Dandy’s in de winter
In Milaan en Parijs werd vorige maand de mannenmode voor de volgende winter geshowd. Excentrieke elegantie, waarbij dandy’s macho’s blijven en mannen jongens.
Het pak staat ook dit najaar centraal. Tot daar het voorspelbare nieuws, want vooral Italiaanse namen als Roberto Cavalli, Fendi en Costume National doken in statige herenhuizen met leren fauteuils, marmer en zilveren kandelaars. Hun negentiende-eeuwse aristocraten en maffiosi droegen brokaat, bontkragen, cardigans als kamerjassen en hemden met ruches. Lord Byron werd geciteerd en ook de new romantics, al zijn de snit en combinaties hedendaags. Koningsblauw, paars, flessengroen of wortelrood fluweel is alomtegenwoordig, bij Giorgio Armani en Valentino ook op pantoffels, en Paul Smith toonde blazers in tapisserie met jachttaferelen.
Burberry leent bij de hertog van Windsor een aristocratische dandy, maar eert de geschiedenis met officiersmantels en korte uniformjassen, een trend dit najaar. Dolce & Gabbana bekleden fluwelen blazers met goudborduursels en koperen knopen en combineren die met jeans, barokke gespen en sneakers met brokaat of verguldsel. Hun Napoleon, nog zo’n ijdel figuur, is volgens Stefano Gabbana zelfverzekerd en onbevreesd.
Minder geslaagd was het huwelijk van Gucci en de Schotse Highlands. Creatief directeur John Ray stapte vorige week op, na een pover defilé. Na heroïsche mantels in zwart kasjmier en fluwelen broeken in stevige boots volgden studentikoze ruchehemden, zwarte kant, doorzichtig chiffon en gevederde accessoires. Ook woeste modellen in houthakkershemden, stoer leder en nonchalante sweaters misten de prettig foute Italiaanse chic van het huis.
Madonna
Mannen die niet willen opgroeien komen volgende winter aan hun trekken. Zeebonk, boef, dandy, soldaat, vliegenier of stalmeester : voor elke vermomming is er toebehoren (D&G, Costume National, Dsquared, Alexander McQueen, Viktor & Rolf, Vivienne Westwood, Bernard Willhelm). Bij John Galliano werkt zelfs de mix aanstekelijk – een verkleedpartij met Tim Burton-allures. Het was ook diens wereld die het Antwerpse ontwerpersduo Les Hommes tot leven bracht in Milaan. Met grafzerken, maar vooral met kleding : victoriaans, gotisch donker, met sterk tricot.
Bonnies hoeven hun Clyde overigens niet te missen : Jean Paul Gaultier en Veronique Branquinho maakten zich het beruchte duo eigen, met elk een latcollectie voor mannen én vrouwen, rond klassiekers als de trenchcoat, parka of duffelcoat.
“Verboden jongensdromen”, vatte Miuccia Prada al vroeg het seizoen samen. Zelf ruilde ze de kunstzinnige noties voor luipaardmotieven, bonthelmen, bivakmutsen, draken en amuletten, op scherpe stadskleding. Dierenprints waren trouwens ook goed gedoseerd bij Burberry, Dries Van Noten en Ann Demeulemeester, en bij Martin Margiela en Yohji Yamamoto brult het footwear.
Voor helden met brains moet u bij Belgen zijn : Kris Van Assche transformeerde accessoires uit de Arabische wereld in een elegante belle-époquelook, Walter Van Beirendonck was actueel met hippe militiekleding met geborduurde slogans en tekens. Nadien keerden de jongens hun outfits binnenstebuiten, kregen we hun ondergoed te zien (in fluokleuren, met prints van röntgenfoto’s) en dan kleurrijke sportswear met kapitalistische symbolen als Ronald McDonald. De soundtrack kwam, zoals bij D&G, van de moeder der vermommingen zelf : een remix van Madonna’s Hung up. Opgroeien ? ” Time goes by, so slowly.”
Elimineren
De Olympische Winterspelen in Turijn waren in Milaan en Parijs geen issue. Driedelige pakken, dubbele knopenrijen, vesten – op blousons in nylon en apalca van Louis Vuitton en geklede joggingbroeken van Stephan Schneider en Van Assche na, is sportswear schaars. Dirk Bikkembergs hulde zijn Italiaanse voetballersploeg in blinkend gouden sneakers, gevulde jacks, lycra en combinaties van knalgeel met diepblauw denim, maar zwarte pakken en sexy hemden waren prominent.
En al mogen vermommingen en stevige footwear (werkmanslaarzen en bergbottines), de teneur is clean en sober, net als de erfenis van Jil Sander. Raf Simons toonde zich een eerbiedige opvolger : capevormige mantels, vliegeniersjassen en cabans gaan over smalle broeken, truitjes met originele halslijnen boven witte hemdjes met fijne kragen. Zijn eigen collectie, in Parijs, was op haar manier sober, in zwart, grijs en gebroken wit. Strakke pullovers met grafische lijnen, regenpijpbroeken, rechthoekige wollen mantels met een gewatteerde overjas van nylon – een thematische onderbouw was niet nodig, de kleding sprak voor zich.
“Het gaat er meer om elementen te elimineren dan toe te voegen”, zei Van Noten na zijn defilé, met elegante pakken, broeken tot boven de enkel, ruime mantels, huiselijk tricot en hemden met borduurwerk. Wit, marineblauw en bruin domineren het sobere kleurenpalet.
Lichaamscultus
Bierbuiken en rugbybenen lopen volgend seizoen niet ver : de mode is slanker dan ooit tevoren. Mantels zijn bij McQueen, Van Noten en Simons dan volumineus, pakken en broeken zijn op het lichaam gesneden. Ook breigoed dient de lichaamscultus : geen verhullende kabeltruien dus. Versace zet de toon : inktblauwe glanspakken in Y-snit, met brede schouders en een krappe torso, aansluitende mantels met details uit motorsport, lederen broeken die kruis en kont inpakken en satijnen machohemden.
Slecht nieuws is ook dat de tailleband van pantalons hoger komt te zitten, zelfs bij taille bas-adepten als Alexander McQueen en Dolce & Gabbana, die jeans inruilen voor bandplooibroeken met denimafwerking. Korte jasjes en blousons maken de nood aan een slank figuur eens zo groot. Een positieve noot : met deze wintermode kunt u vele kanten uit. Een coltrui of slanke cardigan verdringen hemd en das, en bij Prada, Smith, Yamamoto en Rykiel Homme kunt u grote cardigans in grove wol scoren ter vervanging van een colbert. Accessoires maken de mode kneedbaar.
Wim Denolf
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier