Organische, ronde vormen gecombineerd met harde materialen of felle kleuren : in de designsector is het gebruik van contrasten een grote trend. Maar het blijkt vooral de cosmeticasector te zijn die op dit gebied het voortouw neemt.

Volgens trendwatcher Li Edelkoort zijn cosmetica momenteel grotere trendsetters dan mode. De laatste nieuwe verzorgingsproducten, make-uplijnen en parfums lijken die stelling te bevestigen : het zijn staaltjes van actuele hoogtechnologie, in de kleuren van het moment en met een trendy design.

Een mooi voorbeeld is Kingdom (1), het eerste parfum van Alexander McQueen, dat perfect de eclectische, contrastrijke stijl van de ontwerper illustreert. De flacon combineert koel metaal met bloedrood glas, ronde vormen met scherpe lijnen. Het is een origineel ontwerp dat op verschillende manieren bekeken kan worden : op het eerste gezicht lijkt het een ei, symbool van geboorte. Wanneer je het in je hand houdt, zie je duidelijk een hartvorm, die leven en liefde symboliseert. Als je de fles omdraait, herken je dan weer een schoppenaas, het teken van de dood. McQueen wou niet het zoveelste designerparfum brengen en koos voor een zeer persoonlijk project met verscheidene lagen : Kingdom is een ludieke knipoog naar zijn familienaam en kondigt de geboorte aan van een heel McQueen-universum. Hij drukte letterlijk zijn persoonlijke stempel, in de vorm van een waszegel, op de verpakking, en elk product bevat een andere versregel van Pullitzer-prijswinnaar Jorie Graham, zodat het totale gamma een gedicht vormt. De geur zelf boeit door zijn verschillende facetten en zijn onmiskenbare sensualiteit.

Ook het design van Biotherms nieuwe make-uplijn Skin Loving Colors (2) weerspiegelt duidelijk waar het merk voor staat. “De afgeronde vormen lijken gepolijst door water en roepen de vorm van het logo op”, stelt Benoît Lavaud, merchandiser en designer bij het internationale Biotherm-team. “De gekozen materialen zorgen voor een interessant contrast : het witte plastic verwijst naar zuiverheid, de blauwe golf op de verpakking herinnert aan de oorsprong van het merk, en het chroom oogt modern en is interessant omdat het licht en beweging creëert. Chroom heeft zelf geen kleur, maar weerspiegelt zijn omgeving.”

The Body Shop(3) heeft enkele jaren meer ervaring met make-up, maar besloot het bestaande gamma volledig te herzien. Texturen en formules kregen een update en een rond, ergonomisch design, geïnspireerd op de bamboeplant. Het zwarte plastic geeft een moderne look en is uiteraard volledig recycleerbaar.

De opvallendste lancering is ongetwijfeld die van Chance (4), het nieuwe parfum van Chanel. Voor de eerste keer geeft het merk de traditionele vierkante vormen op voor een cirkel. Sinds 1921, toen N°5 werd gelanceerd, is het design van de parfums een toonbeeld van continuïteit : de flacon werd op meer dan tachtig jaar amper vier keer minuscuul aangepast. Al die tijd gebruikte men dezelfde typografie, vierkante vormen, zwart, wit en goud. Dat maakte de Chanel-parfums zeer herkenbaar : minimalistische luxe zonder tierlantijntjes, waardoor de geuren alle aandacht kregen.

Jacques Helleu is als artistiek directeur verantwoordelijk voor alle visuele en grafische codes en ziet het zo : “Alle codes komen van Mademoiselle Chanel en zijn gebundeld in N°5, als een soort reglement van stijl en tijdloosheid. Bij elke nieuwe creatie moet ik die identiteit versterken en toch zorgen dat het design actueel is. Chance ligt volledig in die lijn : anders en toch hetzelfde.” De ronde vorm leek hem een voor de hand liggende ontwikkeling : “Vierkant en rond zijn twee geometrisch perfecte figuren : ze lijken tegengesteld, maar gaan probleemloos samen. Het idee van het omgekeerde te doen leek me zo vanzelfsprekend dat de echte uitdaging erin bestond om de cirkel een beetje anders te maken. Dat hebben we opgelost met een metalen band.”

De ronde vorm komt ook terug in de opbouw van het parfum : Chance bestaat niet uit een klassieke piramide met top-, hart- en basisnoten, maar heeft een ringenstructuur waarin verscheidene facetten afwisselend terugkomen. Huisparfumeur Jacques Polge zorgde daarmee voor een primeur : “Toch heb ik niet de indruk dat ik een ronde geur heb gemaakt. Er zitten juist tegenstellingen in, verrassingselementen en meerdere facetten.” n

Sofie Albrecht / Foto’s Diane Hendrikx e.a.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content