De comeback kid

Het doek is gevallen over het tweede seizoen van ‘De Designers’. Gianni Lapage werd door de jury verkozen tot nieuw Belgisch modetalent. Zijn collectie is vanaf vandaag te bewonderen in Knack Weekend én in de winkels van JBC.

Waar vond u inspiratie voor deze collectie ?

Gianni Lapage : Mijn creaties zijn ontstaan uit een buikgevoel. Het is de vertaling van mijn visie op de hedendaagse vrouw. Ik heb niet gekeken naar wat er op dit moment in de modewereld leeft. Ik wil namelijk geen afgietsel maken van een bestaande collectie. Daarvoor heb ik te veel appreciatie voor het metier van de ontwerper. Een look kopiëren is alsof je hen van hun ziel zou beroven.

Hoe gaat u te werk ?

Ik zet nooit een ontwerp op papier, maar begin direct op de pop te werken. Ik wil met mijn eigen handen voelen wat de stof kan. Zo weet ik snel of een ontwerp praktisch realiseerbaar is. Het financiële aspect speelt namelijk een belangrijke rol in mijn ontwerp. Maar dat zullen mijn jaren ervaring in de modewereld wel zijn. Ik denk altijd na of een stuk te commercialiseren is en dus betaalbaar voor de klant.

Waarom neemt u als ervaren rot deel aan ‘De Designers’ ?

Mijn deelname aan De Designers moet mijn comeback in de modewereld worden. Ik heb enkele jaren een eigen collectie gehad, maar dat is jammer genoeg misgelopen. Daarna ben ik om financiële redenen overgeschakeld naar accessoires en dat loopt nu al enkele jaren relatief goed. Het blijft echter mijn droom om opnieuw een eigen kledinglijn op de markt te brengen. Na jaren van vechten, vallen en opstaan hoop ik een mecenas te vinden die me een duw in de rug kan geven. Want hoe je het ook draait of keert, alles draait om centen.

Heeft de modewereld u dan teleurgesteld ?

Mode om mode interesseert me niet. Het hele wereldje daaromheen kan me eigenlijk gestolen worden. Mijn ontwerpen zijn mijn leven. Ik heb ook nooit iets anders gekend. Ik kom uit een familie van textielhandelaars en ben al van kleins af aan met stoffen aan het experimenteren. Het is mijn roeping, ik moet creëren om me goed te voelen.

Sommigen vinden u nogal arrogant op televisie.

What you see, is what you get. Ik heb te veel meegemaakt in mijn leven om me zorgen te maken over wat andere mensen van mij denken. Ik zal dus niet verbergen dat ik zelfverzekerd ben en dat ik geloof in wat ik doe. Maar arrogantie zou ik het niet noemen. Ik ben hier ook niet om een televisiecarrière op te bouwen, maar om mijn werk te tonen aan de buitenwereld. Ik heb een publiek bereikt dat anders nooit van mij of mijn kleren zou gehoord hebben.

TEKST ELLEN DE WOLF – PRODUCTIE KIM PEERS – FOTO’S ANN VALLÉ; Make-up en haar Sofie van Bouwel met

“De grootste voldoening is op straat iemand in een van mijn creaties zien. Dan weet je dat je goed bezig bent.”

Gianni Lapage

“Kleding moet je koesteren als een tweede huid.”

Gianni Lapage

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content