DE CONCEPT STORE, 20 JAAR LATER

Parijs Merci.

Colette blijft ’s werelds invloedrijkste concept store. Maar de stijlsupermarkt van rue Saint-Honoré is al lang niet meer de enige zaak waar men terechtkan voor zowel portefeuilles van Comme des Garçons als duur verpakt mineraalwater.

De winkels in onderstaande lijst zijn zogeheten concept stores. Dat wil zeggen dat er niet zozeer kleren worden verkocht als wel een levensstijl. Het zijn winkels met een culturele component (een afdeling koffietafelboeken, tentoonstellingsruimte) en/of een sociale functie (bar, restaurant). De vorm kan verschillen : de ene conceptzaak is een warenhuis in miniatuur (Colette in Parijs, Dover Street Market in Londen), de andere heeft de claustrofobische allure van een oversized bezemhok (Monocle in onder meer New York en Tokio).

De Inno’s, Bon Marchés en Harrodsen van de wereld worden doorgaans niet tot het genre gerekend. Omdat het hen aan kieskeurigheid ontbreekt, en aan een zekere nieuwsgierigheid. De inkoper van een concept store is in zijn hoofd een curator : hij selecteert, trimt, snoeit tot het goed zit. Een concept store is, kortom, het winkelstraatequivalent van een bonsai, een warenhuis is het bos dat men door de bomen niet meer ziet.

10 Corso Como in Milaan viert dit jaar zijn twintigste verjaardag en is daarmee de pionier van de huidige generatie conceptwinkels. De zaak, opgericht door voormalig modejournaliste Carla Sozzani, combineert restaurant, bar, klerenwinkel, designzaak, boekhandel, kunstgalerie, en boetiekhotel-met-niet-meer-dan-drie-kamers in een oud industrieel pand vlak bij het treinstation Garibaldi. 10 Corso Como is in al die jaren nauwelijks veranderd. Dat is misschien bewonderenswaardig, maar ook ver van ideaal voor een bedrijf dat drijft op modeverschijnselen. De zaak voelt nu enigszins achterhaald aan : het is een stijlrelict van de nineties.

In 2011 verwerkt bijna elke nieuwe winkel met een beetje ambitie elementen van de concept store. Het gloednieuwe vlaggenschip van Hermès in Saint-Germain-des-Prés in Parijs pakt uit met een tearoom, een bloemenstand, en de obligate corner met prentjesboeken. In de nieuwe megastore van Ralph Lauren, om de hoek, huist ook een steakrestaurant. In Bleecker Street in New York heeft Marc Jacobs zijn lokale winkelimperium uitgebreid met een boekwinkel.

Voor de onderstaande lijst selecteerden we een aantal relatieve nieuwkomers en enkele oude favorieten.

PARIJS COLETTE

Colette is intussen dertien jaar oud, maar blijft in Parijs ongeëvenaard. De zaak is nog altijd controversieel : het staat goed om Colette maar niets te vinden. Het modedepartement is niet onmiddellijk inspirerend, de afdeling streetwear, dan weer wel. Voor boeken, tijdschriften, parafernalia van de popcultuur en andere efemere prullen (en de koopjes, twee keer per jaar) blijft Colette top. Het team, onder leiding van moeder Colette en dochter Sarah, blijft de tijdgeest op de voet volgen. De winkel werd in 2007 volledig heringericht door het toonaangevende Japanse architectenbureau Wonderwall. De tentoonstellingen in de mezzanine zijn dikwijls de moeite, en de website is meer dan louter een virtuele boetiek. En dan zijn er nog de modefeestjes en dansklassen.

Kopen : een hoofdtelefoon van Fatsarazzi x Wesc, een nummer van het Japanse tijdschrift Huge, een parfum van Byredo.

Colette, 213 rue Saint-Honoré, Parijs, www.colette.fr

MERCI

Er staat altijd veel volk voor de deur en op de binnenplaats van Merci, de conceptzaak aan de rand van de Marais die sinds een jaar of twee Colette heeft voorbijgestoken als belangrijkste mercantiele attractie van Parijs. Je kunt je afvragen waarom. Het decor, een voormalig atelier in het achterhuis van een statig Hausmanniaans gebouw, is naar Parijse normen gigantisch – 1500 vierkante meter – maar ook niet spectaculair. De koopwaar kan, op enkele exclusieve samenwerkingen en een rekje vintage kleren na, echt niet origineel worden genoemd. Honderd procent van de winst gaat naar het goede doel, arme vrouwen en kinderen in Madagaskar. Merci (opgericht door de mensen achter babyklerenmerk Bonpoint) is een solidaire concept store. De belangrijkste succesfactor is, wat ons betreft, sfeer. Het is aangenaam vertoeven bij Merci. Misschien heeft het met de verlichting te maken.

Kopen : een item met Liberty-print, een paar limited edition laarzen van Aigle, tuinmateriaal.

Merci, 111 boulevard Beaumarchais,

Parijs, www.merci-merci.com

LONDEN DOVER STREET MARKET

Het mooiste warenhuis in miniatuur van Europa – zij het lichtjes gekopieerd van Walter in Antwerpen – is het Londense Dover Street Market, eigendom van Comme des Garçons. De zaak focust op mode, met vijf verdiepingen ontwerpers. Onder wie nogal wat in Londen verankerde namen (Marios Schwab, Stephen Jones, Peter Pilotto), plus de merken uit het Comme-universum, en de meest relevante luxebrands (van Givenchy tot Lanvin). De kelder biedt meer toegankelijke koopwaar (hoewel : labels als Visvim, Yuketen en Ganryu zijn wel sportsy, maar allesbehalve goedkoop). Op cultureel vlak scoort DSM lager, met stands van Monocle (zie verder) en Idea Books, maar allicht kan het hele gebouw als een artistiek statement worden beschouwd. Onze favoriete plek is het filiaal van de Parijse Rose Bakery, de snackbar van de schoonzus van Rei Kawakubo, op de bovenste verdieping.

Kopen : een jurk van Lanvin, een loopoutfit van Ganryu (het gemeenschappelijke project van Nike en Undercover) een T-shirt van Beatles Comme des Garçons.

Dover Street Market, 17-18 Dover Street, Londen, www.doverstreetmarket.com

+

Comme des Garçons bedacht ook dat andere markante shoppingfenomeen van de voorbije tien jaar, de guerilla store (samengevat : een efemere winkel, ondergebracht in een leegstaand pand). Andere vinnige winkelformats van het bedrijf zijn de piepkleine Pocket-shops, en partnerships met 10 Corso Como in Tokio en I.T. (een groep uit Hongkong) in Peking. De in december geopende I.T. Beijing Market is een adaptatie van Dover Street Market voor de Chinese markt.

BELGIE HUNTING AND COLLECTING

Het idee van de concept store is in België de voorbije jaren verscheidene keren uitgeprobeerd, maar zelden met succes. Intussen zijn de zaken goed bijgesteld. Hunting and Collecting in Brussel scoort hoog in het lijstje met beste winkels van 2010 van de trendy website Slamxhype, en Ra in Antwerpen werd onlangs door The New York Times genoemd als een van de redenen om in 2011 een bezoek aan Antwerpen te plannen. Hunting and Collecting, gevestigd in een van de mooiste gebouwen van downtown Brussel, heeft het soort merken waarvoor je vroeger minstens naar Antwerpen moest reizen, en soms verder (van J W Anderson over Cosmic Wonder Light Source tot White Mountaineering), plus designvoorwerpen, de gebruikelijke min of meer obscure tijdschriften en kunstinstallaties.

Kopen : een iPad-tas van Antiatoms, schoenen van Rachel Comey en/of Mark McNairy, een jurk van Sandrina Fasoli.

Hunting and Collecting,

Kartuizersstraat 17, 1000 Brussel, www.huntingandcollecting.com

RA

De modernste winkel van Antwerpen (en duidelijk een inspiratiebron voor Dover Street Market, zie hoger) is nog altijd die van Walter in de Sint-Antoniusstraat. Maar het grootste aanbod van jonge, liefst obscure ontwerpers ligt bij RA in een enorm pand in de Kloosterstraat. Café en restaurant voorin, een uitstekende kunstboekwinkel in het midden, kleren en accessoires achteraan en boven (Gareth Pugh, Kitsuné en Damir Doma zijn allicht de bekendste namen). Ra organiseert voortdurend evenementen, performances en installaties.

Kopen : een ‘hoodie’ van Frank Leder, een boek van de kleine Londense uitgeverij Mörel.

RA, Kloosterstraat 13, Antwerpen, www.ra13.be

+

Graanmarkt 13 in Antwerpen, ingericht door Vincent Van Duysen; Cook And Book in Sint-Lambrechts-Woluwe; A Cut Above in de Kammenstraat.

WERELDWIJD MONOCLE

Het Britse tijdschrift Monocle is, net als Wallpaper tien jaar geleden, een moeilijk verteerbare parodie van zichzelf geworden. Maar Tyler Brûlé en zijn team hebben nog geregeld een briljant idee. Monocle publiceert sinds het eerste nummer een bijlage met speciaal voor het tijdschrift gemaakte producten, in samenwerking met veelal gereputeerde fabrikanten, vaak ook adverteerders (van de Japanse reistassen van Porter tot de Brusselse handtassen van Delvaux). Eigen winkels in de voornaamste wereldsteden waren het logische vervolg. Ze zijn piepklein, en dat maakt ze net zo charmant. De locatie in Hongkong is half boetiek, en half redactieruimte : misschien ligt de toekomst van de geschreven pers in de winkelstraat.

Kopen : een joggingpak van Tomorrowland, een Nippon Nordic Poster van illustrator Gaku Nakagawa.

Monocle, locaties in Londen, Hongkong, New York, Los Angeles, Tokio, zie www.monocle.com

TAIPEI ESLITE

Taipei wordt dikwijls over het hoofd gezien als toeristische bestemming. Ten onrechte. De hoofdstad van Taiwan is alleen al de moeite voor Eslite, een in 1989 opgerichte keten van wat oorspronkelijk gewoon boekwinkels waren. Het vlaggenschip heeft een volledige verdieping mode (met onder meer een winkel van Comme des Garçons : dit is een kleine wereld), stijlvol keukengerief, snackbars en restaurants, cd’s en dvd’s en een toegewijde Japanse boekwinkel. De zaak in de wijk Dunhua blijft dag en nacht open, 365 dagen per jaar, en bevat onder meer de beste bakkerszaak van het eiland, Bonjour. Eslite zou nog dit jaar zijn eerste winkels openen op het Chinese vasteland.

Kopen : de volledige discografie van zangeres Cheer Chen, of een verzameldoos met de vroege films van cultregisseur Hou Hsiao Hsien. En een Bretonse Kouign-amann koek bij Bonjour.

Eslite, 48 winkels in Taiwan,

zie www.eslite.com

BOODAY

Booday is de Taiwanese incarnatie van de Lohas-filosofie ( Lifestyle of Health and Sustainability) : shop op de gelijkvloerse verdieping (kleren, cd’s, boeken, vaatwerk), uitstekend, super gezellig restaurantje met schoolmeubilair op de eerste verdieping. Het huis heeft ook een eigen tijdschrift, Mogu.

Kopen : een laptoptas, handgemaakt vaatwerk, een exemplaar van Mogu.

Booday, No 18-1, Lane 25, nanjing West Road, Taipei, www.mogu.com.tw

TOKIO CLASKA DO

Japanners zijn erudiet en vaak obsessioneel, met als resultaat dat de archipel kan uitpakken met een aantal van ’s werelds spectaculairste winkels – van de doe-het-zelfketen Tokyu Hands tot de schatkamers van cd- en vinylwinkels Disk Union. Concept stores zijn in Japan iets minder populair. Maar we signaleren graag Do, een satellietonderneming van het boetiekhotel Claska in Meguro, een trendy wijk in Tokio. De winkel, gespecialiseerd in traditionele Japanse voorwerpen met een modernistische touch, heeft sinds vorig jaar ook een filiaal in de kelderverdieping van warenhuis Parco Shibuya, waar het een ruimte deelt met een uitstekende boekwinkel en enkele andere conceptachtige boetieks.

Kopen : ouderwetse Japanse vliegers, traditioneel keramiek, en een exemplaar van ‘Tokyo by Tokyo’, een door Claska uitgegeven gidsje met tientallen tips voor ’s werelds grootste metropool.

Do, in de kelderverdieping van Parco

Shibuya, Tokio en op de eerste verdieping van het Claska Hotel in Meguro, Tokio, www.claska.com

NADIFF A/P/A/R/T

Een apart concept van een kunstboekwinkel met tentoonstellingsruimte in de kelder (Nadiff), de beste fotografiegalerie van Japan en een bar met dakterras op de hoogste verdieping, alles in een zeer hedendaags, eerder moeilijk te vinden gebouw van staal en glas.

Kopen : een print van de jonge fotografe

Yumiko Utsu.

Nadiff, 1-18-4 Ebisu, Tokio,

www.nadiff.com

NEW YORK SATURDAYS SURF

Saturdays is in zekere zin een anomalie : een surfshop, voor yups, in Manhattan. Een goed adres voor boards, wetsuits en zwembroeken, maar ook voor boeken, kunstvoorwerpen en andere trendy accessoires. De zaak heeft een espressobar en een planken terras op een koertje achterin.

Kopen : een shot La Colombe koffie.

Saturdays Surf, 31 Crosby Street,

New York, www.saturdaysnyc.com

THE LIQUOR STORE

Een zeldzaam voorbeeld van een door een winkelgigant geopende conceptzaak die toch authentiek aanvoelt. De keten J Crew is doorgaans gespecialiseerd in elegante, ingehouden mode voor mannen en vrouwen, maar The Liquor Store is specifiek voor mannen bestemd. De winkel is ondergebracht in een oude taverne in de wijk Tribeca. Het oude interieur is grotendeels bewaard gebleven, en de oude comptoir dient nu als toonbank voor de preppy jeans en boots van J Crew en een aantal andere merken. Plus vintage horloges, oude grammofoonplaten en boeken met een zekere verzamelwaarde.

Kopen : een paar Quoddy schoenen.

Liquor Store, 225 West Broadway,

New York, www.jcrew.com

LOS ANGELES FREE CITY SUPER SHOP

De eerste Free City Super Shop bevond zich in Malibu. Vorig jaar is het merk naar Hollywood verhuisd, en dat is gelukkig nog altijd in Californië. Het decor is felgekleurd maar relatief eenvoudig (eigenares Nina Garduno is een doe-het-zelfadept en haalde haar inspiratie naar verluidt in de oude hippiecommune Christiania in Kopenhagen). Voor de koopwaar wordt vooral gekeken naar authenticiteit (” You feel the love”, aldus Garduno). Free City verkoopt een eigen lijn T-shirts, fietsen van Mission Bicycle uit San Francisco, cd’s, cosmetica, en dies meer. De sinaasappels zijn gratis.

Kopen : een cd van de Tom Tom Club, een ‘Sending Light’ medaille.

Free City Supershop,

1139 North Highland Avenue,

Los Angeles, www.freecitysupershop.com

DOOR JESSE BROUNS

Als het warenhuis het bos is dat men door de bomen niet meer ziet, dan is de concept store een bonsai.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content