Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

De wonderbra voorspelde het, ontwerpers bevestigen het, maar Belgische lingeriemensen weten het niet zeker. Zijn vrouwen bereid zich in te snoeren voor dat perfekte golvende silhouet ? Adem inhouden, daar komt er weer één : een korset.

LENE KEMPS

Op twee maanden tijd werden er in de 47 Saks-warenhuizen in Amerika twintigduizend Gossard super-uplift beha’s verkocht. In Macy’s New York gingen er op twee weken tijd drieduizend wonderbra’s buiten. Terwijl push-ups normaal amper twee procent van de verkoop uitmaken, weten lingeriedepartementen te melden dat dit aandeel nu gevoelig is gegroeid.

De stormloop op de duw-en-hijs-beha’s kwam als een verrassing in de tijd dat grunge, komfort en een natuurlijke lichaamslijn werden gepredikt. Frêle kindvrouwtjes wandelden over de podia, maar vrouwen gaven te kennen dat ze een boezem wilden. Een flinke decolleté, met zo’n mooi spleetje. “De wonderbra was een fenomeen, ” zegt Lagerfeld. “Een verschijnsel dat we niet konden negeren. Vrouwen gaven te kennen dat ze de vormeloosheid beu waren en verlangden naar een duidelijk silhouet. “

Bij een prominente boezem hoort optisch gezien een smalle taille. Het een brengt het ander mee. U kan zelf de proef op de som nemen. Druk uw onderste ribben bij elkaar en de centimeters die u verliest in de taille wint u aan borstomtrek. In de woorden van de heren Vandevelde van de Belgische lingeriefirma Velba : “Het moet ergens naartoe, niet waar. “

Wat enkele seizoenen geleden begon als een lichte fixatie op de navel met een neo-hippie blote buik is uitgegroeid tot een komplete obsessie met de taille. Aan de draagbare en praktische zijde van het spektrum zijn er ceintuurs : smalle riemen die prima bij de nieuwe jaren-veertig-lengte passen, maar ook brede taillebanden die tot onder de borst komen en bijna een mini-korset zijn. Aan de andere zijde duikt dat onvermijdelijke stuk lingerie weer op dat je Rita Hayworth-golven bezorgt : het korset of de guêpière steun met of zonder veters.

Het korset maakt zijn debuut in de haute-coutureshows. Niet zo verwonderlijk, omdat de vervaardiging ervan een grote technische beheersing vraagt en bijna altijd maatwerk is. Lagerfelds wunderkorset wasbaar, zacht, flexibel en verstevigend is de grote revelatie. State of the art lingerie. Niet dat de modepers nog nooit een korset of bustier heeft gezien. Bij Dolce & Gabbana maken ze sinds jaar en dag vast onderdeel uit van de kollektie. Die van Vivienne Westwood zijn klassiekers in het uitgaansmilieu. En iedereen kent de puntige experimenten van Jean-Paul Gaultier. Dit heeft echter niets te maken met Madonna’s exhibitionisme. Het wonderkorset is bedoeld als ondergoed. Niet om zichtbaar te dragen, maar om ongezien je lichaam te vormen, korrigeren en steunen. Via een ingenieus systeem van baleinen, kussentjes en ijzerdraad. Goed nieuws voor wie allergisch is voor fitness. Slecht nieuws voor wie houdt van komfort en ongestoord ademen.

“Het is helemaal niet beklemmend of storend, ” zegt Lagerfeld bij de prezentatie van zijn wonderkorset. “Het was net de uitdaging om met moderne materialen als lycra, tactel en stretch een stuk lingerie te maken dat even doeltreffend is als de satijn-en-staal-konstrukties van jaren geleden. ” Mijnheer Lagerfeld kan het natuurlijk zelf niet uitproberen. Maar de gezichten van zijn mannequins spreken boekdelen. Ze zien er gestroomlijnd en zeer tevreden uit.

Milaan, Parijs, New York. Prêt-à-porter. Overal korsetten. Gianni Versace toont ingenieuze bustiertops waaronder jurken worden gedrapeerd. Lacroix heeft griezelig uitziende Edwardiaanse versies met veters, om zijn overtuiging kracht bij te zetten. “Na een periode van fluïde lijnen en zachte vormen keert de mode terug naar struktuur, ” zegt hij. “Heupen worden benadrukt en tailles ingesnoerd. Vrouwen willen weer een zandloperssilhouet. “

Amerika hét land van de lichaamsbewusten is entoesiast over de nieuwe ontwikkelingen. Dawn Mello, ex-Gucci, nu de direktrice van Bergdorf Goodman New York, gelooft heilig in de come-back van het korset. Ze vertelt in Harper’s Bazaar hoe ze bij haar terugkeer van de Parijse couture op de lingerie-afdeling van haar warenhuis een rood korset met zwarte kant ontdekte. “Toen ik de verkoopsters vroeg hoe lang ze het al hadden, vertelden ze me dat het al jaren een klassieker was, ” zegt ze. “Het was een kreatie van Cadolle, een gereputeerde Parijse firma. Het verkocht vrij goed. ” Mello liet het stuk in de etalage zetten, op een ronddraaiend podium, zodat voorbijgangers alle details konden zien. Binnen een week ging de verkoop van “vrij goed” naar “totaal uitverkocht”. “Women are ready for this, ” besluit Dawn Mello.

Macy’s opende in de Newyorkse winkel op Herald Square een speciale korsetafdeling. “De jasjes van dit seizoen zitten erg krap, ” zegt Benny Lin, fashion director van Macy’s. “Je kan bijna niet anders dan er een korset onder dragen. Zo hadden we het in de winkels trouwens ook aan het publiek voorgesteld : een mooi kanten korset, met een strak Calvin Klein- of Chanel-jasje erover. ” De korset-corner opende op 11 september en werd meteen bestormd door een horde dames zodat de helft van de produkten op een dag was uitverkocht. “De reakties waren zo overweldigend dat we soortgelijke departementen in andere warenhuizen hebben geopend, ” zegt Benny Lin.

“Belgische vrouwen zullen de look nooit adopteren, ” aldus Yan Aerts van Inno. “Ze houden er niet van om een blazer bloot op hun huid te dragen, met enkel een korset. Een Belgische dame is erg gesteld op haar chemisier, dat is nu eenmaal zo. De echt getailleerde look is bij ons trouwens nog niet doorgedrongen. We zien een stijging van de verkoop van blazers die optisch gezien geceintreerd zijn met naden, door de manier waarop ze sluiten enzovoort maar sterk getailleerd wat de coupe betreft, nee, dat willen vrouwen voorlopig nog niet. “

Een rondvraag op het Inno-lingerie-departement maakt duidelijk dat het korset in België niet bepaald hoogdagen beleeft. “We hebben altijd korsetten en guêpières verkocht, ” zegt men. “Niet in grote hoeveelheden, maar het is op een bescheiden manier altijd een populair produkt geweest. Bruidjes kopen het. Heren nemen het mee voor hun echtgenote of vriendin, dat vragen we niet. Er zijn dames die het, euh, professioneel gebruiken. Voor degenen die echt steun willen of voor buitenmaatjes, hebben we kontakten met gespecializeerde fabrikanten, zodat we een korset op maat kunnen bestellen. ” Bruidjes, buitenmaatjes en barmadelieven. Maar modefanaten hebben het korset blijkbaar nog niet ontdekt.

“Als Karl Lagerfeld een idee lanceert, dan wordt het meestal groot, ” zegt Kal Ruttenstein, inkoper numero uno bij Bloomingdale’s. “Onderkleding speelt al seizoenen lang de hoofdrol in de mode, maar dit keer zijn alle elementen op de juiste manier bij elkaar gebracht. Een korset past helemaal bij het modebeeld en bij de veranderde mentaliteit van vrouwen. Het is een uitdaging voor lingeriefabrikanten om een lichtgewicht-korset te maken dat steun geeft zonder vrouwen in ademnood te brengen. “

Vrouwen zijn een grote mate van komfort gewend en zullen dat niet zomaar inleveren, ” zegt Sofie Bourgeois van Warner’s. Ze staat te midden van een heleboel verschrikkelijk uitziende konstrukties uit vervlogen tijden, die ze voor de grap uitprobeert. Ze ziet zichzelf nog wel met kaarsrechte rug in een korset op een huifkar zitten. Maar in en uit een auto stappen, nee dat niet.

Haar firma lanceerde “Dr. Warner’s Sanitary korset” in 1874, als een komfortabele en medisch verantwoorde versie van de 19de-eeuwse eksemplaren. “Vrouwen vielen in die tijd bij de minste emotie flauw, ” aldus Sofie. “De korsetten knelden gewoon of drukten op organen en veroorzaakten misselijkheid. Ze waren uitgerust met baleinen, afkomstig van walvis- of buffelbeenderen, die dan op de koop toe nog konden breken ook. Warner’s was het eerste bedrijf met een onbreekbaar alternatief : de vezels van de Mexicaanse ixtle-plant. Later lanceerden we ook als eerste de roestvrije baleinen, zodat het korset makkelijk wasbaar en flexibeler werd. “

De komst van de beha in 1902 betekent de ondergang van het korset. Vanaf 1920 worden er al bijna geen meer gemaakt. “Nu maken korsetten nog slechts een piepklein onderdeel van de kollektie uit, ” aldus Sofie. “We verkopen ze behalve aan bruidjes en dames uit het beroep, vooral in de grotere maten met een D-cup of dubbel D. Dat wijst erop dat het om een verouderend publiek gaat. “

Een terugkeer van het korset is volgens Sofie niet voor morgen. “Het is mogelijk dat vrouwen verlangen naar lingerie die het figuur korrigeert en stroomlijnt. Maar ze zullen een korset alleen dragen als het komfortabel is. In Amerika lopen onze bodyshapers goed ; het zijn lichte, soepele en steungevende artikelen. Vrouwen kunnen wel opnieuw vallen voor het idee van een korset, maar dan eentje zonder die ongemakkelijke veters en baleinen. “

De heren François en Edmond Vande Velde die samen het bedrijf Velba leiden, zijn exact dezelfde mening toegedaan. Bij het zien van Lacroix- en Lagerfeld-kreaties met veters halen ze even de schouders op. “Dat willen vrouwen vandaag de dag niet meer, ” zeggen ze. “Wij hebben ze vroeger ook gemaakt : harnassen met baleinen en koorden, stroef en strak. Je kon je taille-omtrek met acht centimeter verminderen. Het zag er mooi uit, maar voelde waarschijnlijk niet zo prettig aan. Trouwens, als je te veel inriemt, krijg je kussentjes op andere onwelkome plaatsen. Het moet ergens naartoe hé madam. “

Moeder Vande Velde stichtte het bedrijf en beide broers zijn tussen de lingerie opgegroeid. “Toen ik veertien was, moest ik mee naar de markt om korsetten te verkopen. Een snellere manier om het vak en de wereld te leren kennen is er niet, ” zegt Edmond.

Ondanks zijn skeptische houding heeft mijnheer François een lichte voorliefde voor korsetten. “Als je vroeger met een mollig meisje ging dansen en ze droeg een korset, dan voelde dat goed aan en het zag er goed uit. Als ik over straat wandel en mollige dames in legging en T-shirt zie, verlang ik naar die tijden. “

De heren Vande Velde geloven wel in korrigerend ondergoed. Geen korsetten als dusdanig, maar beweeglijke en makkelijke lingerie die steun geeft, zoals gainebroeken. Maar ook dat zien ze eerder als hulpmiddel voor de oudere vrouw, niet als mode-artikel voor de jongere generatie. “De jeugd doet aan sport en heeft minder nood aan steungevende onderkleding, ” zegt François. “Ze zijn komfortabele en praktische spullen gewend. Die krijg je niet in een korset. ” En de wonderbra dan ? “Het sukses van de wonderbra is opgeklopt door de pers en aangezwengeld door de reklame, ” zegt Edmond. “We leven in een land waar de vrouw gemiddeld 1.7 beha’s per jaar koopt. Dat is bitter weinig. Ik zie geen drommen naar de winkel hollen voor een wonderbra. Het verschijnsel is overroepen. “

“Het aantal stuks lingerie dat door de moderne vrouw wordt gedragen, is nu opmerkelijk kleiner dan in het begin van de eeuw, ” zegt François. “Toen was de vrouw uitgerust met een beha, hemd, korset, onderbroek met pijpjes en een onderjurk. Nu is de lingerie tot een minimum herleid : een slipje en een beha, en dan nog. Wij zijn van mening dat de vrouw een grote fout maakt als ze de charme van mooie en aantrekkelijke lingerie niet inziet, maar ja. “

Corsets Danièle in Antwerpen is als een grot van Ali Baba, vol lingerie. Marie-Renée Maes is bandagiste van opleiding en gespecializeerd in medische korsetten, maar in de vele schuiven en dozen in de winkel liggen onvermoede schatten. Satijnen bustiers waarmee je zo kan uitgaan. “Dat gebeurt ook, ” zegt Marie-Renée. “Voor bruidjes maken we ze soms in kant. Als er dan onderaan tulle wordt aangezet, heb je zo een trouwjurk. ” Puntbeha’s uit de jaren zestig. “We hadden toen dertien stiksters in dienst en we maakten die puntbeha’s in series van 36. Ze vlogen de deur uit. Nee, Gaultier heeft niets nieuws verzonnen. ” Marie-Renée maakt korsetten recht uit Liaisons Dangereuses als dat moet. Dat heeft ze trouwens al gedaan voor tv en opera, en voor enkele privé-klanten met een druk uitgaansleven. De renaissance van het korset ? Bij Corsets Danièle is het nooit dood geweest. Klanten komen van heinde en verre voor haar maatwerk en op de vele plaasteren fifties-poppetjes prijken haar eigen gepatenteerde patronen.

“Ik geloofde mijn ogen niet, ” vertelt Marie-Renée. “Er komt een heer bij me met een tekening van een guêpière die ik moest maken. Volgens zijn beschrijvingen zou de taille-omtrek 43 centimeter zijn. Ik dacht eerst dat het om een miniatuur ging mijn echtgenoot heeft dezelfde kraagmaat maar het was, zo zei hij, de exacte taille-omtrek van zijn vrouw. De guêpière moest bovendien heel komfortabel zijn, want zij wilde er ook mee slapen. Toen de dame in kwestie het korset kwam proberen, paste het perfekt. Ze was lid van een smalle-taille-klub, ja het bestaat, en wilde nog slanker worden door zich voortdurend in te snoeren. Ze stapte net recht uit een cowboyfilm, met een flinke boezem en een mooie kaarsrechte rug. “

Volgens de etikette kreeg een meisje haar eerste korset op haar twaalfde. “Geen slecht idee om die gewoonte weer in te voeren, ” vindt Marie-Renée. “Ik ben altijd tegen strenge discipline geweest, maar nu zie ik er de voordelen van in. Jonge meisjes hebben helemaal geen goede houding meer. Ze lopen er slordig en weinig elegant bij. Een korset zou al een stuk helpen. Je kan er veel mee korrigeren : buik wegwerken, enkele centimeters in de taille winnen, borsten mooi rechtop. Op lange termijn kan je er het lichaam zelfs mee vormen, dan heeft het een blijvend effekt. “

De helft van de klanten worden door de dokter naar Corsets Danièle verwezen ; voor het verhelpen van rugklachten, hangbuiken, breuken enzovoort. De andere helft opdrachten komt van vrouwen die in de winkels geen geschikte lingerie vinden. “Wat je in de handel vindt, is mooi en elegant maar veel te fijn, ” zegt Marie-Renée. “Voor wie een beetje steun wil, is het kompleet ontoereikend. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik dure lingerie binnenkrijg met de vraag of ik het even kan verstevigen. Meestal kan ik dat niet. Met onze zware machines stikken we die designer-spullen meteen kapot. “

Vroeger waren er een tiental korsettenwinkels met atelier in Antwerpen, nu is alleen Danièle er nog. “Ik doe mijn job met hart en ziel, anders zou ik het niet volhouden, ” zegt ze. “Ik ben heel trots als ik het silhouet van iemand zo kan korrigeren dat de dame zich goed voelt en glunderend in de spiegel kijkt. Het is een heel biezonder beroep, korsettière. Klanten moeten zich letterlijk blootgeven en hun zwakke punten tonen. Wanneer je het korset aanpast, vertellen ze je hun leven, liefdes en ziektes. Eigenlijk doen wij veel meer dan alleen maar korsetten maken. “

Wij hebben al drie seizoenen een korset in de kollektie, ” zegt Donna Karan. “Het is van nylon en lycra, heeft soepele baleinen en een push-up beha. Pas nu krijgt het belangstelling, zowel van de klanten als van de pers. Vrouwen hebben tijd nodig gehad om aan het idee te wennen. ” Karan is ervan overtuigd dat vrouwen het korset zullen adopteren als je ze een praktische en eenvoudige oplossing biedt. Ze werkt, zo vertelde ze Women’s Wear Daily, aan een kombinatie tussen een body en korset. “Het heeft geen zin om je enkel op het middel en de boezem te koncentreren, ” zegt ze. “Een korset dat tot net op de taille valt, is meestal niet erg flatterend voor de heupen. ” Net als Lagerfeld meent Karan dat je het korset best in de kleding inbouwt. Als winnende kombinatie ziet zij een jurk en een strak jasje. “Met het jasje erover kan je zo naar kantoor, ” zegt ze. “Zonder jasje wordt het een avond-outfit. Een winnende kombinatie. “

Fabian Cajot is sinds het begin van zijn modestudies op zoek naar het gestroomlijnde turbo-silhouet. “Bij het begrip elegantie zie ik foto’s van mijn grootmoeder, ” zegt hij. “Een geceintreerd jasje met vierkante schouders, een strakke rok en hoge hakken. En een korset natuurlijk. “

Na zijn studies in Brussel, liep Cajot stage bij Azzedine Alaïa, de meester in skulptuur. “Alaïa’s werk is technisch hoogstaand, ” zegt Fabian. “Alles wordt dicht op het lichaam gesneden en vaak zijn beha’s, korsetten en gaines in de kledingstukken gemonteerd. Zijn ontwerpen tonen het lichaam op z’n best. Alaïa is een van de weinigen die vrouwen mooier wil maken. Daarom heb ik hem altijd bewonderd. “

Fabian ziet zichzelf niet als de grote vernieuwer. “Extreme dingen liggen me niet. Een goede coupe en een klassieke basis, dat zijn mijn sterke punten, ” zegt hij. Onder het merk Kahan ontwerpt hij blazers en jurken waar korsetten zijn ingewerkt. “De meeste vrouwen houden wel van geceintreerde jasjes, maar dragen ze zelden omdat ze niet weten wat ze eronder aan moeten. Een hemd is te volumineus. Ondergoed is te bloot. De halsuitsnijding van het bloesje past niet bij die van het jasje. Er is altijd wel iets. Wanneer je het korset in de blazer monteert, zijn die problemen meteen van de baan en voelt de vrouw zich een stuk makkelijker. Ze is zeker dat alles goed op zijn plaats blijft zitten. Als je het jasje openknoopt, zie je een mooi leren, kanten of satijnen korset. Met het jasje dicht, heb je een klassieke tailleur. “

De blazer annex korset is het basisstuk, daarnaast zijn er kombinatiemogelijkheden. “Het is maatwerk en kost dus vrij veel. Om die investering te doen renderen, kan je niet anders dan er een volledige total look-kollektie van maken. Anders komt de klant bedrogen uit. “

Fabian wil niet elke vrouw insnoeren. “Het korset is de extreme uiting van het nieuwe silhouet. Sommige dames zullen zich beperken tot een tailleband of een riem over hun kleding. Maar er zullen altijd vrouwen zijn die naar een ideaal silhouet streven en voor een korset zullen kiezen. “

Rug recht en borst vooruit. Koncentreer u op uw middenrif en houd uw adem in. U hebt net het nieuwe silhouet aangenomen.

Fabian Cajot : “Bij elegantie denk ik aan een korset. “

Sofie Bourgeois : “Terugkeer niet voor morgen. “

François en Edmond Vande Velde : opgegroeid tussen de lingerie.

Marie-Renée Maes : “Een heel biezonder beroep. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content