voor Eternum.

Kijken, verstoppen of weerspiegelen ? Het is een spel van deze tijd. Flink wat fabrikanten brengen bijvoorbeeld gekleurde glasplaten uit die u naar eigen zin verschuift of combineert zodat nieuwe kleurcombinaties ontstaan. Sterkste voorbeelden ? Een bril van Nendo voor Camper, en een lamp van Daniel Rybakken en Andreas Engesvik voor E15 met een roze, een blauwe en een witte glasplaat.

3. DE GEUR VAN RIJZEND BROOD

“Een absolute must voor een thuisgevoel is een fijne sofa, een plek om tot rust te komen”, aldus Katja van Putten, projectmanager bij het Belgische Iliv, kenniscentrum rond thuisgevoel. Een behoefte die blijkbaar ook de high-end fabrikanten kennen. Ze zetten duidelijk in op comfort door met extra zachtheid en huiselijkheid te komen. Soms zelfs tot in de naamgeving van hun meubelen toe : we kwamen er bij Molteni eentje tegen die Controra heet, het Italiaanse woord voor siësta ; het Belgische Indera brengt Le Sac uit van Wim Segers en bij het Deense Normann Copenhagen heet een nieuwe tweezit en eenzit Swell, daarbij refererend aan “rijzend brood met zijn volle vorm, een stevige, gevulde rug en twee ronde armsteunen.” Comfortfood, iemand ?

Het Italiaanse Minotti stelde de Collar van Rodolfo Dordoni voor met kussens uit Memory Foam en ganzendons en met plooibare hoofd- en armsteunen. Ook Vitra heeft een 30° plooibare leuning bij de nieuwe huiselijke Mariposa-sofa van Barber Osgerby. Cassina brengt de voorloper van dit principe opnieuw uit – de veertig jaar oude Maralunga van Vico Magistretti, de eerste ‘plooisofa’. Die maestro omschreef het model ooit als “warm, comfortabel en gezellig ; waar iemand zich helemaal op zijn gemak kan voelen, zoals in die oude comfortabele leesstoelen aan het haardvuur of aan het venster.”

Knoll International, dat al sinds 1951 de Barcelona Chair van Ludwig Mies van der Rohe uit 1929 fabriceert, brengt nu voor het eerst een relaxversie uit, die zachter en veel comfortabeler zit.

Zachte natuurlijke leders worden geherintroduceerd in collecties en ook de tactiliteit van meubelstoffen is belangrijk. Verscheidene merken gaan voor dikke, gevulde stretchstoffen om zo een zacht aanvoelende sofa te verkrijgen die toch strak aandoet, zoals Love me Tender, de sofa van Patricia Urquiola voor Moroso. Of om toch beweegbare hoofd- of armsteunen te creëren zonder plooien, zoals de Gynko voor Leolux. De meest letterlijke toepassing van het extra-kussen-achter-de-ruggevoel zagen we bij Zanotta, waar de Zweedse ontwerpster Anna von Schewen de Undercover presenteert : een plaidachtige cover bedekt kussens half. Het zou 2014 niet zijn mocht u niet volledig zelf de kleuren-, stoffen en ledercombinaties kunnen samenstellen.

4. DE STERREN

Met de crisis nog steeds in het achterhoofd, hoeft het niet te verbazen dat de grote merken teren op star power. Zeven buzznamen doken overal op : Hella Jongerius, Scholten & Baijings, Jaime Hayon, Patricia Urquiola, Barber Osgerby, Luca Nichetto en Philippe Starck.

1. Barber Osgerby

Gezien bij : Knoll, Vitra en B&B Italia.

Highlight : Planophore, een room divider én boekenkast voor Vitra.

2. Patricia Urquiola

Gezien bij : Moroso, Boffi, Kartell, Coedition.

Highlight : modulaire sofa (Love Me) Tender.

3. Hella Jongerius

Gezien bij : Vitra, Artek en Danskina.

Highlight : nieuwe kleuren voor de armstoelen 400 en 401 van Alvar Aalto voor Artek.

4. Scholten & Baijings

Gezien bij : J. Hill’s Standard, Verreum, Moustache, Karimoku New Standard, Hay, Moooi, Luce di Carrara.

Highlight : Colour Globe hanglampen voor Moooi.

5. Jaime Hayon

Gezien bij : Fritz Hansen, Cassina, Paola C, BD Barcelona.

Highlight : collectie tafelservies New Roman voor Paola C.

6. Philippe Starck

Gezien bij : Axor, TOG, Kartell, Emeco.

Highlight : De Mastersstoel van Kartell in een gouden jasje.

7. Luca Nichetto

Gezien bij : Offecct, Dymov Ceramics, Cassina, Arflex.

Highlight : Torei, salontafels voor Cassina.

5. DUIVELS ROOD

Na de hype van de pastelkleuren, zijn de felle accenten terug.

1. Tafel ‘Tracks’, Alain Gilles (Bonaldo). 2. Zitmeubel ‘Tosca JR-8810’ (Jori). 3. ‘This Way That’, zitzak, Donna Wilson (SCP). 4. ‘Backstage’, Pini Leibovich (Casamania).

5. ‘Shanty cabinet’, Doshi Levien (BD Barcelona). 6. ‘Button’, salontafel, Barber Osgerby (B&B Italia).

6. INSTANT INSTALLATIES

Als je wilt opvallen tussen meer dan 1300 exposanten op de beurs en 600 presentaties in de stad, kun je maar beter inventief zijn. Een overzicht van de spectaculairste installaties.

Cos x Nendo

Het iconische witte overhemd verwerkt in een Japanse installatie. Ontwerper Nendo tilde daarmee modelabel Cos letterlijk naar een hoger niveau.

Dzek

Een volledige kamer, inclusief het meubilair, opgetrokken uit één materiaal : marmoreal. Uitvinder Brent Dzekciorius, van het gelijknamige merk Dzek, wil met die term verwijzen naar stenen die eruitzien als marmer, maar het daarom niet noodzakelijk zijn.

Marni

De installatie van Marni kreeg de naam Animal House en toonde metalen sculpturen van giraffen, eenden, konijnen en flamingo’s. Hier en daar, tussen het leger dieren, stonden typische Marni-esque stoelen, handgemaakt door Colombiaanse vrouwen.

Living Divani

Het Italiaanse label presenteerde zijn nieuwe tuincollectie in een luchtige tuinkamer ontworpen door architect Piero Lissoni in de magische Orto Botanica in het Breradistrict.

DOOR LEEN CREVE & VEERLE HELSEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content