Op alle grote kampioenschappen lijken de loopnummers voor meisjes al jaren op supersnelle modedefilés. Nike Women’s combineert nu hightech materialen met vrouwelijke flair: de collectie van de godin van de overwinning.

Voor de zomer van 2001 worden zowel de snelle spurters op het tartan als de stadsmussen, die ook al tegen de tijd rennen en hun stress wegwerken in sporthallen, door Nike extra vertroeteld.

De eerste collectie Nike Women’s is onderverdeeld in vier categorieën, specifiek gericht op een aantal sportdisciplines ( Tech Training, Total Conditioning, Running-Tennis en Nike Brand). Het gamma richt zich tot aanhangsters van een chique en punchy stijl en beantwoordt precies aan de wensen van de urban divas van de 21ste eeuw. Om een paar voorbeelden te geven: een sportjack, waaronder een mouwloos vest past (uitgewerkt als een corsage voor Rita Hayworth), kan worden gecombineerd met een lange zwarte rok in crêpe de Chine à la Saint Laurent of met een pantalon, genre smoking voor dames. Een collectie soepele pantalons die je in een oogwenk omtovert tot piratenbroeken à la Brigitte Bardot anno 1958. Een lijn met T-shirts en ensembles met ritssluiting, prima geschikt voor een flinke jogging, worden in een flits een tailleur waarmee je achter je computer kunt plaatsnemen. Of neem de tennistopjes en -rokjes, die zijn zo hip dat je ze net zo goed op het court als in een disco kunt showen.

Veel aandacht besteedde het ontwerpteam aan de blits gekleurde baskets. Die worden niet als de rest van de collectie in de buurt van Hilversum ontworpen, maar door een internationaal getinte ploeg in Amerika. Het schoeisel hoeft niet onder te doen voor de pumps met blote hiel en de lichte sandalen die deze zomer in zijn. De sportschoen is dan ook het paradepaardje van Nike. Het Air Max-systeem, uitgevonden door Nike, zorgt voor een vederlicht gevoel bij het sporten. Recentelijk kwam daar nog de Nike Shox bij, waarvan het trampoline-effect het springen vergemakkelijkt.

Uiteraard zijn de outfits voor sportieve vrouwen verkrijgbaar in een ruim kleurenaanbod en een waaier aan materialen, die niet alleen lekker aanvoelen, maar vooral over de nodige technische kwaliteiten beschikken: een spitsvondige mix van nylon en lycra, mesh, microvezels, Dri-FIT, Clima-FIT en Therma-FIT. Die laatste zijn gebrevetteerde Nike-systemen die het lichaam op een aangename temperatuur houden, door afkoeling te verhinderen en transpiratie af te voeren.

De Ierse Sarah Howatson en de Duitse Kristina Elisabeth Szasz, twee ontwerpsters die stijl en sport meesterlijk combineren, wijzen er wat graag op dat Nike de Griekse godin van de overwinning was.

Wat zijn de typische kenmerken van Nike Women’s?

De mix van fantasie en functionaliteit vinden we zeer geslaagd, een flinke portie glamour in de sportkleding en de accessoires kan echt geen kwaad. Functionele details krijgen esthetische waarde en vice versa. Vrouwen die jarenlang ongelukkig geweest zijn met de gekloonde mannensportkleding, bieden we nu formidabele perspectieven. Nike is een sportief label, maar het evolueert, samen met zijn vrouwelijke cliëntèle. De sportkleding van de 21ste eeuw beperkt zich niet tot de fysieke inspanning. Die kleding is even polyvalent als de vrouw die ze draagt.

Waar vond u de ideeën voor deze collectie?

Sarah Howatson: Ik zocht inspiratie in muziek en dans uit zuiderse landen, zoals Latijns-Amerika bijvoorbeeld. Maar ook bij de vrouw met pit, die openstaat voor het leven en in zichzelf sterkte en motivatie vindt om vooruit te komen. Daarbovenop komt een wat late interpretatie van mijn meisjesdromen, ( lacht) als jong meisje beeldde ik me in dat mijn kamer een designstudio was of een schildersatelier.

Kristina Elisabeth Szasz: Ik vond zowel ideeën in de clips op MTV als in modedefilés en zelfs in het gedrag van mensen op straat. Ik dacht ook aan temperamentvolle vrouwen, zoals Coco Chanel, die de mode van de 20ste eeuw een heel nieuwe inhoud gaf. Of aan Sonia Delaunay, die de zuivere kleuren en de ritmiek van haar schilderijen ook toepaste in grafisch werk en op textiel en zo een invloed uitoefende op de mode.

Stelt het extra problemen om hypervrouwelijke kleding te ontwerpen met technologische materialen?

Niet echt. Elk materiaal heeft specifieke eigenschappen en evolueert anders, afhankelijk van de toepassing: in een lifestylecollectie of als sportkleding. De Running & Tennis-lijn bijvoorbeeld, vraagt hoogtechnologische kwaliteitsstoffen, terwijl Brand gebaseerd is op zeer verfijnde, modieuze stoffen. Het komt erop neer permanent te ‘onderhandelen’ met de nieuwe materialen om er kleding mee te creëren die efficiënt én esthetisch is. Een stof met hoge technische kwaliteiten hoeft niet synthetisch aan te voelen. Onze creativiteit toetsen we voortdurend aan de kennis van ons onderzoeks- en ontwikkelingsteam. Bovendien wordt er uitvoerig ‘proefgedraaid’ met al onze prototypes. De collega’s zijn onze proefkonijnen – dat vinden ze overigens best leuk. Zij testen hoe de sportswear zich in het ‘echte leven’ gedraagt.

Vreest u geen concurrentie van de sportswearcollecties van de grote modelabels?

Nee, omdat onze kleding een absolute meerwaarde heeft. In de manier waarop onze creaties tot stand komen, volgen wij een competitieve denkpiste die totaal verschilt van die van de concurrentie. Onze kleren en accessoires worden niet in zes maanden klaargestoomd om aan de mode van het seizoen te beantwoorden. Ze zijn het resultaat van jarenlange technologische studie. Nike blijft echt een trendsetter, zowel voor de hypemerken als voor de prêt-à-porter. En in de mode geldt net als in de sport: één lengte voorsprong betekent een wereld van verschil.

Nike Women’s is zeer verleidelijk. Kunnen de heren ook in uw garderobe scharrelen? Een beetje zoals het witte hemd, de sweater of de jeans wel eens van sekse veranderen?

Wij hebben nooit een kledingstuk geruild met onze partner ( gelach). Nike Women’s is ontworpen voor typisch vrouwelijke vormen. Het is nooit uit te sluiten dat de kleuren of het materiaal de mannelijke sportswear beïnvloeden, maar this is a female business. Die uniseks mode is echt voltooid verleden tijd.

U komt allebei uit de trendy modewereld. Heeft dat invloed gehad op Nike Women’s?

Kristina Elisabeth Szasz: Gelukkig maar. Ik leerde veel bij de Italiaanse merken Iceberg (voor mannen) en Pucci, en bij het Amerikaanse Ralph Lauren Polo Sport. Die roots brachten me op het idee Nike Women’s te ontwerpen met een zekere gecontroleerde extravagantie en een sprankelende vrouwelijkheid. En dat bleek overeen te stemmen met Nikes verwachtingen.

Sarah Howatson: Ik werkte eerst in Londen en Hongkong, bij labels voor bepaalde doelgroepen. Daarna bij Champion Sports in Italië. Hier moest ik op zoek naar een modus vivendi tussen sportswear en vrouwelijk raffinement. Wij zijn er allebei van overtuigd dat Nike Women’s een beweging op gang zal brengen. Bovendien zijn wij door onze ervaring bij modehuizen die zich ofwel op prêt-à-porter toelegden, ofwel op chique casual wear, flexibel geworden in onze creativiteit.

Sarah, u bent verantwoordelijk voor Total Training, Total Conditioning en Running, Kristina Elisabeth neemt Brand en Tennis voor haar rekening. Werkt u ook samen?

Nauwelijks. We hebben verschillende verantwoordelijkheden. In een bedrijf als Nike is er zoveel te superviseren dat je noodzakelijkerwijze bij je eigen ‘ding’ moet blijven. Maar we voelen ons nooit beperkt of gefrustreerd in onze taken. De eisen die elk seizoen gesteld worden (voorlopen op de vraag, prototypes herwerken tot in het oneindige, enzovoort), maken ons ook sterker en geven ons uiteraard een beter inzicht. Uiteraard wisselen we af en toe wel ideeën uit en vergelijken we aan het begin van elk seizoen de creatieve en commerciële strategieën.

Zitten hier twee neofeministische ontwerpsters?

Liever honderd procent vrouwelijk dan neofeministisch ( gelach). Wij werken voor vrouwen wier levensstijl in relatief korte tijd sterk is geëvolueerd. Ze zijn sociaal, flexibel, extravert, sterk individualistisch, en ze reizen vaak. Ze doen duizend en één dingen tegelijk, maar eisen ook tijd voor zichzelf. Ze willen tevens fit blijven, fysiek en mentaal. Daarom kiezen ze een specifieke sporttak die hén voldoening schenkt. Net zoals op andere domeinen willen ze ook daarin schitteren met hun typische eigenschappen, waarin ze van de rest van de wereld verschillen: hun vrouwelijkheid. It is a lady business to look beautiful.

Nike Women’s is u beiden op het lijf geschreven of vergis ik me?

( in koor) Bedankt voor het compliment ( gelach). Sarah Howatson: Er bestaat inderdaad een soort osmose tussen wat we doen en het doelpubliek waarvoor we kleding ontwerpen. Wij volgen graag ons instinct, hebben de halve wereld afgereisd en zijn te vinden voor alles wat nieuw is, vooral op het vlak van textiel en technologie in ’t algemeen. Reken daar nog de menselijke contacten bij en je hebt een onuitputtelijke bron van inspiratie. Natuurlijk sporten we ook zelf. Kristina Elisabeth is niet te volgen op haar rollerblades en is gek op fitness en skiën. Zelf combineer ik de obligate fitness met mountainbiken.

Hebt u met Nike Women’s iets typisch 21ste-eeuws gecreëerd?

Nee hoor. Wij ontwerpen sportswear voor vrouwen die zich niets laten voorschrijven. Die reglementaire zoompjes van de new look à la Christian Dior of de total look van de jaren tachtig: in de vergeethoek ermee! Tegenwoordig heeft iedereen het recht zich een eigen look aan te meten, Nike Women’s te combineren met eender wat, zolang het maar lekker zit, geheel afhankelijk van het moment van de dag en van je bezigheden.

De urban divas zitten sinds kort ook on line: www.nike.com

Marianne Hublet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content