Het Amerikaanse motormerk Buell heeft altijd een zeer eigen koers gevaren. Met de Lightnings is dat niet anders. Motorrijders die zich willen onderscheiden van de grijze massa zullen misschien hun gading vinden in deze behoorlijk excentrieke ontwerpen.

Opvallend is het compacte geheel. Kort, heel kort is deze motor, zelfs in zijn lange versie die vervat zit in de kleine ‘s’ van stretched in zijn naam en de extra vier centimeter lengte. Een noodzakelijke ingreep om de grotere of minder soepele rijder plaats te bieden. In het denkraam van Buell is koppel belangrijker dan piekvermogen. Dus plaatste Buell een massieve tweecilindermotor in V in het frame (gelijkenissen met Harley zijn geen toeval). Deze motor geeft de stampende kracht van een locomotief die zelfs in de laagste toerentallen de achterband maximaal belast met een monumentaal acceleratievermogen. Zo’n krachtbron gecombineerd met de korte wielbasis zorgt voor een buitengewoon speels karakter, waarbij de wendbaarheid in harmonie leeft met het ontoombare vermogen.

Verder hebben ze bij Buell alle creativiteit aangesproken om een minimum aan gewicht onafgeveerd te laten en het zwaartepunt van de motorfiets zo laag mogelijk te houden. De brandstof wordt in het frame opgeslagen, de motorolie huist in de achtervork en de uitlaatdemper zit onder het motorblok. De wielen worden op hun beurt licht gehouden door het opvallende remsysteem, waarbij de enkele remschijf voor- en achteraan bijna gelijklopen met de volle omtrek van de wielen en bij het remmen gegrepen worden door supersized remklauwen onder de kracht van zes drukgroepen. Voldoende om de tgv tot stilstand te brengen.

Al deze elementen zorgen voor een zeer opvallende caféracer die niemand onberoerd kan laten. Al zullen technische puristen de Amerikaanse aanpak ter discussie blijven stellen, is het duidelijk dat deze indrukwekkende motor eindeloos speelplezier zal leveren en alle blikken zal weten te trekken op de terrassen.

De Irisproef

“Het plaatsnemen en starten van deze motor is meer dan een functionele actie. Het werkt op alle zintuigen. Je zit niet op de motor, je trekt hem aan. Van bij de eerste plof na het starten gaan de vibraties en het diepe geluid door je hele lichaam”, lacht Iris.

“Op de weg is het even wennen aan de lange versnellingen die met het reuzenkoppel het schakelen tot een minimum reduceren. Leuk zijn de accessoires waarmee je de motor kunt personifiëren. En met zijn compacte, agressieve look is het genieten van de bewonderende blikken. Maar wie heeft ‘anderen’ nodig met dergelijk speelmaatje.”

Door Michel Vaerewijck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content