De tweede editie van de Belgian Awards for Beauty Advertising vond op 16 mei plaats in het Roularta Conference Center in Zellik. De mooiste en origineelste beautybeelden werden er letterlijk in de bloemen gezet.

Kort geleden was het weer zover: de lezers van Weekend Knack en onze Franstalige tegenhanger Weekend Le Vif L’Express kregen de gelegenheid om hun voorkeur uit te spreken voor de mooiste beautyadvertenties die vorig jaar in ons blad verschenen. In de categoriëen make-up, parfums en verzorging stemden ze volgens de volgende criteria: inventiviteit, artistieke durf en creativiteit. Voor Weekend Knack kwamen er 1559 inzendingen binnen, waarvan de juiste voorspellingen van de 3 winnende beelden werden overgehouden. Uit die groep werden 25 winnaars en een hoofdwinnaar uitgenodigd om, samen met de vertegenwoordigers van de cosmeticamerken, de prijsuitreiking bij te wonen.

In de eerste categorie, make-up, behoorden de advertenties van Chanels waterproof mascara Cils d’Eau, Christian Diors Diorific make-uplijn en Estée Lauders Re-Nutriv All-Day Lipstick tot de favorieten. De lezers kozen uiteindelijk voor het artistieke schilderspalet van Estée Lauder. “Het is een beeld dat er uitspringt”, vertelt Nadia Mols, manager van Estée Lauder Benelux. “Het is iets helemaal anders dan de overige Lauder-advertenties, waar een gezicht wordt opgevoerd. Deze advertentie is een fashion statement: Lauder zit in de kleurenbusiness.”

Voor de prijs van de beste verzorgingsadvertentie ging de strijd tussen de bruine billen van Lancaster-zonneproducten, het schattige kindergezichtje van Nivea Sun Children en het sierlijke lichaam van Diors Bodylight. U verkoos de advertentie van Lancaster. “Voor Lancaster was dit de belangrijkste campagne in België”, vertelt woordvoerster Else Boyenk. “We hebben in 29 jaar een stevige reputatie opgebouwd met onze zonneproducten, dus zijn we enorm blij met deze prijs. Vooral omdat hij van de lezers komt.”

Als laatste kwamen de parfums aan bod, een sector die borrelt van de fantasierijke en verleidelijke beelden. Voor 1999 koos u uit de 52 verschenen advertenties: Fragile van Jean Paul Gaultier, Pleasures for men van Estée Lauder en J’adore van Dior. Winnen deed de advertentie van J’adore, waarin topmodel Carmen Kass door een bad van goud waadt. Deze campagne viel ook bij onze Franstalige collega’s in de smaak. “Het is inderdaad een mooie campagne, die al in meerdere landen met verscheidene prijzen werd beloond”, vertelt Christel Trösch, woordvoerster van Dior. Waarom zouden de lezers deze advertentie het mooist vinden? “Misschien omdat het de echte Diorness zo goed weergeeft: authenticiteit en pure luxe”.

De drie merken kregen bloemen, een certificaat en een mooie trofee. Maar ook de lezers gingen niet met lege handen naar huis: iedereen kreeg een beautygeschenk en bloemen. Voor de hoofdwinnaar kwam daar nog een certificaat, een reuzenpakket schoonheidsproducten en een welnessweekend in het viersterren Domaine des Hautes Fagnes in Ovifat bij. Dit jaar was de gelukkige Els Vandenhaesevelde, een 22-jarige verpeegkundige uit Gent. “Al twaalf jaar geabonneerd en een fervente beautyfan”, vertelt ze. En zo horen we het graag.

Sofie Albrecht / Foto’s Gerald Dauphin

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content