Daar komen de Denen (weer)

Normann Copenhagen bracht als eerste product de Norm 69, een vrij letterlijke interpretatie van de Artichoke-lamp van Poul Henningsen uit 1958, verkocht als bouwpakket. © GF

ER STAAT EEN NIEUWE GENERATIE DEENSE INTERIEURMAKERS EN DESIGNERS OP. ZE KOMEN NA EEN HALVE EEUW VANUIT DE SCHADUW VAN HUN VOORGANGERS. MET FELLE KLEUREN, HUMOR EN ZELFVERTROUWEN VEROVEREN ZE OOK ONZE CONTREIEN.

In de muziekwereld ben je pas een kenner als je weet wie the Boss of den Admiraal zijn, in de wielerkoers wie Spartacus of El Pistolero zijn. Maar wie in de designwereld over de Vlinder, Zwaan, Mier en Ei kan meespreken, heeft het niet over ontwerpers, maar over een paar stoelen en fauteuils die de Deen Arne Jacobsen in de jaren vijftig ontwierp. Hij is samen met Poul Kjaerholm, Hans Wegner, Finn Juhl, Verner Panton en Poul Henningsen verantwoordelijk voor de extreem goede reputatie van het Deense design. Hun meubelen blijven tot vandaag populair. In originele of in heruitgebrachte versies.

Meer zelfs : de Scandinavische stijl duikt (al dan niet revisited) weer volop op in hedendaagse interieurs. Dat merkt ook Kris Pieters, agent voor onder meer de Deense meubelmerken Carl Hansen, dat de stoelen van Hans Wegner uitgeeft, en van Hay (zie p. 58). “Hun gebruik van natuurlijke materialen, eenvoudige vormen en hun eerlijk functionalisme inspireert volop de meubelmakers van vandaag. Massief hout bijvoorbeeld zien we in veel interieurs. Het gaat zelfs heel ver : op de meubelbeurs van Milaan enkele weken geleden zag ik bij een gerespecteerd Italiaans merk een bijna letterlijke vertaling van de CH36 van Hans Wegner uit 1962.”

Pieters verdeelt ook meubelen van DePadova en lampen van Kundalini en Palucco, hij kent de Italianen dus ook goed. “De Denen hebben een puurheid die de Italianen vreemd is. Die zullen altijd wel ergens een fantasietje toevoegen. Maar het is wel belangrijk om weten dat de grote Italiaanse ontwerpers niet alleen door de Amerikaanse, maar ook door de Scandinavische ontwerpers werden beïnvloed. Meubelmerk DePadova bijvoorbeeld is ooit begonnen als importeur van Scandinavische meubelen en is daarna fabrikant in licentie van Amerikaanse meubels geworden.” Terwijl het Italiaanse design de laatste halve eeuw een heel eigen weg is ingeslagen, bleven de Denen wat bij de pakken zitten. Heruitgaven en vintage, dat wel, maar op en top nieuw Deens design kwam er tot voor kort amper.

Geen retroproducten

“De Scandinaven bleven tot eind jaren negentig een beetje in hun eigen wereld, en waren nauwelijks geïnteresseerd in export”, geeft Kris Pieters als verklaring. Maar in Kopenhagen horen we dat de schrik er wat inzat. Nikolina Olsen-Rule is gids in het Kunstindustrimuseet van Kopenhagen. “Sommige jonge ontwerpers hadden echt last van die historische erfenis. Maar nu schudden ze die af. Ontwerpers als Cecilie Manz en Louise Campbell bijvoorbeeld hebben toch een andere aanpak. Menselijker, denk ik. Ze gaan weg van het functionele en besteden ook meer aandacht aan details en aan handwerk.”

“Effectief”, vindt ook Dorthe Rud Michaelsen, die werkt voor Danish Crafts. “Het is een interessante periode. De jonge generatie kent de tradities, maar geeft er een draai aan. Zo ontstaan er nieuwe producten met humor, maar met een hoge kwaliteit. Wij brengen jaarlijks een nieuwe collectie uit die we aan designwinkels over de hele winkel aanbieden.”

Ook ondernemers gaan aan de slag. Er doken de jongste jaren enkele succesvolle nieuwe merken op in Kopenhagen (zie verder). En zelfs de Deense merken die in principe leven van de vintage kiezen voor vernieuwing. Fritz Hansen, dat de voorbije jaren al wel nieuw werk uitbracht, toonde vorige maand een nieuwe, zeer toegankelijke sofa van de Spanjaard Jaime Hayon. Ook Vipp, dat zijn reputatie verdiende met vuilnisbakken uit 1939, maakt een mooie overgang naar de toekomst. Morten Bo Jensen is hoofd design van het merk. “Functionalisme is hét essentiële kenmerk van Deense vormgeving. Onze vuilnisbak is ontworpen als oplossing voor een probleem. Zestig jaar lang hebben we enkel dat verkocht, maar nu is ons gamma divers. We maken geen retroproducten, maar we gebruiken wel het visuele DNA van Vipp : roestvrij staal, rubber en geverfde oppervlakken. En hedendaags functioneel : een product moet vandaag misschien wel emoties oproepen en een verhaal vertellen om nuttig te kunnen zijn ?”

DOOR LEEN CREVE

“SOMMIGE JONGE ONTWERPERS HADDEN ECHT LAST VAN DIE HISTORISCHE ERFENIS.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content