Lichte, op en top vrouwelijke jurken, een blos op het gezicht, lieve krullen en bloemen in het haar. Daar komt Emma.

Productie : Els Van O./ Foto’s : Godewijn Daled/ Make-up : Peter Philips voor Christian Dior/ Model : Samantha Gardner bij Yellow/ Tekst : Trui Moerkerke/ M.m.v. Leger des Heils

Eat your heart out, Madonna. Niet Evita, maar Emma heeft het gehaald. Exit de strakke dot, het strenge mantelpakje en het bleke gezicht met de afgetekende rode mond, daar komt de Emma van Jane Austen het modebeeld binnengewandeld. Met actrice Gwyneth Paltrow, de Emma in de gelijknamige film en de vrouw voor wie elke ontwerper wil werken, als rolmodel.

Tijdens de defilés in Parijs, Milaan en New York, was de romantiek overal. In de gedaante van fluide, vrouwelijke jurken in ijle, transparante materialen. Zachte, romantische silhouetten die toch een sterk beeld neerzetten. Want de moderne Emma mag dan speels zijn, zelfverzekerd is ze in elk geval.

Ook de make-up en kapsels vonden inspiratie in romantische klassiekers. Kleine, losse krullen of het haar nonchalant opgestoken en met verse bloemen erin, een lichte nacré teint en neutrale gloss op de lippen : modellen die moderne herderinnetjes lijken, zo weggelopen uit een rococoschilderij. Visagist Peter Philips deed de make-up voor deze fotoproductie. Hij zocht naar een actuele vertaling van het begrip romantiek. ?Het mocht zeker geen te gemaquilleerde indruk geven?, aldus Philips. ?Het was belangrijk om de make-up licht te houden, ijl zelfs en niet afgelijnd. Noem het meisjesachtig.? Philips opteerde voor een nacré fond met een subtiel glanseffect. Hij hield de ogen helder, maar gaf de lippen een zeker accent. Blush, die dit seizoen een opmerkelijke comeback maakt, is prominent aanwezig.

In de parfumwereld is de romantiek eigenlijk nooit helemaal weggeweest. Sommige romantische parfums weten zich goed te handhaven in de huidige golf van uniseks parfums en van ongecompliceerde, frisse, water- en andere geurtjes, die niet meteen onder de noemer ?romantisch? vallen. De Belgische neus Olivier Decoster omschrijft twee categorieën parfums als romantische geuren. ?Enerzijds heb je Anaïs Anaïs, Chanel n19, Azzaro n9, Diorissimo,… Dat noem ik de jonge-meisjesromantiek. Geuren met een kleine bloemennoot meestal witte bloemen , zeker niet te zwaar. Daarnaast heb je de meer klassieke romantiek. Complex en mysterieus, niet makkelijk te vatten. Met geuren als Opium, Coco de Chanel en Shalimar bijvoorbeeld, zware, oosterse parfums, die je laten wegdromen in een duizend-en-één-nacht-sfeer. Wel, die romantiek zie ik snel terugkomen.?

Informatie over de verkoopadressen vindt u op pagina XXX.

Links : Champagnekleurige beha, La Perla. Katoenen jurk, schoenen en oorbellen met goudkleurige metaaldraadjes, alles Vivienne Westwood bij Jeurissen.

Zijden hemd, kanten topje en pantalon, Chloé. Parfum, Innocence van Chloé.

Foto onder : Jodpuhr, hemd, jasje, muiltjes en lakhoed, alles van Chanel. Struisvogelveren, Paule Haute Mode.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content