DE PREPPY DETAILS

'The Royal Tenenbaums', een tragikomedie uit 2001.

TOMMY HILFIGER SLAAT DE HANDEN IN ELKAAR MET ‘TRUE PREP’-AUTEUR LISA BIRNBACH VOOR EEN CAPSULECOLLECTIE VAN KOSTSCHOOLCLASSICS, MAAR MEER NOG OM HET BREDE VERHAAL ACHTER DE LOOK DIE HEM NU AL 25 JAAR INSPIREERT TE SCHETSEN.

Heritage – erfgoed in het Nederlands – is hét belangrijkste mannenmodeverhaal voor de zomer, zo las u vorige week al, en dus pakken de grote merken nog eens uit met hun glorieuze geschiedenis. Ook Tommy Hilfiger, al ruim 25 jaar een expert in modemarketing, mist die boot niet en reikt de hand aan Lisa Birnbach, schrijfster van The Official Preppy Handbook en meer recentelijk de update True Prep. It’s a Whole New Old World. Een logische samenwerking tussen de man die American Prep groot maakte in de jaren tachtig en de vrouw die als eerste het fenomeen met een knipoog beschreef in een invloedrijke bestseller. Samen werkten ze de capsulelijn Prep World uit van clubhouse chino’s, zomerjurken met ankerprint, oxfordhemden, touwsandalen en houten badmintonrackets – de klassiekers, kortom. Om het net iets exclusiever te maken wordt de lijn deze zomer enkel verkocht in als strandhuis vermomde pop-up stores in New York, Parijs, Londen, Tokio en Knokke.

Knokke dus, bakermat van de Belgische preppy look van hoge kragen, tweed blazers en madras bermuda’s. Maar voor u denkt aan paraderende m’as tu vu’s en dure merknamen etalerende fils à papa’s : dat is niet waar échte prep rond draait. “Merken etaleren is niet eens prep”, zegt Lisa Birnbach, als we haar samen met Tommy Hilfiger spreken in Manhattan, New York, in een als cottage strandhuis gestylde loft. “Het gaat ons om de traditie erachter,” vult Hilfiger aan. “De attitude. Denk aan de blazers met geelkoperen knopen en met emblemen gesierde shirts in Dead Poets Society. Denk aan Dustin Hoffman in The Graduate of Cary Grant in The Philadelphia Story. Denk aan The Great Gatsby. Denk aan president Kennedy of Anderson Cooper. Preppy gaat niet over rijk zijn, maar over gratie, charme en hoffelijkheid.” Birnbach : “Precies. Een cellist als Yo-Yo Ma is preppy, maar niet omdat hij naar een prep school ging, omdat hij in Yale studeerde of in het Witte Huis mocht spelen. Hij is preppy omdat hij zijn cello van drie miljoen dollar vergat op de achterbank van een taxi. Dát is preppy.”

GEEN WITTE SCHOENEN

Meer dan over mode gaat deze samenwerking over de geschiedenis van de look die Hilfiger nu al 25 jaar fascineert en inspireert. Voor alle duidelijkheid : prep is afkorting van university prepatory school, Amerikaanse privéscholen voor veertien- tot achttienjarigen uit de gegoede, witte protestante families. Omstreeks 1950 ontstond er aan de oostkust een jongerensubcultuur met hun eigen tongval, maniertjes, etiquette en Ivy League-netwerk. Kleding maakte er een essentieel deel van uit, met een stevige nadruk op sportswear. Preppy’s waren wild van skiën, croquet, badminton, squash en roeien, en lieten dat ook merken aan hun outfit. Het was de look die Ralph Lauren, Lacoste en ook Tommy Hilfiger later in de jaren tachtig zouden commercialiseren.

De originele prep was evenwel niet zomaar een subcultuur, maar was gebonden aan een reeks strikte regeltjes. Om een idee te geven : tussen Labor Day, begin september, en Pasen mocht een ware prep geen witte schoenen dragen, na Pasen dan weer geen tweed. En die regels werden gevolgd.

“Anno 2011 moet je dat niet zo serieus nemen”, zegt Birnbach. “Lees mijn boek eropna en je merkt dat ik die regels met veel humor benader. Ik hou van preppy’s, ik kan moeilijk anders, ik ben er zelf één, maar ik lach er ook om. We worden altijd verweten dat we geen verbeelding hebben. Toegegeven, we zijn geen rebellen, maar het soort mensen dat naar hun ouders opkijkt en hun stijl kopieert. Maar dat wil niet zeggen dat we ons niet kunnen relativeren.”

De geüpdatete prep zoals Hilfiger en Birnbach nu promoten is dan ook een speelsere variant, meer gericht op draagcomfort en betaalbaarheid. Prep is niet langer uitsluitend de look van The Royal Tenenbaums, maar ook van bands als Outkast en Vampire Weekend. ‘Elitair’ is ‘klassiek’ geworden. “Tuurlijk is de stijl geëvolueerd”, zegt Birnbach. “Een aanzienlijk familievermogen is bijvoorbeeld geen vereiste meer. Plak je schoenen en draag die pull met een gat in : dat is allemaal oké.” Hilfiger : “Er is meestal toch geen geld meer. De wasp’s (white Anglo-Saxon protestant) van vroeger zijn niet meer wat ze waren.”

KLEINIGHEDEN

Vraag is wat die prep-mode dan nog definieert anno 2011. “Het zit in de details”, zegt Hilfiger. “Je hebt gewone penny loafers en je hebt koninklijk blauw geschilderde penny loafers. Je hebt een kraag die omlaag staat en een kraag die omhoog staat. Je hebt Jack Púrcell en Jack Purcéll, als je begrijpt wat ik bedoel. Of je een ware prep bent of niet, hangt van dat soort kleinigheden af.”

Daar zit ook een van de interessantste vaststellingen, aldus Birnbach : de details verschillen van land tot land en zelfs van streek tot streek. “Het silhouet in Europa is smaller dan in Amerika. De chino’s in Spanje zijn feller rood dan in Tokio. In Madrid wordt meer bruin gedragen, terwijl het bij Italianen vooral afhangt van de juiste strandhanddoek in de juiste strandclub. Het fascineert me hoe die Amerikaanse look zich naar andere landen heeft vertaald.” Want was de look voorheen een louter Amerikaans fenomeen, dan ging die al snel de wereld rond – van de Leuvense fakbar Rechten tot het Harajukudistrict in Japan. Tommy Hilfiger haalt al twee derde van zijn inkomsten buiten de VS.

Het mag onderhand duidelijk zijn : de World Prep-capsulelijn gaat niet over de stukken zelf, maar in de eerste plaats om het verhaal eromheen. Het is ook de reden waarom Hilfiger Birnbach bij het project haalde. “Het is een statement”, zegt Hilfiger. “Ik heb het hier niet over mode an sich, maar over een levensstijl. Je mag je niet blindstaren op mode. Neem mode té serieus en je wordt een fashionista. En het klinkt misschien vreemd, maar voor mij is dat een ziekte. Ook al is het mijn business : er zijn belangrijkere dingen in het leven om aandacht aan te besteden.”

Prep World, de Tommy Hilfiger ‘pop-up store’, strandt in Knokke van 4 tot 14 augustus.

DOOR GEERT ZAGERS

“NEEM MODE TÉ SERIEUS EN JE WORDT EEN FASHIONISTA. VOOR MIJ IS DAT EEN ZIEKTE.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content