Crème de la crème

Al voor de elfde keer loodste de jury van de Beauty Awards haar favoriete producten van het voorbije jaar van de testbank naar het podium. Tot grote vreugde van de lezeressen én de lezers van Knack en Le Vif Weekend. Want zij blijken grote parfum- en cosmeticaconsumenten …

Zijn de lezeressen van Knack en Le Vif Weekend beauty addicts ? Dat mogen we toch besluiten uit de resultaten van de enquête ter gelegenheid van de elfde editie van de Beauty Awards. Daaruit blijkt dat 95 % van de ondervraagde vrouwen een dagcrème gebruikt – voor 8 op 10 gaat het om een antirimpelverzorging – terwijl 100 % parfum draagt en 30 % trouw blijft aan een merk. Qua make-up gebruikt 7 op 10 een fond de teint. 8 op 10 ontdekt graag nieuwe texturen. En als u de juiste vindt, verandert 8 op 10 zonder scrupules van merk. Ook onze mannelijke lezers zijn niet te onderschatten : 30 % geeft aan een dagcrème te smeren, 9 op 10 parfumeert zich.

Om nieuwe geuren te ontdekken zijn staaltjes zoals elders in dit magazine heel populair : 8 op 10 apprecieert parfumsamples en 3 op 4 ontdekt zo een nieuwe geur, terwijl 7 op 10 zich daarna het parfum ook aanschaft. De helft van de lezeressen zegt zelfs alle aangeboden staaltjes te gebruiken. Zo kiest 60 % van hen op basis van diezelfde staaltjes een nieuwe fond de teint.

De enquête bevestigt dus ons vermoeden : de belangstelling voor het cosmetische aanbod, dat zich elk jaar uitbreidt, neemt toe. Het is dan ook met veel plezier dat de juryleden – voor Knack Weekend : hoofdredacteur Lene Kemps, beautyjournaliste Delphine Stefens en webjournaliste Katrin Swartenbroux, en voor Le Vif Weekend : hoofdredacteur Delphine Kindermans en beautyjournaliste Isabelle Willot – voor de elfde keer samenkwamen. Na het testen van de 30 in de preselectie weerhouden producten, reikten ze op 22 maart in het Brusselse ADAM de Weekend Beauty Awards uit.

WOMEN’S FRAGRANCE

Valentino Donna van Valentino

Sonia Constant en Antoine Maisondieu bedachten dit verleidelijke en resoluut Italiaanse akkoord rond een bos rozen en irissen, waarvan de warme ledernoten versmelten in een wolkje patchoeli en vanille, en opgefrist worden door een vleugje bergamotextract.

Ever Bloom van Shiseido

Voor de eerste keer koos het Japanse merk ervoor om aan de verwachtingen van zijn Europese klanten te beantwoorden. Daarom vroeg het aan Aurélien Guichard om speciaal voor hen een helder parfum te creëren, waarin de mooiste denkbeeldige bloemen die aan het woord komen zowel de gardenia als de oranjebloesem oproepen. Zo zacht als een streling op de huid.

AWARD

Alaïa Paris van Azzedine Alaïa

Dit stijlvolle, en dankzij de frisheid waarmee de geur je hevig ontroert ook edgy, vrouwelijke parfum berust op een olfactief souvenir uit de kindertijd van de Tunesische couturier : het koude water dat de mensen er rond de middag tegen de verhitte witte kalkmuren gooiden. Een aquatische en minerale geurwandeling die parfumeur Marie Salamagne met zwarte peper, pioenroos en fresia besprenkelt.

MEN’S FRAGRANCE

Boss The Scent van Hugo Boss

Deze sprankelende amberachtige geur verrast met noten van pittige gember, intens leer en het extract van het mysterieuze maninkafruit – in Afrika bekend om zijn zinnenprikkelende eigenschappen – dat passievrucht en rum oproept. Een nieuwe signatuurgeur voor mannen die willen verleiden door wie ze zijn en niet door wat ze doen.

Paul Smith Essential van Paul Smith

Deze houtachtige, aromatische geur, die je draagt zoals een basic uit de collecties van de Britse ontwerper, opent met een fris ozonakkoord, versterkt door een uitbarsting van sappige yuzu en een bouquet garni van rozemarijn, salie en lavendel, dat voor een kruidige toets zorgt. Een klassieker met pit.

AWARD

Sauvage van Dior

Voor het eerst sinds de lancering van de Dior Homme-franchisein 2015 verkent het Parijse huis een nieuw olfactief terrein. Parfumeur-ontwerper François Demachy bouwde de geur op rond een buitengewone concentratie van sterk aanwezige ingrediënten waaronder bergamot, heerlijk pikant en bitter, in een cocktail van roze peper en rode bessen, geranium en vetiver. Even nobel als brutaal.

DESIGN

Complete Anti-Aging Mask van Yves Rocher

Dit vernieuwende masker met skin-to-skin-technologie, is geïnspireerd op een van de beautygeheimen van Koreaanse vrouwen die dit soort product bijna dagelijks gebruiken. De formule van het masker, dat je in een handomdraai aanbrengt, bestaat voor 97 % uit natuurlijke ingrediënten. Masseer achteraf je huid om de werkstoffen optimaal te laten intrekken en je teint een boost te geven.

Blush Mémoire de Forme van Givenchy

Nicolas Degennes, artistiek directeur van Givenchy Make-up, is gepassioneerd door nieuwe texturen die beauty- gewoontes radicaal veranderen. Voor een gezonde blos dep je je vinger in deze niet-plakkerige, gepigmenteerde gel die voor 72 % uit water bestaat. De textuur is gemakkelijk te doseren en stuitert terug in zijn oorspronkelijke vorm. Hoe vaak je hem ook gebruikt,er zijn geen vingerafdrukken in te bespeuren.

AWARD

Decadence van Marc Jacobs

Een flacon zoals je die maar zelden ziet, ontworpen als een knipoog naar de mode van de Amerikaanse designer, want geïnspireerd op een emblematisch handtasmodel van het merk. Het geheel is dan ook tot in de details uitgewerkt, of het nu de dop is met pythonstructuur of de gouden ketting met zwart, zijden kwastje. Een overdosis glamour.

NEW LINE IN BELGIUM

Urban Decay

Het Californische merk zette de beautywereld van de jaren 90 op haar kop door resoluut voor kleur te kiezen. Tot de bestsellers behoren de oogpaletten die dankzij tutorials wereldwijd bekend werden en al jaren op menig verlanglijstje pronken. Belgische fans van het eerste uur hoeven nu gelukkig geen verzendkosten meer te betalen om de hebbedingen in huis te halen.

Moroccanoil

Haarverzorgingsproducten op basis van olie zijn niet meer uit de beautyrekken weg te denken. De producten van het Israë-lische pioniersmerk vonden pas recent hun weg naar de betere salons. Ze beloven het meest beschadigde haar te herstellen en weer glad en glanzend te maken. Ook het mediterrane parfum van deze producten op basis van arganolie weet te bekoren.

AWARD

Mixa

Het merk onstond in 1924 in een apothekerslabo, telt in België 26 referenties voor lichaam en gelaat en heeft als missie om zijn farmaceutische knowhowin de grootdistributie aan te bieden. Mixa biedt voor het hele gezin en zelfs voor de meest gevoelige huid formules aan zonder alcohol of parabenen, en zorgt zo voor maximaal comfort tegen een minimumprijs.

BEST BUDGET

Q10 Plus Anti-Rimpel Serum Pearls van Nivea

Co-enzym Q10 is niet voor niets het ster-ingrediënt van Nivea, het stimuleert namelijk de celvernieuwing. Hier tref je het aan in combinatie met hyaluronzuur en creatine, onder de vorm van ultrageconcentreerde gouden parels die bij het aanbrengen veranderen in een frisse gel die zich met de huid versmelt.

Miracle Sleeping Cream van Garnier

Deze antivermoeidheidsverzorging is geïnspireerd op Zuid-Koreaanse beautyroutines en berust op een formule op basis van een nieuw polymeer, dat kleine druppels olie en actieve bestanddelen kan bevatten. De textuur is stimulerend, elastisch en veel frisser dan die van een gebruikelijke nachtcrème, en hult de huid in een soepele film.

AWARD

Revitalift Filler [HA] Serum van L’Oréal Paris

Na onderzoek van wat er gebeurt bij injecties hyaluronzuur ter correctie van volumeverlies ter hoogte van wangen en jukbeenderen, ontwikkelde L’Oréal dit serum, dat tien keer meer geconcentreerd is dan een klassiek serum. Het belooft niet alleen de productie van hyaluronzuur te bevorderen maar ook de fibroblasten en stretchingproteïnen te stimuleren om de huid voller te doen lijken.

MAKE-UP

Mascara Diorshow van Dior

Heruitgevonden door Peter Philips, creatief directeur van Dior Make-up, krijgt deze bestseller geïnspireerd op back- stage-knowhow een nieuwe formule. Die geeft de wimpers niet alleen meer volume zonder te klonteren maar beschikt ook over een nieuwe gepatenteerde vernauwing van de hals, wat het contact met de lucht beperkt, zodat de mascara niet uitdroogt en langer meegaat.

Pop Lip Colour + Primer van Clinique

Omdat de twee-in-een-formule met gladmakende primer rijk is aan karité- en murumuru-boter zijn de lippen niet alleen gekleurd maar ook grondig gevoed en gehydrateerd. De fluwelen finish houdt lang en de pittige kleuren vervagen niet snel.

AWARD

Miracle Cushion Foundation van Lancôme

Het voorteken bij uitstek van het succes in 2016 van de cushion – een doordrenkt sponsje uit Korea – in het aanbod fonds de teint maar ook bij blushes en lippenstiften. Met dit praktische en navulbare doosje kun je de fond de teint met een superzachte applicator al deppend nauwkeurig doseren en aanbrengen. Dankzij de lichte en vloeibare textuur oogt de teint fris en levendig.

FACE CARE

Hydragenist Rescue Balm van Lierac

Deze verzorging is geïnspireerd op de medisch-esthetische behandeling die zuurstof in de huid verpulvert om de aanmaak van vochtcaptoren te bevorderen. Ze is rijk aan hyaluronzuur om de huid voller te doen lijken en goed gehydrateerd te houden – door te voorkomen dat het vocht dat zo kostbaar is voor haar goede gezondheid verdampt en de huid gaat uitdrogen.

New Dimension Shape + Fill Expert Serum van Estée Lauder

Deze verzorging kiest ervoor om huidveroudering anders aan te pakken, met een multidimensionale benadering. Die werkt in op de verschillende aspecten van de huid zodat die van binnenuit gestimuleerd wordt om haar volume en structuur te verbeteren. Een zichtbare transformatie vanaf het eerste gebruik.

AWARD

Hydra Beauty Micro Sérum van Chanel

Vanaf het eerste gebruik versmelt deze unieke textuur met de opperhuid en maakt die ook glad om de opname te bevorderen van de in microparels ingekapselde en perfect gedoseerde actieve stoffen – een cocktail op basis van camelia en blauwe gember. Niets meer, niets minder.

HAIR CARE

Anti-aging haarverzorging met essentieel olijfextract van Klorane

Vanaf 35 jaar verouderen de haarvezels. Om dat tegen te gaan onttrekt Klorane een levenskrachtig water vol antioxidanten aan het vruchtvlees van geperste olijven uit de Griekse Peloponnesos. Met elke shampoobeurt wordt het haar dikker en de hoofdhuid gerevitaliseerd. Door regelmatig het concentraat in te masseren boek je nog sneller resultaat.

Pro Fiber Protocol van L’Oréal Professionnel

De eerste stap van deze langdurige behandeling is een professionele diagnose die bepaalt hoezeer het haar beschadigd is en welk van de drie gamma’s het best geschikt is. Na een uitgebreid herstellend verzorgingsritueel in het salon zet je thuis de behandeling verder. Daarbij gebruik je om de vier shampoobeurten ook een extra crème die de werking van de salonbehandeling reactiveert.

AWARD

Thickening Tonic van Aveda

Aveda laat zich inspireren door schoonheidsrituelen uit India, waar men al lang de troeven kent van de amla, een bes die er in haarverzorging gebruikt wordt. De formule bevat 97 % natuurlijke ingrediënten die het haar omhullen en meer volume geven zonder het te verzwaren. Voor een optimaal resultaat gebruik je ook een haardroger en een ronde borstel.

BODY CARE

Best Friend van JYB

Deze all-in-one-crème bestaat voor 100 % uit natuurlijke en biologisch afbreekbare ingrediënten – waarvan 71,6 % bio is – en is made in Belgium. Ze kalmeert evengoed zonnebrand als een insectenbeet, en helpt tegen roodheden en kloofjes. Een vriend voor groot en klein dus, en geschikt voor lichaam en gezicht.

Masvelt van Clarins

Om hardnekkige vetkussentjes weg te werken – die rond de buik en de taille in het bijzonder – schakelt deze vernieuwde formule de klaproos in, in combinatie met cafeïne die bekendstaat om zijn afslankende werking, en dat om de opslag van vetten af te remmen en de afbraak ervan te bevorderen. Een extract van kweepeer doet de huid aan elasticiteit winnen.

AWARD

DermaSpa van Dove

Dit nieuwe gamma wil dermatologische zorg combineren met het plezier van een spa-ervaring aan huis. Onderzoekers hebben daarvoor de technologieën van de gezichtshydratatie toegepast en elke textuur voorzien van een cocktail werkstoffen die de huidbarrière beschermt en versterkt voor een optimale hydratatie, zelfs voor de meest gevoelige huidtypes.

HIGH LUXURY

Sublimage L’Extrait van Chanel

Het ster-ingrediënt van dit extract met een aparte textuur – ergens tussen gel en crème, vast en vloeibaar – is de vanilla planifolia uit Madagaskar. De herstellende kracht werd niet alleen in de stamcellen van de bladeren ontdekt maar ook in de bloemen en vruchten. Een verfijnde verzorging die de huid omhult en versterkt wanneer die kwetsbaar aanvoelt.

L’Essence de Nuit Détoxifiante Orchidée Impériale van Guerlain

Deze verzorging gebruik je na het reinigen en vóór het duo van serum en nachtcrème. De tweefasenlotion wil niet alleen de huid extra hydrateren, maar zorgt ook voor een detoxeffect door de celvernieuwing tijdens de nachtrust te bevorderen.

AWARD

Genaissance The Serum Essence van La Mer

Na het ontdekken van bijzonder zuivere kristallen in een beker Miracle Broth – de beroemde cocktail werkstoffen die de basis vormt van elk La Mer-product – ontwikkelden onderzoekers dit geweldige en supergeconcentreerde serum met zijdezachte textuur, dat haast onmiddellijk door de huid opgenomen wordt om ze grondig te regenereren.

BEST PUBLICITY SPOT

Sauvage van Dior

Een levende legende strikken is op zich al een meesterlijke zet. In deze spot van Jean-Baptiste Mondino keert Johnny Depp terug naar zijn eerste liefde – muziek. In het gezelschap van gitaarriffs op maat laat hij alles achter zich en trekt naar de woestijn om er een moderne sjamaan te spelen. Meeslepend.

Olympéa van Paco Rabanne

Deze nieuwe Cleopatra is zo mooi dat ze zelfs de door verveling versteende hoofden van de standbeelden van de Olympus doet draaien. Wie haar blik kruist, bezwijkt. Getuige de onoverwinnelijke stadiongod gespeeld door het Invictus-personage, de held van het derde luik van het Paco Rabanne-verhaal na de rocksterren van Black XS en de blingbling van de Millionparfums. In amper dertig seconden is het volledige decor neergezet en de fantasie aanvaard met, zoals altijd, een vleugje humor en zelfspot in het vooruitzicht.

AWARD

Chance Eau Vive van Chanel

Jean-Paul Goude is altijd tegen de stroom publicitaire clichés in gegaan om zijn eigen wereld op te leggen. Met zijn feeërieke bowlingpartij, waar ronde en pastelkleurige flacons nu eens als bal, dan weer als kegels dienen, duik je in het gedroomde leven van vier mooie meisjes, even fris als sprankelend, die met volle teugen genieten in een droomwereld waar je maar al te graag samen met hen zou willen vertoeven.

Door Isabelle Willot, Bewerking Delphine Stefens & Foto’s Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content