DE BOM DIE GOED DOET

Viktor (rechts) & Rolf : "Onze mannenbom moest net zo mannelijk worden als onze vrouwenbom vrouwelijk is." © GF

FLOWERBOMB, HET EERSTE PARFUM VAN VIKTOR & ROLF, SLOEG DESTIJDS IN ALS EEN BOM. DAT SUCCES PROBEREN DE NEDERLANDSE ONTWERPERS NU TE HERHALEN MET SPICEBOMB, HUN NIEUWE MANNENGEUR. “WE WILDEN GRAAG EEN PARFUM DAT WE ZELF KUNNEN GEBRUIKEN.”

Een donker, vensterloos kamertje in een verguld paleis aan de Place Vendôme in Parijs. De ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren staan, vermomd als geheimagenten, over een mysterieus gepantserd koffertje gebogen. Het verbergt, zo blijkt enkele tellen later, een stalen handgranaat. En zo maken we kennis met het nieuwe wapen van Viktor & Rolf : een Spicebomb, die kruidwater spuit. Het is, na Antidote, het tweede mannenparfum van Viktor & Rolf en vergezelt de Flowerbomb in het arsenaal van de beroemdste Nederlanders in de textielindustrie. De geur komt uit het laboratorium van de gereputeerde neus Olivier Polge. Het vrouwenparfum Flowerbomb leidde in 2005 tot de populaire doorbraak van Viktor & Rolf. Tot opluchting van beautymerk L’Oréal, dat na zeventien jaar voor het eerst een nieuwe samenwerking aanging met een modemerk (in 1988 nam de groep de beautybusiness van Giorgio Armani over van Helena Rubinstein).

Rolf Snoeren : “We wilden graag een mannelijke versie van de Flowerbomb, een parfum dat we voor onszelf konden gebruiken. Onze mannenbom moest net zo mannelijk worden als onze vrouwenbom vrouwelijk is. Flowerbomb was letterlijk een explosie van bloemen. Niet gewoon één bloem, zoals bij meer traditionele parfums, maar een hele hoop bloemen tegelijk. Spicebomb is ook een explosie, maar dan van kruiden. De naam van een parfum is voor ons altijd representatief voor het idee erachter. Spicebomb is een wapen dat goed doet. Het transformeert iets agressiefs in iets moois.”

Viktor Horsting : “Voor Spicebomb was het uitgangspunt : wat is de meest mannelijke geur die je kunt bedenken ?” Rolf : “Ons werk vertrekt altijd van een idee. Soms wordt dat idee uitgewerkt op een zeer extreme manier, soms is het meer ingehouden. Voor de mannenmode bijvoorbeeld zijn de parameters beperkter dan voor de vrouwenmode. Je zit met bepaalde tradities waar je je als ontwerper beter aan kunt houden. Spicebomb past in het universum van onze mannenmode. Maar tegelijk is de aanpak verwant aan die voor het vrouwenparfum. Viktor : “We geloofden heel erg in Flowerbomb, nog steeds trouwens. We hebben dat parfum met liefde en overtuiging gemaakt. Het was precies wat we wilden doen. En dan zie je dat je met de steun van een groot bedrijf als L’Oréal, een reusachtige machine, ook nog eens goed in de wereld wordt gezet. Dat je project een echte business wordt. Dat is heel inspirerend.”

Wat heeft voor L’Oréal destijds de doorslag gegeven om met jullie in zee te gaan ? Jullie waren buiten de modewereld nog behoorlijk jong en obscuur.

Rolf Snoeren : Het was een geïnspireerde keuze, laten we het zo zeggen.

Viktor Horsting : Ze hadden gezien dat wij verhalen vertellen in onze shows. Ze wilden dat graag vertalen in parfums.

Rolf : Ze zagen ook wel een universum dat verder ging dan kleding. Al was het dan, zoals jij het noemt, nog obscuur.

Jullie hadden al eens een parfum voorgesteld.

Rolf : Helemaal in het begin van onze carrière, toen we écht obscuur waren, hadden we voor een tentoonstelling een aantal objecten gemaakt waarmee we onze ambitie wilden tonen, en een van die objecten was een fake parfum. We maakten 250 flesjes die je niet kon openen. Er was een advertentie, een parfumstand. Als je dingen de wereld instuurt, krijg je ook antwoord.

Viktor & Rolf is intussen een echte business. Hebben jullie soms heimwee naar de beginjaren ?

Rolf : Ik denk niet dat we terug zouden willen naar hoe het vroeger was. Soms zou het wel fijn zijn om wat meer rust te hebben.

Viktor : Het is een wereld die veel van je vraagt, zoals topsport. Ook daarom is het fijn als je aan een parfum kunt werken. Dat is een veel trager proces, daar kun je al wat meer over nadenken. Het gaat ook langer mee dan een klerencollectie. Dat is verfrissend. Elk nieuw seizoen ervaren we als het oplossen van een puzzel. Elke keer denk je : nou heb ik de oplossing ! En dat lijkt dan toch niet zo te zijn. Elk seizoen is een herkansing om die puzzel weer eens helemaal goed te leggen. En dat is wat ons elk seizoen weer motiveert. Dat klinkt misschien raar.

Rolf : Het is alsof je nooit je diploma haalt.

Viktor : Maar tegelijk is er ook altijd weer de zin om iets leuk te maken.

De parfums geven jullie middelen en vrijheid.

Viktor : Het is natuurlijk fijn dat het er is.

Zou het zonder Flowerbomb moeilijker zijn geweest ?

Viktor : Het zou heel anders zijn geweest.

Rolf : Anders, dat zeker. Maar toen we begonnen hadden we geen parfums, maar we hadden wel al collecties en shows.

Spicebomb is verkrijgbaar vanaf maart.

DOOR JESSE BROUNS

FLOWERBOMB WAS EEN EXPLOSIE VAN BLOEMEN. SPICEBOMB IS OOK EEN EXPLOSIE, MAAR DAN VAN KRUIDEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content