Code denim

‘Flare denim’, ‘boyfriend jeans’, of toch nog één seizoen ‘skinny’ ? Denim is een blijver in de kleerkast, al worden de trends steeds vager. Of zoals het bij Levi’s klinkt : ‘Deze zomer is iedereen zijn eigen stylist. ‘

1. Taille troef

Sinds midden de jaren negentig zakte de taille van jeansmodellen vervaarlijk. Lager konden we haast niet meer, dus maken we deze zomer weer een enorme ruk naar boven. Resultaat : taillebroeken, zowel voor vrouwen als voor mannen, waarbij de extreemste modellen haast aan ABBA doen denken. Comfortabel op de buik, dat wel, maar erg flatterend zijn ze doorgaans niet. Vooral niet voor mensen met een ietwat geprononceerde derrière. Maar omdat benen op hoge hakken langer lijken in een broek met een hoge taille en natuurlijke rondingen ermee geaccentueerd worden, zijn heupbroeken iets vrouwelijker dan hun laaghangende tegenhangers. Opmerkelijk : de verhoogde taille siert al een paar seizoenen de catwalks, maar sijpelen nu pas door in het straatbeeld. Wij zagen leuke modellen bij onder meer Diesel, Replay, Cheap Monday, 18th Amendment en Levi’s.

2. Doe het met ‘flare’

Vergeet de ultrasmalle kokerbroeken, uitwaaierende broekspijpen kunnen weer ! De return naar de seventies is een verfrissing na de wat kille eightiesobsessie van de vorige seizoenen. Want laten we eerlijk zijn : skinny denim is niet voor het doorsneebenenpaar gemaakt, een broek met zogenaamde flare legs wel. Hét ideale model is strak op de dijen en licht uitlopend vanaf de kuiten. Waarom ? Die pasvorm benadrukt de lichaamslengte, maskeert onperfecte benen en accentueert vrouwelijke vormen. Bijzonder leuk zijn de flare-modellen met ritsaccenten : een punktouch voor een silhouet uit de nadagen van de disco. Betekent dit dat we onze collectie skinny spijkerbroeken ritueel moeten verbranden ? Niet meteen. Hoewel skinny manifest op zijn retour is, hebben enkele mainstreammerken (waaronder Killah) er nog in hun zomercollectie. Begrijpelijk. De smaak van het publiek evolueert lang niet even snel als de trends.

3. Iedereen stYlist ?

In tijden van customizing, YouTube, MySpace en andere individualistische uitingen zijn er volgens Levi’s geen allesomvattende jeanstrends meer te bespeuren. “Een ultieme pasvorm waar je gegarandeerd mee scoort, is er anno 2008 gewoonweg niet”, aldus You Nguyen, hoofd van het creatieve team bij Levi’s. “Haast elk merk legt andere accenten.” Dat is best een opmerkelijke uitspraak in een sector waar naar hartelust afgekeken wordt. (Kijk maar naar het ‘Indiase’ jodhpurs-model van Replay, een ruitersbroek met afgeronde pijpen die duidelijk geïnspireerd is op een silhouet van Balenciaga.) Volgens Nguyen ontstaan de trends niet meer op de catwalk, maar op straat. “Deze zomer hoef je niet modebewust te zijn, wel stijlbewust. Alles hangt ervan af van hoe je denim combineert met de rest van je kleding. Het hele silhouet telt. Alles kan trendy zijn, iedereen is zijn eigen stylist.” En wat moeten mensen dan doen die niet zoveel verstand hebben van smaakvol combineren ? “Levi’s doet enkele suggesties voor complete silhouetten, meer niet.” Wat de Franse Vietnamees dan zelf voorstelt ? “Een flare-jeans, gecombineerd met bovenstukken in asymmetrische laagjes.”

4. Mannenmodellen

Bestaat er iets sexyer dan een vrouw in een mannenhemd ? Een vrouw in een mannenbroek misschien ? Het ligt wellicht aan ons, maar spontaan moeten we aan de actrice Jean Seberg denken, in A bout de souffle van Jean-Luc Godard (1960). De boyfriend jeans-trend sluimert al langer (Chloé en Marc Jacobs trokken hem drie seizoenen geleden op gang) en breekt deze zomer helemaal door. Feit : mannenjeans zien er stoer en baggy uit in vergelijking met de meeste damesjeans. Maar omdat de kans klein is dat de gepikte jeans van je vriendje meteen als gegoten zit, gingen merken als Replay, Diesel, Lee, Evisu, Acne, G-star en Dr. Denim vormshoppen in de kleerkast van de man. “Mijn vriendin draagt zo’n mannenbroek en ze ziet er verdomd sexy uit. Voor mij hoeft ze geen ander model meer aan te schaffen”, liet een stylist bij Replay zich ontvallen. Handig : baggy jongensbroeken kun je makkelijk combineren met platte sneakers of ballerina’s, eventueel zelfs met hakje.

5. Kleurb(r)oek

Jeans hoeft niet per se blauw of zwart te zijn. Deze zomer duikt gekleurd denim weer op. Bij modebewuste sterren à la Victoria Beckham én op de catwalk spotten we rode, groene, gele, roze, felblauwe en zilveren jeans. En niet te vergeten : het witte exemplaar, volgens velen een must have dit seizoen. Knappe white denims vind je bij Gap, True Religion, GoldSign en Guess. Terug naar de kleurtjes : 7 For All Mankind werkte samen met Pucci voor een jeanslijn in poppy tinten. En ook bij andere premium-merken als Ksubi/Tsubi en Citizens of Humanity zijn coole colored jeans te vinden. Kate Moss – zij weer – gaf eveneens het goede voorbeeld : in haar Topshopcollectie zat een punky rode denim. Over punky gesproken : wie een kleurbroek aandurft, kiest toch best voor een eerder skinny model met smalle broekspijpen. De reden ? In een felblauwe broek met flared legs (en een hoge taille) zal je wellicht net iets te veel op een ABBA-lid lijken. En om er niet te clownesk uit te zien en de aandacht op kleurdenim te houden, combineer je de broek best met een top in een neutralere kleur.

6. Ecodenim

Naast gekleurde jeans is ook ‘groene’ denim een trend, maar dan wel in de ecologische betekenis van het woord. Zowel bij Replay, Levi’s, Nudie, Lee, Wrangler, Diesel, Kuyichi, Loomstate als Meltin’ Pot zijn broeken te vinden in organisch katoen. Dat is biokatoen dat geteeld werd met een minimum aan vervuilende pesticiden en insecticiden. Ook bamboe wordt beschouwd als een milieuvriendelijk alternatief voor katoen, vandaar dat hier en daar al bamboe- jeans opduikt. Andere ecologische reflexen : het Japanse cultmerk Sugar Cane Jeans werkt met katoen- en suikerrietvezels en de ecojeanslijn van Levi’s heeft knopen gemaakt van kokosnoten. Meltin’ Pot gaat zelfs nog een stapje verder : het wassen en kleuren gebeurt daar met natuurlijke stoffen genre confituur, hout, kolen en yoghurt. Jawel, bioyoghurt.

7. Bikini’s in denim ?

Denim is niet alleen bestemd om broeken en rokken van te maken. De voorbije zomer zagen we hier en daar al jeansoveralls opduiken. En het zal sommigen misschien niet echt plezieren, maar het jeansrokje, het jeanshemd en het jeansjasje kunnen weer. Zelfs de denimjurk – legendarisch geworden dankzij Brigitte Bardot in Et Dieu créa la femme (1956) – lijkt aan een revival bezig. Leuke, maar prijzige denim dresses vonden we onder meer bij Adriano Goldschmied (kader p. 24) en Chanel. Als het van Chanel zou afhangen, kan haast elk stuk in de kledingkast potentieel in denim worden gemaakt. Voor de zomer toonde het merk in Parijs broeken, blazers, trenchcoats, jurken, mantelpakjes en zelfs bikini’s in jeans.

Door Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content