Sommige lezers denken dat we in deze rubriek alleen geïnteresseerd zijn in snelle wagens, terwijl onze belangstelling in de eerste plaats uitgaat naar efficiëntie – of die nu verbruik, uitstoot of prestaties betreft. De Toyota IQ is om die reden een auto naar ons hart : bij geen vierzitter werd de binnenruimte zo efficiënt uitgedokterd. Al zou 3+1 een accurater omschrijving zijn voor het aantal inzittenden.

“De auto beantwoordt aan sociale verwachtingen. De technologie van het down sizing is de katalysator van het denkwerk over de packaging van de auto’s van de toekomst”, zegt Kazuhito Imaizumi, assistentchief-engineer over de minder dan drie meter lange IQ. “In dit geval pasten we zes fundamentele ingrepen toe om het interieur efficiënter uit te bouwen : het differentieel werd voor de motor ingebouwd, het stuurhuis boven de motor geplaatst, de benzinetank, die maximaal 12 cm hoog is, vond onder de voorstoelen een plaats, de rugleuning van de stoelen werd gevoelig dunner, de airco/verwarmingsinstallatie compacter en in het midden van het dashboard geplaatst, dat daardoor asymmetrisch werd.”

De wielen konden daardoor op de uiterste hoeken van de auto terechtkomen, en door de asymmetrie voorin kan de passagier verder naar voren plaatsnemen, waardoor achter hem een derde plaats vrijkomt. De vierde plaats, achter de chauffeur, is louter symbolisch. Daar wil zelfs geen hond zitten.

De IQ krijgt voorlopig een driecilinder 1-literbenzinemotor mee of een viercilinder 1,4-literturbodiesel. Met die laatste trokken we op verkenning in en rond Milaan. De auto mag dan maar 29 centimeter langer zijn dan de Smart, hij is wel 1,68 meter breed – 12 cm meer dan zijn illustere voorganger en dat geeft hem een veel volwassener uitzicht. De plaatsruimte, met zijn tweeën aan boord, is meer dan royaal. De fraai uitgeruste kleine met negen airbags rijdt comfortabel, sprint met zijn manuele zesbak ook fors uit de startblokken en kreeg een zeer directe besturing mee waarmee het heerlijk manoeuvreren is. Maar het indrukwekkendst is de draaicirkel van 7,80 meter, een stuk korter dan die van de Smart. Een trekkracht van 190 Nm staat over 1400 toeren ter beschikking. Gecombineerd met zijn lage gewicht mondt die combinatie uit in een gemiddeld verbruik van 3,9 liter/100 km. Of zoals Imaizumi zegt : “We gingen voor de genchi genbutsu, de terugkeer naar de bron.” Door die sobere staat krijgen de kopers van de handgeschakelde modellen (zowel benzine als diesel) 15 procent korting op de aankoopprijs. Wie voor de automaat kiest, moet het stellen met 3 procent korting. Jammer genoeg is de dieselversie niet verkrijgbaar met een automaat.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content