AMPER VIJFENTWINTIG JAAR OUD MAAKTE FRANCIS KURKDJIAN EEN BESTSELLER DIE UITGROEIDE TOT KLASSIEKER : LE MALE VOOR JEAN PAUL GAULTIER. VANDAAG WORDT DE PARFUMEUR BESCHOUWD ALS EEN VAN DE GROOTSTE TALENTEN VAN DEZE TIJD.

Van sterallures kun je hem niet beschuldigen : Francis Kurkdjian (42) komt binnen met twee grote koffers waarin hij producten meezeult voor de winkel waar we hebben afgesproken. “We zijn een klein bedrijf, iedereen doet hier alles,” zegt hij half verontschuldigend. “Maar dat vind ik net leuk, dat het er hier helemaal niet stijf toegaat.” De parfumeur, op sneakers en in comfortabele broek, ploft in een zetel. Nonchalant, maar toch wat gestrest. Brussel is slechts een tussenstop op een trip van Amsterdam naar Parijs. Kurkdjian is altijd onderweg. Zijn agenda staat vol. Als parfumeur bij het Japanse Takasago, een van de grotere producenten, maakt hij parfums voor mode- en andere merken, zoekt constant naar nieuwe, betere ingrediënten, waakt over hun kwaliteit en past bestaande geuren aan volgens de steeds veranderende wetgeving.

Twee jaar geleden lanceerde de parfumeur ook zijn eigen merk : Maison Francis Kurkdjian. Maar hij heeft al langer een eigen project lopen : sinds 2001 creëert hij parfums op maat voor evenementen, kunstinstallaties en particulieren. “Mijn klanten zijn liefhebbers die het creatieproces van dichtbij willen meemaken of mensen die een speciale gelegenheid vieren.” Tegenwoordig maakt Kurkdjian nog maar vier maatparfums per jaar, waardoor er een wachtlijst is tot 2013, ondanks het prijskaartje van gemiddeld 8000 euro. “Dat is hetzelfde budget als voor ander maatwerk, zoals een tailleur of een pak.” Een redelijk bedrag, vindt hij zelf, als je vergelijkt met wat sommige concurrenten durven vragen. “Een parfum van 40.000 euro is grotesk, zo veel kan een creatie nooit kosten. Tenzij je je te buiten gaat aan de verpakking, maar dat maakt een geur niet beter.”

De tiende verjaardag van zijn ‘maatwerk’ viert hij nu met een gelimiteerde uitgave : een (naamloze) bloemengeur als ode aan honderd jaar parfumerie. “Het bijzondere is dat alle olfactorische families elkaar erin kruisen. Het begint als een klassieke roos-jasmijncombinatie als hommage aan N°5, maar ik heb er ook de typische aqua-noot uit de jaren negentig en de fruitnoten van de eighties in verwerkt, evenals de fougère-structuur van veel mannenparfums én een oosterse houtbasis.” Een olfactorische toverbol die voortdurend verandert. Ook de flacon is een kunstwerkje, vervaardigd in Saint-Louiskristal. “Het is een ontwerp dat ik tien jaar geleden al had laten maken, maar ik had toen het nodige geld niet voor de productie. Het is versierd met een meetlint – een knipoog naar maatwerk – waarop een kruisje het nummer van de oplage aangeeft. Er is ook ruimte gelaten om de naam van de eigenaar of een boodschap van de gulle gever te laten graveren. “Luxe zit in details.” Prijs: 5500 euro.

Maar Kurkdjian lanceert ook budgetvriendelijker projecten. Hij bedacht Les Elixirs (4 x 5 ml : 95 euro), een parfumextract van vier bestaande geuren in een eigentijdse vorm. “De vaporisateur heeft het gebruik van parfum veranderd. Door te verstuiven krijg je een wolk, waardoor je de geur moet aanpassen omdat hij anders te intens is. Daarom heb ik de formule herwerkt tot een droge olie die meteen verdampt zonder een film na te laten.” Kurkdjian koos voor een roll-on : “Niemand loopt nog met een fragiele glazen flacon rond. De parfumeriewereld is vaak veel te nostalgisch, je moet mee met de tijd.”

www.maisonfranciskurkdjian.com. In België te koop bij Senteurs d’Ailleurs. www.senteursdailleurs.com

DOOR SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content