Christian Salez

© Foto Image Globe

Creatief ondernemer

IK KOM UIT EEN ZEER BELGISCH WARM NEST. Met alle bijbehorende paradoxen : Vlaamse én Franstalige roots, katholieke én atheïstische achtergronden. Maar wel met een vader die voor mij de beste kansen creëerde om te ontdekken waarin ik kon uitblinken. Mijn moeder streefde ernaar om dat in goede banen te leiden.

IK HEB NIET VOLDOENDE ARTISTIEK TALENT, maar ik ben wel een goede begeleider. Als striptekenaar viel ik door de mand toen ik als vijftienjarige, als vakantiejob, het gras en de struiken van de reeks Bessie mocht tekenen in Studio Vandersteen. Later leerde ik dat mijn sterkte in het herkennen van creatief talent lag, en in het ontwikkelen ervan.

HET ZAKELIJK BEGELEIDEN VAN CREATIEVE MATERIE is verwant met het begeleiden van veranderingsprocessen. Het gaat erom niet-tastbare zaken concreet en relevant te maken, een team te motiveren voor iets dat voor hen, voor de maatschappij en voor het bedrijf relevant is.

WIE VERTROUWT OP MARKTSTUDIES IS AL DRIE STATIONS TE LAAT. Daarom leef ik liever in een creatieve, ondernemende omgeving. Omdat je dan twee stations voor ligt.

IK HOU NIET VAN RISICO’S. Ik ben omringd door creatieve mensen die verlamd en gedreven worden door angst, door zichzelf continu in vraag te stellen. Daarom moet ik rust brengen door een structuur en een kader te creëren. Dat is mijn drive.

DELVAUX IS VOORBESTEMD OM EEN EXCLUSIEF NICHEMERK TE BLIJVEN. Het brengt unieke producten die doen dromen en die het verschil maken dankzij uitzonderlijke materialen. Globalisering is fantastisch, zolang ze niet ten koste gaat van onze eigenheid. We zullen dus doordacht groeien.

HET LAATSTE WAT DELVAUX WIL, IS HET LABEL ‘MADE IN CHINA’. Omdat de Aziaten juist gek zijn op made in Brussels of made in France en wij de juiste materialen, de ambachtslui, de ervaring en vooral het oog voor detail hebben. Daarom was het openhouden van de ateliers in Brussel en in Frankrijk van fundamenteel belang. Vandaag is dat onze grootste troef.

INTERNET IS IDEAAL OM LANGDURIG ZIEKE KINDEREN UIT HUN ISOLEMENT TE HALEN. Daarom creëerde ik met enkele gelijkgezinde dokters de figuren Simon en Odil die specifieke problemen bespreekbaar maken. Ze brengen kinderen bij elkaar via theatervoorstellingen, kookworkshops en een digitaal platform in de ziekenhuizen.

UITGEVER TYLER BRÛLÉ BOEKTE SUCCES OMDAT HIJ NIET NAAR MARKSTUDIES EN STATISTIEKEN KEEK. Toen iedereen ‘ go digital’ schreeuwde, gaf hij Monocle uit, een turf van een maandblad, met extreem veel aandacht voor vormgeving en papierkeuze. Hij is een van de weinigen die van een mediaproduct een merk wisten te maken dat uitgegroeid is tot een levensstijl.

DE TROEVEN VAN DE BELGISCHE PARADOX WORDEN NIET MEER UITGESPEELD. We zijn onze scherpte kwijt, we hebben zowat het hoogste aantal zelfmoorden en een enorm gebrek aan flexibiliteit. We creëren een cultuur van maatschappelijke bijstand waarin elke vorm van ondernemerschap gestigmatiseerd wordt en geld verdienen iets vies wordt.

IK GELOOF IN CYCLI. Vandaag start een nieuw hoofdstuk voor Delvaux, waarvoor nieuwe talenten en profielen nodig zijn. Loslaten is de boodschap.

Christian Salez (45) was tot voor kort CEO van Delvaux. Hij zette het merk weer op de kaart en begeleidde de kapitaalsuitbreiding waarbij de gebroeders Fung uit Hongkong voor 80 procent aandeelhouder werden. Deze zomer neemt hij tijd en bereidt hij een nieuw bedrijfsproject voor.

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content