Aan La Cambre in Brussel en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen studeerden dit jaar samen vijftien modeontwerpers af. De ene doet dat met een beeldenstorm, de andere met poëzie.

De zeven van Antwerpen (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten)

Frederick Hornof (24)

Frankfurt (Duitsland)

Collectie ?Then was my neophyte.

Mode is ? “… waar mijn hart voor slaat. Hoe moeilijk de voorbije jaren soms ook waren, als iets je passie is, kun je elke hindernis aan. Ik hou ervan hoe cultuur, kunst en creativiteit samenkomen in mode. In deze collectie zit inspiratie uit drie films, waaronder Sunset Boulevard, en twee kunstenaars, Francis Beacon en Berlinde De Bruyckere.”

Mooiste herinnering ? “Toen ik mijn collectie voor een internationale jury mocht tonen. Ik had daarvoor het KMSKA als locatie gekozen en intens samengewerkt met de mensen van het museum.”

Rol van een ontwerper vandaag ? “De tijdgeest vangen, optimisme creëren, kritisch statement maken. Ik denk dat er een generatiewissel bezig is. Mijn generatie communiceert en deelt makkelijk nieuws over het heden, de wereld. Ik denk dat we slimme keuzes moeten maken in de toekomst, op vlak van materialen. En ook in harde tijden schoonheid proberen maken.” Karolina Piech (30)

Krakau (Polen)

Collectie ?Ultra.

Ontdekking ? “Jaren geleden hoorde ik voor het eerst over de academie in Antwerpen. Het klonk als een mythische plek ver weg, waar alle ontwerpers rondliepen. Ik probeerde het eerst anderhalf jaar in Londen, als assistent. Maar keerde terug toen het label opgedoekt raakte. Toen ik ontdekte dat het toelatingsgeld voor Antwerpen maar 650 euro bedroeg, wilde ik meteen komen. Intens gelukkig was ik toen ik slaagde in het eerste jaar. De prints uit mijn afstudeercollectie verwijzen naar herinneringen over de val van het communisme in Polen, eind jaren tachtig.”

En nu ? “Ik denk dat het zeer moeilijk is om nog een eigen label te beginnen vandaag. Grote huizen halen hun inkomsten uit parfums en accessoires. Daar heeft een jonge ontwerper geen tijd voor. Dries Van Noten bewonder ik. Hoe hij alles zelf controleert, niet toegeeft aan de druk voor tussencollecties of parfums. Ik zou graag stage lopen bij Rick Owens, Givenchy of Alexander McQueen.” Jantine van Peski (25)

Breda (Nederland)

Collectie ?Wires 10.0.

Parcours ? “Ik studeerde eerst twee jaar mode in Amsterdam, en een jaar in Arnhem. Maar ik vond ik Nederland niet het niveau en de creativiteit die ik zocht.”

Inspiratie ? “Mijn collectie draait niet rond een verhaal. Wel rond een techniek. Ik heb me geïnspireerd op textielkunst uit de jaren zeventig, meer bepaald macramétechniek : een soort knoopwerk van garen. Dat herhaalde ik veelvuldig. Ik bestudeerde op een paspop hoe het materiaal leefde. Stage deed ik bij Haider Ackermann, en A.F. Vandevorst.”

Vooruitzicht ? “Ik mag deelnemen aan ITS#10, een modewedstrijd in Triëst deze zomer, en tot augustus loopt een expo over mijn werk bij de Antwerpse galerie Studio Job. In september mag ik deelnemen aan Miele Catwalk.” Yusuke Hotchi (27)

Tokio (Japan)

Collectie ?Borderless.

Ontdekking ? “Ik studeerde mode in Japan, maar het was pas toen ik een documentaire zag over de Koninklijke Academie in Antwerpen dat ik voelde dat er een totaal andere modewereld bestond. In Japan draait het rond naaien, patronen tekenen. Niet rond het creatieve proces. No fucking way, zei mijn vader toen ik hem vertelde over Antwerpen. Ik heb heel lang gezaagd om te mogen komen. Het was moeilijk, ik verstond de taal niet. Ik mag aan de slag bij Ann Demeulemeester.”

Streetstyle ? “Iconische kledingstukken : de parka, punkelementen, wit hemd, biker jacket. Daar heb ik telkens referenties naar de Japanse kimono in verwerkt, om zo XL silhouetten te krijgen.”

Helden ? Raf Simons, Olivier Theyskens, Haider Ackermann.

Vooruitzicht ? Hotchi ontving de prijs Christine Mathys (2500 euro), genoemd naar de in 1999 overleden medeoprichtster van de nv Dries Van Noten. Leonneke Derksen (24)

Uden (Nederland)

Collectie ?Formosa.

En-Ya Vandenhende (22)

Sint-Niklaas (Belgie)

Collectie ?Heritage.

Delvaux heeft momenteel een handtas van Peeraer uit in beperkte oplage.

De acht van Brussel (La Cambre)

Céline De Schepper (22)

Sint-Niklaas

Collectie ? Sadness is a color.

Inspiratie ? Architecturale constructies van bloemen en fruit boven Mexicaanse altaren. Voorliefde voor texturen en prints. Westerse wereld matchen met andere culturen.

Helden ? Prada, Proenza Schouler.

Opleiding ? “Studeren aan La Cambre was voor mij vijf jaar non-stop doorwerken. Zonder vakantie, want elke zomer hadden we verplichte stage. Ik kon mezelf moeilijk kwijt in de beperkingen van de eerste jaren, het was zoeken in onzekerheid. Het derde jaar was een keerpunt. Een Franse opleiding is mooi meegenomen als ik in Parijs terecht wil komen. Al vertrek ik niet zonder plan. Mijn vader heeft vijf jaar mijn studies betaald, nu moet ik eerst onderzoeken wat mijn opties zijn. Ik wil meebouwen aan een droomwereld, en tegelijk wegwerpmode tegengaan. Maar waar begin je ?”

Vooruitzicht ? De Schepper kreeg de prijs van Hunting & Collecting, en mag dit najaar in de Brusselse concept store haar collectie exposeren. Zoë Vermeire (23)

Gent

Collectie ?Chrysalide.

Waarom mode ? “Mode op zich spreekt me eigenlijk niet zo aan. Eerder het creëren van een beeld, het werken met textiel. Ik raak ook meer geïnspireerd door filmmakers als David Lynch, dan door modeontwerpers. Rare films kijken was zowat de enige bezigheid waar ik tijd voor had tijdens mijn studie. Het is zwaar geweest. Maar mijn stage bij Viktor & Rolf was een hoogtepunt. De titel van mijn collectie is een term uit de biologie. Het verwijst naar het ontpoppen van een gouden vlindersoort. Ik wilde iets doen rond koninklijke elegantie, dat verwerkte ik in oversized jassen.”

Vooruitzicht ? Vermeire won vijf prijzen met haar collectie, waaronder 2000 euro voor een internationale stage. Séraphine d’Oultremont (26)

Brussel

Collectie ?La belle off the record.

Parcours ? “Ik heb eerst kunstwetenschappen in Brussel gestudeerd, dan een jaar aan de modeacademie van Antwerpen. Maar ik was te jong, mijn visie op mode te naïef. Daarna heb ik La Cambre ontdekt.”

Helden ? De Japanse ontwerpers Rei Kawakubo, Yohji Yamamoto en Junya Wantanabe.

Standpunt ? “Mijn vrienden en familie begrijpen niet waarom mode zo belangrijk is. Ze beseffen niet dat elke persoon deel uitmaakt van het enorme systeem. Iedereen draagt kleren. Alleen zijn sommigen zich bewuster van hoe kleren spelen met je identiteit.” Gervaise Gournay (24)

St Malo (Frankrijk)

Collectie ?I hope I die before I get old.

Parcours ? “Ik heb eerst een jaar beeldende kunsten gestudeerd. Mijn ouders wonen in Rijsel, de opendeurdagen van Brussel waren dus niet zo veraf. De experimentele sfeer sprak me aan, dus schreef ik me in.”

Inspiratie ? “De jonge Britse mods uit de jaren zestig, en hun uitgesproken kledingstijl. Opgerolde broeken, gecustomizeerde scooters. Kitsch en chic wilde ik samenbrengen.” Lucas Sponchiado (23)

Brussel

Collectie ?Out of vacuum.

Tijdgeest ? “De economische crisis, de natuurproblemen,… ik vrees dat ik de voorbije jaren te veel met mijn eigen zoektocht en zelfexpressie ben bezig geweest, om te kunnen inschatten wat er momenteel allemaal in de wereld gebeurt. Ik verdiepte me voor deze collectie in het traditionele Engeland, in koloniale tijden. Ik heb veel materiaalonderzoek gedaan, rond zware materialen en kleine details, zoals lingerie-elementen.”

Vooruitzicht ? Sponchiado won twee prijzen met zijn collectie.

Erika Schillebeeck (22)

Brussel

Collectie ?‘Sharp cotton candyland.

Elise Viste (23)

Ath

Collectie : ‘Exinterior’.

Justine De Moriamé (25)

Namen

Collectie : ‘My deer childw(h)ood’.

Door Elke Lahousse – Foto’s Catwalkpictures

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content