De huid helpt zichzelf

?Crèmes met een boodschap, zijn de toekomst voor de huidverzorging”, aldus Shirley Weinstein van Clinique. Haar zoektocht naar de vochtinbrengende crème van de volgende eeuw, resulteerde in Moisture On-Call.

TRUI MOERKERKE FOTO : ETIENNE TORDOIR

In oktober vorig jaar werd Moisture On-Call, een vochtregulerende crème van Clinique, op de Amerikaanse markt gelanceerd. De crème werd tevoren aangekondigd als een film : Coming Soon. ?We voerden een teaser-campagne”, vertelt R. Scott Creighton, executive director Treatment Marketing, in het kantoor van Clinique International op Fifth Avenue in New York. ?We deelden staaltjes uit en onze konsumenten konden de crème dan bestellen. We kregen massaal veel reakties.”

Shirley Weinstein is vice-president Product Development Clinique Worldwide en dus het brein achter Moisture On-Call. ?We hebben een mooi verhaal te vertellen, maar alleen als een vrouw het produkt kan testen en zelf ondervindt wat de crème voor haar doet, zal ze terugkeren.”

Het verhaal van Moisture On-Call gaat over de vochtbarrière van de huid. Die barrière, gesitueerd in de eerste 15 lagen van de epidermis en samengesteld uit lipiden die de cellen samenhouden, is een beschermende buffer tegen vochtverlies en agressieve faktoren van buitenaf. Met Moisture On-Call claimt Clinique een tweevoudige werking : onmiddellijke hydratering van de huid en nog een stap verder, op langere termijn ervoor zorgen dat de huid haar vochtbarrière zelf herstelt. ?Drie jaar geleden zaten leden van de senior staff en van de Research & Development-groep samen rond de tafel”, zegt Shirley Weinstein. ?We praatten over de vochtinbrengende crème van de volgende eeuw. We wisten dat het nodig was ons gamma op dat vlak te vernieuwen. We kwamen tot het koncept van de huid die zichzelf helpt. Dat zou toch de veiligste en meest natuurlijke manier van hydrateren zijn ? We moesten er eerst om lachen. Het leek nogal simplistisch. Drie jaar later hebben we Moisture On-Call.”

Om de huid ertoe aan te zetten haar natuurlijke funktie naar behoren te vervullen, maakt Clinique gebruik van wat ze noemen de ?mnemotechniek” (letterlijk : helpt het geheugen). Plantaardige extrakten (cafeïne) stimuleren de cellen (herinneren ze eraan) om de produktie van lipiden te aktiveren en dus de vochtbarrière te herstellen. Shirley Weinstein : ?Je kan Moisture On-Call omschrijven als een hydraterende crème met een boodschap. Cafeïne, de boodschapper, werd trouwens al vaker gebruikt in cosmeticaprodukten. Het meegeven van boodschappen wordt algemeen beschouwd als de toekomst voor de huidverzorging.”

Moisture On-Call wordt aangeraden aan vrouwen die de eerste tekens van een droge huid vertonen. (Voor een echt droge of een vette huid wordt momenteel aan specifieke produkten gewerkt.) ?Als je huid te strak rond je gezicht begint te zitten”, drukt Shirley Weinstein het plastisch uit. En dat is niet alleen een kwestie van leeftijd. ?De produktie van lipiden vertraagt met de leeftijd, maar ook andere faktoren zoals blootstelling aan de zon spelen mee. De crème, een lichtgewicht textuur, is bestemd voor wie voelt dat een gewone hydraterende emulsie niet voldoende komfort meer geeft, onafhankelijk van de leeftijd.”

Moisture On-Call geeft volgens Clinique betere resultaten, als het gebruikt wordt naast andere produkten uit het gamma, zoals Turnaround Cream en Dramatically Different Moisturizing Lotion (DDML, onderdeel van het 3-stappen systeem). Zonder het gevaar dat een drogere huid omslaat en te vet wordt. ?Dat is net het mooie aan het produkt”, aldus Shirley Weinstein. ?De crème werkt volgens de behoeften, daarom noem ik het een haute-couturecrème. Je kan niet overdoseren. Trouwens, de resultaten die we met Moisture On-Call claimen, slaan op het produkt zelf : dus ook als je het alleen gebruikt.”

Moisture On-Call, op allergie getest en parfumvrij, is in België te koop vanaf 21 januari (50 ml, 1400 frank).

Shirley Weinstein : Alleen als een klant ondervindt dat een crème echt iets voor haar doet, zal ze terugkeren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content