Nieuwe verzorgingsproducten worden in jachtig tempo gelanceerd. Beter, krachtiger en met alweer een nieuw wonderingrediĆ«nt, dat is de belofte. Maar cosmeticahuizen koketteren ook graag met hun langlopende formules waarvan ze de deugdelijkheid bewezen achten. Een overzicht van beroemde crĆØmes die het, wars van alle trends, al jaren goed doen.

Trui Moerkerke / Foto Diane Hendrikx

Dit najaar bouwt Clinique er een niet-tevreden-geld-terug-campagne rond : in 1998 bestaat het 3-Stappen-Systeem 30 jaar. Clinique wil er vooral op wijzen dat er in al die tijd niets veranderde. De formule niet, de verpakking niet. Zonder aarzelen roept Clinique haar Facial Soap, Clarifying Lotion en Dramatically Different Moisturizing LotionDDML voor de vrienden uit tot ?Classics?. En daar wordt graag bij verteld dat om de 4 seconden ergens ter wereld een product van het 3-Stappen-Systeem over de toonbank gaat.

Deze nog altijd actuele huidverzorging veroorzaakte bij de lancering nochtans heel wat commotie. Het systeem was een idee van dermatoloog Orentreich die daarmee aan de basis lag van de oprichting van Clinique. Orentreich schreef in zijn dokterskabinet vandaar de naam Clinique al langer deze producten voor, waarbij dagelijkse exfoliatie centraal staat. Die opvatting ging in tegen het in 1968 gangbare idee dat je het gezicht zo zacht mogelijk moest reinigen, met zo weinig mogelijk wrijven. Maar ontelbaar veel vrouwen waren enthousiast over de resultaten van het Clinique-principe zodat de ?3 stappen, 3 minuten, 2 maal per dag? uitgroeiden tot een van de bekendste beautyroutines.

Wie gezichtsreinigers in het warenhuis koopt, kent zeker de reinigingsmelk en tonics van Nivea Visage. Het gamma is uitgegroeid tot een complete up-to-date verzorgingslijn, maar toen Nivea Visage in 1971 op de Belgische markt kwam, waren de reinigers de eerste producten. Begin de jaren ’80 behaalden ze in het segment van de reinigingsproducten al een marktaandeel van 40 procent.

De Oil of Olaz Beauty Fluid is een legendarische moisturizer uit de supermarkt. Er werd becijferd dat wereldwijd 120 Beauty Fluids per minuut de deur uitgaan. Het beroemde roze glazen flesje in 88 vervangen door een flesje in kunststof kwam in 1974 in BelgiĆ« uit. De formule had elders al bewezen een groot succes te zijn. De Beauty Fluid was dan ook een vernieuwend verzorgingsproduct. Van Zuid-Afrikaanse origine, werd de hydraterende fluĆÆde daar begin de jaren ’50 gelanceerd om de uitdrogende effecten van het vaak woestijnachtig klimaat tegen te gaan. Want met de vette crĆØmes uit die tijd kon men daar niet overweg. De snel in de huid dringende Beauty Fluid bleek de oplossing. De formule werd ondertussen verschillende keren aangepast en verbeterd.

Eudermine, de verzorgende lotion van Shiseido, werd in 1997 100 jaar. Het Japanse cosmeticaconcern vond dat een goede reden voor een feest en een facelift. Onder het motto ?het eeuwfeest van een mooie huid? wordt de Eudermine voor de 21ste eeuw voorgesteld. Want Eudermine heeft voor Shiseido een historische waarde. De lotion was het eerste cosmeticaproduct van de firma en symboliseerde de bedrijfsfilosofie : wetenschappelijk onderbouwde producten in een esthetische verpakking. In Japan gaven al generaties moeders de heilzame lotion aan hun dochters door. De Eudermine-nieuwe-stijl moet voor de volgende generaties in de volgende eeuw hĆ©t symbool van Shiseido’s raison d’ĆŖtre blijven. Daarvoor werden in de formule de laatste wetenschappelijke vondsten verwerkt en Serge Lutens tekende een onwaarschijnlijk mooie flacon : een dieprode, rechthoekige en gracieuze glazen fles.

Nog geen 100, maar toch ook met een behoorlijke staat van dienst en een hoge cultstatus : de Eight Hour Cream van Elisabeth Arden. De verzachtende en kalmerende kwaliteiten van de crĆØme die werd uitgebracht in 1933, zijn een publiek geheim in de modellenwereld. De rijke crĆØme pakt zeer uiteenlopende problemen aan : ze kalmeert huidirritaties allerhande, verzacht nagelriemen en ruwe plekken op enkels of hielen, voedt droge handen, herstelt zonnebrand en gekloofde lippen en kan zelfs als lipgloss gebruikt worden. Geen wonder dus dat deze veel-in-Ć©Ć©n crĆØme het zo goed doet bij de rondreizende mannequins.

Nutrix (1936) van LancĆ“me is eveneens een rijke allround crĆØme. Van voedende nachtcrĆØme over lipbeschermer tot verzachter van rode babybillen. Voor LancĆ“me was Nutrix het product uit de beginperiode waarmee ze naam en faam verwierf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stonden vrouwen voor het Institut LancĆ“me in de Parijse Faubourg St. HonorĆ© aan te schuiven met een lege Nutrix-pot die ze wilden laten vullen. En in de jaren ’50 was Nutrix uitgegroeid tot een van de vaste waarden. Ook nu nog blijft het een goed verkopend product. Het legendarische paardenserum dat de crĆØme herstellende eigenschappen gaf, werd wel vervangen door werkzame sojaproteĆÆnen.

Met de originele verpakking en formule heeft Skin Life, van Helena Rubinstein, nog weinig te maken. Toch verdient de crĆØme een vermelding bij de klassiekers. Toen Rubinstein in 1957 Skin Life voorstelde, was het een vooruitstrevende anti-rimpelcrĆØme. De strijd tegen rimpels bleef centraal staan bij het onderzoeksteam van Helena Rubinstein. Skin Life werd naar voor geschoven als het symbool van de wetenschappelijke kracht van het merk. De formule werd verschillende keren geactualiseerd en rond het sterproduct werd een hele verzorgingslijn gebouwd.

De Capture-antirimpelcrĆØmes van Christian Dior verwierven in nauwelijks een decennium het klassieker-stadium. De gepatenteerde Dior-liposoomtechnologie die de soepelheid van het celmembraan herstelt en zo de celveroudering tegengaat zette de hele liposomenrage in gang.

Clarins viert dit jaar de tiende verjaardag van Eau Dynamisante, de hoogst originele geparfumeerde lotion die het lichaam verzorgt en hydrateert. Van Eau Dynamisante werden al 10 miljoen stuks verkocht, zowel aan vrouwen als mannen. Het concept was indertijd nieuw : een verfrissend geurwater met verzorgende eigenschappen. Je parfumeren werd tegelijk een verzorgend gebaar. Gezien het succes van Eau Dynamisante brachten ook andere merken gelijkaardige lotions uit. Maar de fans van het eerste uur blijven bij het origineel. De enorme 500 ml-flacon is in de parfumerie een veel gevraagde referentie.

Misschien minder bekend bij het grote publiek, maar een klassieker in een kleine kring van ingewijden is de Cellular Day Cream van La Prairie. Eveneens voor ingewijden : Renewing Pack van Valmont, een gelmasker dat de celregeneratie bevordert. Net als La Prairie ontstond Valmont in de sfeer van een Zwitserse kliniek/kuuroord. Het aureool van Zwitserse degelijkheid Ć©n de prijs van de producten geven de twee merken een prestigieus en exclusief imago.

Beauty-blijvers : sommige formules gaan al tientallen jaren mee.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content