1 DCW (1945)

Dining chair with wood legs. De experimenten met multiplexhout vormden het begin van de zoektocht naar nieuwe procédés waarbij van oorsprong stijve materialen werden aangepast aan de vloeiende vormen van het menselijke lichaam.

2 La Chaise (1948)

La Chaise was meer een sculptuur dan een stoel, maar ook het model voor een lange reeks populaire glasvezelstoelen. De enorme schelp wordt gedragen door vijf stalen staken, vastgepind in een houten basis. De stoel werd pas enkele jaren geleden in productie gebracht, door Vitra. De vorm zou vooral het werk zijn geweest van Ray Eames, die eerder ook sculpturen had gemaakt op basis van de experimenten met multiplexhout.

3 Eames House (1949)

Het Eames House maakte deel uit van het Case Study House Program, dat als doel had betaalbare, hedendaagse architectuur te creëren. Charles en Ray Eames bouwden huis nummer acht, een grote schoenendoos met gevels in Mondriaan-stijl, en een weergaloos interieur, dat traditioneel Japans combineert met modern Californisch. Een meesterwerk van relaxed modernisme.

4 Plastic Side Chair DSR (1950)

DSR staat voor Dining Side Chair Rod. De constructie is geïnspireerd door plooibare stoeltjes voor vissers : de basis is een Eiffeltorenstructuur van gebogen (en aan elkaar gelaste) staaldraad. Het gewicht wordt afgeleid naar vier connectiepunten tussen de basis en de onderkant van de plastic schelp. De stoel oogt fragiel, maar is in feite enorm sterk. Verkrijgbaar van Vitra.

5 House Of Cards (1952)

Een reeks van twee keer 54 speelkaarten met afbeeldingen van wat het echtpaar Eames the good stuff noemde : felgekleurde textiel- en papierpatronen uit verschillende culturen, texturen, bloemen, dieren, mineralen en een enkel primitief beeldje. Een latere versie bestond uit 32 grotere kaarten, elk met zes inkepingen, zodat er torens en sculpturen mee gebouwd konden worden. Plezier verzekerd voor kinderen van alle leeftijden. Het Museum of Modern Art van New York bracht het House of Cards in de jaren negentig opnieuw uit.

6 Hang It All (1953)

De witgelakte kapstok met felgekleurde knoppen was een begeerd kleinood uit het Eames-erfgoed. Dit guitige, relatief goedkope voorwerp werd enkele jaren geleden het slachtoffer van de overdreven populariteit van alles wat met de term midcentury modern kan worden aangeduid. Heruitgebracht door Vitra Design Museum.

7 Lounge Chair (1956)

De Lounge Chair heeft een structuur van schelpen uit gebogen multiplexhout. Die schelpen zijn gevuld, eerst door kussens (met chic leder bekleed), dan door het menselijke lichaam. De stoel reageert op elke beweging en staat elke mogelijke zithouding toe. Een ongeëvenaarde triomf van stijl en comfort, en wellicht het meest tijdloze ontwerp van Charles en Ray Eames. Verkrijgbaar van Vitra.

8 Powers of Ten : A Film Dealing with the Relative Size of Things in the Universe and the Effect of Adding Another Zero (uit 1977)

De langste, de laatste en de bekendste titel uit het filmisch oeuvre van het echtpaar. In deze documentaire, waarin de grootteverhouding van dingen van macroscopisch tot microscopisch niveau wordt gevisualiseerd, tonen ze de verbanden tussen objecten en systemen. Powers of Ten toont een universum waarin het onveranderlijke en het veranderlijke gelijktijdig verlopen, en waarin de geheimen van de kosmos in een doodgewone picknick schuilen. Een mooi voorbeeld van de complexe middelen die het Eames Office soms gebruikte om abstracte wetenschap tot leven te brengen.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content