De bril van Nissim Israël

“Ik had altijd brillen in schildpad. Nooit gedacht dat ik nog een metalen bril zou dragen. Dat leek me iets voor jongeren.” Toch heeft Nissim Israël, meneer Olivier Strelli, dezer dagen een fijn metalen montuur op de neus. Uit de gloednieuwe collectie Olivier Strelli Eyewear.

Celso Viejo, zaakvoerder van Net Optic, speelde al tien jaar met het idee Strelli-brillen uit te brengen. “Hij belde me of ik daar interesse voor had”, vertelt Nissim Israël. “Die had ik, en ik stuurde hem door naar mijn licentie-agent in Parijs.” Maar het klikte niet tussen Viejo en de agent. Viejo legde het dossier in de la. Toen hij anderhalf jaar geleden nog eens belde, was de agent er niet meer en kwamen de Strelli-brillen er, eindelijk. “Ik heb vaak zin gehad om brillen uit te brengen”, zegt Israël. “Want ik zag hoe andere merken met fantastische foto’s van hun brillencollectie hun imago nog krachtiger maakten. Afgezien daarvan, vind ik brillen sowieso belangrijk. Ze bepalen je gezicht.”

Net Optic is de enig overgebleven Belgische brillenfabrikant. In het kantoor annex atelier in Lot wordt de productie van a tot z gedaan. “We hebben onze eigen huiscollectie”, zegt Viejo. “Strelli is nu ons eerste designermerk.” De Strelli-brillen worden ontworpen door François Vroonen en Frédéric Degand, twee jonge ontwerpers van Net Optic. “Dat doe ik niet zelf, want ik zit helemaal in onze huisstijl”, aldus Viejo. De opdracht voor Vroonen en Degand: monturen tekenen in de Strelli-stijl. “Het is niet makkelijk om een coherent beeld te brengen”, zegt Israël. “Om brillen te ontwerpen moet je rekening houden met heel wat technische beperkingen. Maar ik denk dat we in ons opzet geslaagd zijn.”

Olivier Strelli Eyewear bestaat uit 7 modellen optische brillen en 5 zonnebrillen, in metaal of in celluloïd, verkrijgbaar in meer dan 30 tinten. Op de iets barokkere Jackie O’-zonnebrillen na, werd het een minimalistische, moderne lijn. En godzijdank met een discreet logo, alleen de naam Olivier Strelli in kleine letters aan de binnenkant van de veren. “Op vraag van klanten hebben we het op sommige monturen ook aan de buitenkant gezet, maar nog altijd op een discrete manier.”

De brillencollectie wordt bij de gespecialiseerde opticien verkocht (Net Optic rekent op een 450 verkooppunten), de zonnebrillen ook in de Strelli-boetieks. Wie het atelier van Net Optic bezocht heeft, weet dat de prijzen redelijk zijn: bijna 8000 fr. voor een optische bril, 3590 fr. voor een zonnebril. “Het maken van een bril vergt zo’n 60 tot 70 handelingen”, legt Celso Viejo uit. “Je moet rekenen op een uur tot anderhalf uur werk. Een prototype maken duurt minstens een week. Brillen produceren is nog altijd een artisanale, en gelukkig ook creatieve job.”

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content