compacte dynamiek
PIERRE DARGE
Toen Renault zes jaar geleden de Mégane-reeks lanceerde, bleek vooral de Scenic-variant in de smaak te vallen. De compacte monovolume opende zowaar een nieuwe trend die veel rijders wist te bekoren. De tweede generatie van de Mégane zal uit zeven varianten bestaan, waarvan er meteen twee op het publiek worden losgelaten: de vijfdeurs berline en de driedeurs coupé. De koper heeft daarbij de keuze uit drie benzinemotoren (1.4, 1.6 en 2.0 liter) en twee turbodiesels (1.5 en 1.9 liter), tussen vier ‘sferen’ en twee uitrustingsniveaus.
Voor de kennismaking kiezen we de 1.9 dCi, straks allicht de populairste Mégane en een echte concurrent voor de Golf van Volkswagen. De nieuwe staat op het C-platform waarop een groot aantal Renaults en Nissans zullen worden gebouwd en blijft met een lengte van 4,21 meter nog netjes in het segment van de compacte wagens. Toch willen de makers hem van meet af aan de kwaliteiten en de mogelijkheden van veel grotere auto’s meegeven, zoals de contactkaart die de sleutel vervangt, de regen- en lichtsensoren of de xenon koplampen die zich zowel aan de belading als aan de dynamiek aanpassen (denk maar aan het duiken bij het remmen). Net als bij de Avantime en de Vel Satis kreeg hij een krachtig, origineel profiel mee dat vooral achteraan verrast door de rechtopstaande, gebogen achterruit. Toch sluit die achterpartij meer dan bij de twee andere aan bij de rest van de auto.
Bij de kennismaking valt echter vooral het interieur op, dat oogt bijzonder aantrekkelijk, zowel wat de volumen als wat de gebruikte materialen betreft. Renault spreekt van touch design en van bedieningselementen “die niet alleen functioneel zijn, maar ook ontworpen om plezier te verschaffen”. Als voorbeelden haalt het de vorm van versnellingspook en de gesatineerde behandeling van de deurhendels aan. Om de originaliteit verder te benadrukken wordt een eigenzinnige handrem ontworpen die wel uit de vliegerij lijkt te komen en tussen de voorstoelen staat. Maar het handvat staat haaks op de rechterhand en daardoor valt de nieuwigheid niet erg ergonomisch uit.
De stoelen bieden veel steun en zijn vooraan zowel in de hoogte als in de lenden verstelbaar. Maar ook de veiligheid staat op een hoog peil. De coupé krijgt zelfs een wereldprimeur mee: een antidoorschuifairbag op de voorste plaatsen. Een en ander zorgt er wel voor dat de Mégane wat zwaarder wordt en ondanks het gebruik van plastic vleugels vooraan zet de nieuweling zo’n honderd kilogram meer op de weegschaal, terwijl de ruimte voor de passagiers achterin en voor de bagage toch niet overweldigend is.
Ondanks dat embonpoint vinden we de voornaamste kwaliteit van de Mégane in zijn dynamiek liggen. De 1.9 turbodiesel die 120 pk op de voorwielen overzet, blinkt uit door zijn hoge en zeer bruikbare trekkracht, met een maximaal koppel van 270 Nm. Dat is onder andere het resultaat van een turbo met variabele geometrie, waarbij de hellingshoek van de schoepen elektronisch wordt aangepast, zodat ook in de lage toerentallen voldoende trekkracht aanwezig is. Gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes trappen zorgt dat mechaniek voor prettige én veilige rij-ervaringen, die prima ondersteund worden door een zeer vergevingsgezinde wegligging. Die wordt nog in de hand gewerkt door de zogenaamde ‘onderstuurcontrole’, een nieuwe functie van de dynamische stabiliteitscontrole (ESP) die gezamenlijk door Renault en Bosch is ontwikkeld. In de praktijk wordt het verlies van grip van een van de wielen elektronisch gecorrigeerd door op het motormanagement en op de remmen in te grijpen.
Voor de onder een uitstekend gesternte geboren Mégane wordt in zijn basisversie wel 18.750 euro gevraagd en wie een beetje luxe wil, zit al snel boven de 20.000 euro. Mag het wat minder zijn, dan kan men voor de 1.5 liter turbodiesel opteren, met een heel aanvaardbare instapprijs van 15.200 euro.
RENAULT MEGANE BERLINE 1.9 DCI
MOTOR: voorin gemonteerde turbodiesel met een slagvolume van 1870 cmü, die via een manuele zesbak de voorwielen aandrijft.
POTENTIEEL: maximaal vermogen van 115 pk/85 kW bij 4000 toeren/minuut en max. koppel van 270 Nm bij 2000 toeren/minuut.
AFMETINGEN: 420,9 cm (l), 177,7 cm (b), 145,7 cm (h), 262,5 (wielbasis).
KOFFERVOLUME: 330 liter.
VERBRUIK IN LITER PER 100 KM: 7,2 (stad), 4,4 (buiten stad), 5,4 (mix).
CO2-UITSTOOT: 144 gr/km.
PRIJS, INCLUSIEF BTW: 18.750 euro, plus 123,95 euro BIV.
JAARLIJKSE AUTOBELASTING: 341,66 euro.
ANDERE VERSIES: 1.5 cDi (15.200 euro), 1.4 benzine (14.400 euro), 1.6 benzine (14.900 euro), 2.0 benzine (17.350 euro).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier