Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Ze zijn met z’n zessen. Verschillende smaken, leeftijden en visies. ?Als wij het allemaal goed vinden, dan moet het oké zijn.? Patricia Redding en haar team over de voortdurende dialoog met de collectie.

Lene Kemps

Zeven jaar geleden nam de Scapa-groep de collectie A different dialogue van Bartsons over zodat in plaats van Jo Wyckman, Patricia Redding op de ontwerpersstoel kwam. ?Ik besefte dat me een enorme kans werd aangereikt, ik zag dat als een uitdaging om een eigen stijl op te bouwen. Dat ik de dochter van mijn vader ( Brian Redding van Scapa, red.) ben, is nooit een nadeel geweest. Ik heb natuurlijk wel opmerkingen gekregen : ach ja, zij heeft het makkelijk, ze krijgt het allemaal in haar schoot geworpen. Maar dat soort gratis kritiek kan ik zonder problemen van me afschuiven. Ik doe het toch maar hé. Al wil ik zeker niet alle eer opstrijken. Want ik doe het niet alleen.?

Samen met Patricia Redding ontwerpen ook nog Casilda, zij doet de confectie en Annique, verantwoordelijk voor tricot en jersey. Evelyne is de commerciële kracht, Jessica houdt zich bezig met eigen winkels en franchises, en Ann is de patroniste. ?Verschillende leeftijden, levens en opinies?, zegt Patricia. ?Ik denk altijd : als wij het allemaal goed vinden, moet het oké zijn.?

In de jaren tachtig was A different dialogue geheel in overeenstemming met de tijdsgeest een vrij traditionele, bcbg-gerichte lijn. ?Ik wou er iets anders van maken, iets actuelers?, zegt Patricia. ?Dat klassieke wilde ik behouden, maar ik wilde er een modieuze draai aan geven. Ik denk dat er veel vrouwen zijn die best de mode willen volgen. Ze willen moderne kleding die ook nog comfortabel is en een tijd lang meegaat. Wij streven naar dat evenwicht : als de coupe trendy is, zal de stof heel klassiek blijven en omgekeerd.?

De stijl werd zachtjesaan een andere richting uitgestuurd ; het logo, de eend, werd gestyleerd ; de naam van de collectie werd kort en krachtig Dialogue. ?Van het woord Dialogue houd ik heel veel. Het impliceert openheid en reactie. Een conversatie met de tijdsgeest, met de klanten, met elkaar bevalt me wel.?

Wie is de Dialogue vrouw ? Zonder de woorden modern, dynamisch en actief te gebruiken.

Patricia : Een actuele vrouw met zin voor verfijning en klasse. Iemand die de mode volgt zonder er het slachtoffer van te worden. Een jonge werkende vrouw. Maar ook een volwassen, oudere dame. Iemand met wat intellectuele bagage en zelfverzekerdheid. Een discreet iemand die haar vrouwelijkheid op een sobere manier laat uitkomen. Bij Dialogue zijn we nooit uitbundig sexy of overdreven vrouwelijk. Wij houden meer van een subtiele, stille stijl.

Vandaar waarschijnlijk je voorliefde voor het mannenpak.

Patricia : Het mannenpak vind ik een typisch Dialogue-stuk : tijdloos en tegelijkertijd actueel. Ik zie graag een stijlvolle vrouw die niet bang is haar mannelijke kant te tonen. Ik hou van contrasten : mannelijk tegenover vrouwelijk, maar bijvoorbeeld ook iets modern gecombineerd met iets klassiek ; een rechte rok met een heel modieus truitje of zo.

Annique : Wij maken een uitgebalanceerde collectie. In België moet je praktisch denken. Je hebt strakke truien nodig voor het modebeeld, maar de Belgische vrouw wil ook die gezellig ruime en losse pull. We moeten het jurkje met spaghettibandjes hebben, maar we weten dat we daar geen grote aantallen mee maken. En niet iedereen wil blote armen, dus hebben we ook een alternatief voorzien. Dialogue mag niet achterblijven, maar ook niet te ver vooruitlopen. Het is een kwestie van evenwicht.

Patricia : Ik heb snel geleerd dat extreme en moeilijke dingen niet verkopen. Pasvorm is in dit land erg belangrijk : te smalle schouders of te strakke mouwen, daar voelen vrouwen zich ongemakkelijk in. Het is altijd zoeken naar een compromis tussen de strakke pure lijn en het draagcomfort.

Wat vinden jullie een stuk waarin dat compromis goed is gelukt ?

Casilda : In de wintercollectie zit een prachtige lange A-lijn jas, heel zuiver en modern van vormgeving, maar uitgevoerd in kasjmier. Dat is typisch ons.

Annique : Of zo’n goede, dikke cardigan met een capuchon en een bindlint in de taille.

Patricia : Het korte rechte manteltje vind ik ook bijzonder goed geslaagd. De proporties zijn klassiek, maar het materiaal, een polyamide, is erg modern.

Enkele jaren geleden droeg u een collectie op aan Katherine Hepburn. Is zij de ideale Dialogue-vrouw ?

Patricia :Katherine Hepburn blijft voor mij het ultieme beeld van een elegante vrouw. Ik denk dat ze altijd in mijn achterhoofd zit wanneer ik ontwerp. Van sommige foto’s van haar krijg ik niet genoeg : een rechte broek, baskets en een mooi hemd. Het toonbeeld van comfort en elegantie.

Annique : Er zijn zoveel elegante en mooie vrouwen, maar ik kan er geen enkele opnoemen. Ik vind dat vrouwen er de laatste jaren alleen maar mooier op geworden zijn, veel persoonlijker en stijlvoller.

Casilda : Als het moet : Grace Kelly. Of iemand als Uma Thurman, de moderne Greta Garbo.

Patricia : Ik hoop altijd dat onze klant iemand is met persoonlijkheid, die onze kleding niet slaafs aantrekt maar er een eigen interpretatie inlegt.

Jullie verkopen in verschillende landen, verandert dat iets aan de creatie ?

Patricia : Ik ga ervan uit dat de vrouw die we net beschreven hebben in alle landen te vinden is. Naast onze belangrijkste markten België en Nederland verkopen wij in Italië, Frankrijk en Spanje en ik denk dat we daar een gelijkgestemde groep bereiken. Voor zomer ’98 hebben we een licentie afgesloten met Japan. Dat is een grote stap voor ons en ik verwacht er veel van. De internationalisering van Dialogue is nog maar net begonnen.

Rechtstaand : Jessica, Annique, Ann ; zittend : Evelyne, Patricia, Casilda.

Partner Content