De praalparade
We willen allemaal de mooiste zijn, en heel wat beautymerken willen ons daar maar wat graag bij helpen. We zetten de ultieme sterrecepten van het afgelopen jaar op een rij. Onze professionele jury koos, na uitgebreide blinde tests, dé tien producten van het jaar 2008. De resultaten van de Beauty Awards.
1. Huidverzorging
Hoogtechnologische producten die een waardig alternatief willen vormen voor esthetische ingrepen zitten volop in de lift. Een van de opvallendste in de rij is Capture XP van Dior, gebaseerd op stamcelonderzoek. Deze crème belooft een perfecte bescherming voor onze stamcellen, zodat die ongestoord hun belangrijke taak kunnen vervullen. Estée Lauder stelt met het serum Perfectionist (CP+) een concreter doel voor ogen : minder rimpels en ouderdomsvlekjes, meer éclat. En dat alles op basis van peptiden die de collageenproductie versnellen. Maar de jury verkoos toch de zuivere no-nonsenseaanpak van Clinique. Het Redness Solutions-gamma richt zich op mensen met acute of permanente roodheid, en biedt voor hen een concrete oplossing.
Winnaar : Clinique Redness Solutions.
Ereplaatsen : Dior Capture XP en Estée Lauder Perfectionist (CP+) Wrinkle Lifting Serum.
2. Damesparfums
In de parfumwereld zien we een terugkeer naar traditionele waarden : zuivere ingrediënten en uitgesproken geuren. Armani probeerde daar vorig jaar nog extra cachet aan te geven door de exclusieve toer op te gaan. Het Onde-trio bevindt zich in neo-oriëntaalse sferen, in drie variaties : Mystère (muskus), Vertige (bloemig) en Extase (houtig). Met het uitstekende Jasmin Noir kiest Bulgari dan weer voor een houtig-bloemige constructie, waarin naast jasmijn ook amandel, gardenia en zoethout de kop opsteken. Toch koos de jury unaniem voor Eau Première. Met deze geslaagde facelift van de klassieker N°5 bewijst Chanel op magistrale wijze eer aan haar rijke verleden.
Winnaar : Chanel Eau Première.
Ereplaatsen : Bulgari Jasmin Noir en Armani Onde.
3. Herenparfums
De geurige oogst aan mannenzijde was dit jaar uitzonderlijk groot maar, zoals steeds, met opvallende kwaliteitsverschillen. Givenchy deed er vorig jaar alles aan om het jonge publiek voor zich te winnen : een speelse naam (Play), frisse ingrediënten (citrus), een hippe verpakking (als een iPod) en een sexy ster (Justin Timberlake). Wij zagen meer in de Intense-versie, die zoals de naam al zegt voller en sensueler is. Gucci breidde vorig jaar een vervolg op Gucci by Gucci, door de moderne chypre voor dames ook in een herenversie uit te brengen, een houtige chypre. Maar de derde genomineerde stak er, aldus de unanieme jury, met kop en schouders bovenuit. Prada overtuigt helemaal met Infusion d’homme, een poederachtige irisgeur die de perfecte aanvulling vormt op Infusion d’Iris, de vrouwelijke voorganger die vorig jaar net naast het kroontje greep.
Winnaar : Prada Infusion d’homme.
Ereplaatsen : Gucci by Gucci pour homme en Givenchy Play Intense.
4. Design
Terecht of niet, toch laten velen onder ons de keuze voor hun volgende parfum louter afhangen van het flesje waar dat inzit. Wij lieten ons bekoren door drie flacons van gereputeerde designers. De bekendste is ongetwijfeld Jean Nouvel, de Franse architect en designer die voor L’Homme van Yves Saint Laurent een fles in beperkte editie mocht ontwerpen. Eén met uitgesproken mannelijk allure, om het zacht uit te drukken. Guerlain dook voor L’Homme de auto-industrie in. Paolo Pininfarina zorgde voor een eenvoudig, strak design met subtiele details. Als winnaar kwam Kenzo uit de bus, dat met Power een flacon laat zien dat prachtig is in zijn eenvoud, om eens een cliché uit de kast te halen. Designer van dienst was Kenya Hara, een Japanner die zijn inspiratie haalde bij een, door hemzelf ontworpen, fles sake.
Winnaar : Kenzo Power.
Ereplaatsen : Yves Saint Laurent L’Homme by Jean Nouvel en Guerlain L’Homme.
5. Make-up
We kozen in deze categorie voor drie totaal verschillende producten, die evenwel alle drie tot de basis van de make-up gerekend mogen worden. Te beginnen met de teint : als die niet vlekkeloos is, valt de overige opsmuk in het niets. Met Lift Lumière biedt Chanel een uitstekende foundation, die vooral de rijpere huid zal bekoren. Mascara verscheen er het afgelopen jaar in alle soorten en maten, maar de beste vonden wij Le 2 de Guerlain, die je langs twee kanten kunt gebruiken : een ‘normaal’ borsteltje voor de bovenste wimpers, een kleiner formaat voor de onderste rij. Maar de absolute topper behoorde de lippen toe : Rouge Volupté van Yves Saint Laurent is een lipstick zoals die hoort te zijn : een innovatieve, verzorgende textuur én een blijvend resultaat. Verkrijgbaar in achttien tinten.
Winnaar : Yves Saint Laurent Rouge Volupté.
Ereplaatsen : Chanel Lift Lumière en Le 2 de Guerlain.
6. Haarverzorging
Het gaat al lang niet meer om ‘gewoon’ wassen, want shampoos, en heel het gamma aanverwanten, doen veel meer dan dat. Zo is beschadigd haar, een gevolg van uv-stralen, pollutie of agressieve kleuringen, een belangrijke klacht. Nivea lost dat netjes op met het Intense Repair-gamma, met een heerlijk citrus-aroma. Ook Kiehl’s raakte vorig jaar een gevoelige snaar : dun haar. De Ultimate Thickening Shampoo biedt uitstekend soelaas : zacht haar met gevoelig meer volume. De jury raakte dan ook verdeeld over deze kwestie, en het was slechts nipt dat Shu Uemura Kiehl’s voorbijstak. Het Japanse merk lanceerde vorig jaar een lijn haarproducten, en wat voor één. Uitgepuurd design, aangename textuur en parfum, en, niet onbelangrijk : erg doeltreffend. Iedere haarbos zal trouwens een geschikt gamma vinden : gekleurd, droog, beschadigd, fijn of verzwakt.
Winnaar : Shu Uemura Art of Hair.
Ereplaatsen : Kiehl’s Ultimate Thickening Shampoo en Nivea Intense Repair.
7. High Luxury Skincare
Ultieme luxe wordt duur betaald. Maar dan moet er natuurlijk wel iets extra’s aan te pas komen. Een technologische innovatie of een consolidering van vaste waarden. La Mer koos, zoals gewoonlijk, voor het laatste. De iconische Crème de la Mer kent intussen al een hele reeks afleidingen. The Hydrating Infusion is daar eentje van. Deze hydraterende spray moet de huid extra ontvankelijk maken voor de eerder genoemde moedercrème. Helena Rubinstein gooide het over de technologische boeg : in samenwerking met de schoonheidskliniek Laclinic Montreux ontwikkelde het Prodigy Re-Plasty, een crème gebaseerd op een mesoliftinjectie. Maar onze raad der wijzen zag, in deze stresserende tijden, toch een andere overwinnaar : de Anti-Ageing Stress Cream van La Prairie, een kalmerende crème met een rijke, géén vette, textuur die heerlijk smeert.
Winnaar : La Prairie Anti-Ageing Stress Cream.
Ereplaatsen : La Mer The Hydrating Infusion en Helena Rubinstein Prodigy Re-Plasty.
8. Best Budget Buy
Aan schoonheid hangt niet steevast een peperduur etiketje. Zo zagen wij vorig jaar een uitstekende langhoudende lipstick opduiken, Infaillible van L’Oréal Paris. Of hij echt zestien uur houdt, zoals beweerd wordt, durven wij niet te beloven, maar het komt toch dicht in de buurt. Deze tweestappenlipstick (eerst de kleur, dan de gloss) blijft echt zitten, zelfs bij een avond vol zoenen en hapjes. Net als de dagelijkse reiniging doet ook een regelmatige scrubbeurt wonderen voor een stralend velletje. Eucerin heeft er met Dermo Purifyer een prima exemplaar bij, al is hij misschien iets te stevig voor de heel gevoelige huid. Met grote meerderheid van stemmen gaat Dove hier met de pluimen lopen : de Body Lotion van het Pro.Age-gamma geeft meteen bij het aanbrengen een heel aangenaam, voedend effect.
Winnaar : Dove Pro.Age Cream-Oil Body Lotion.
Ereplaatsen : L’Oréal Paris Infaillible en Eucerin Dermo Purifyer Scrub.
9. Nieuw in België
Anders en beter, zo hoort het bij nieuwe merken. Opvallend bij het Britse verzorgingsmerk Rodial is de combinatie van natuur, wetenschap én humor. De flacons en tubes zien er redelijk kil en medisch uit, maar dragen wel grappige namen als ‘boob job’, ‘crème de la crème’ of ’tummy tuck’. We zijn trouwens niet de enige fans, ook Scarlett Johansson, Eva Longoria, Kate Moss en een resem andere sterren geloven in het merk. Wie een bijzonder groot vertrouwen heeft in zijn eigen merk, is topontwerper Tom Ford, die over zijn parfumcollectie stelde dat die “zal uitgroeien tot het eerste echte luxemerk van de 21ste eeuw”. Wij vielen voor Black Orchid, een sensueel parfum van truffel, lotushout en zwarte orchideeën. Maar bij meerderheid kwam Filorga als winnaar uit de bus : effectieve verzorging gebaseerd op esthetische chirurgie, op basis van minuscule partikeltjes die de verschillende werkzame ingrediënten diep de huid insturen.
Winnaar : Filorga.
Ereplaatsen : Rodial en Tom Ford.
10. Backstage
In crisistijden is een goede nude look natuurlijk een veilige oplossing, maar wat kleur hier en daar helpt de boel zeker op te vrolijken. Backstage hebben we vorig jaar mooie voorbeelden van spectaculaire make-up gezien. De bijzonderste werd, zoals zo vaak, geleverd door M.A.C, dat voor Alexander McQueen een gevederd gezicht tevoorschijn toverde. Alleen jammer dat deze look moeilijk na te bootsen valt in de eigen badkamer. Dat geldt dan weer niet voor de donkere lippen die in het najaar bij Yves Saint Laurent opdoken : ideaal voor een mysterieuze, gewaagde avond. Maar de hoofdvogel werd afgeschoten door Dior, dat afgelopen voorjaar een uiterst sensuele en feestelijke look neerzette : schitterende, geraffineerde ogen, een perfecte teint en lippen die een doordachte onvolmaaktheid uitstralen.
Winnaar : Dior lente / zomer 2008.
Ereplaatsen : Yves Saint Laurent herfst / winter 2008 en M.A.C voor Alexander McQueen lente / zomer 2008.
Door Stefanie Van den Broeck Foto’s Jasmine Van Hevel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier