BRAD PITT Deze film is een antwoord op mijn vragen

Geen coverboy-look voor Brad Pitt in ?Seven Years? in Tibet, maar een geloofwaardige vertolking van de controversiële en antipathieke Oostenrijkse avonturier Heinrich Harrer.

Roald Rynning

Hij werd ooit door het magazine People uitgeroepen tot the sexiest man alive. Maar als acteur wil Brad Pitt ernstig genomen worden en de glamour rond zijn verschijning ontkrachten. Hij slaagde daar zeer goed in met zijn vertolking van een mentaal gehandicapte in Twelve Monkeys, waarvoor hij een oscarnominatie kreeg. Zijn blauwe ogen verborg hij toen achter bruine contactlenzen, en allerlei tics vervormden zijn gezicht. Hij werd pas helemaal beroemd na de vrijscène met Geena Davis in Thelma and Louise (1991). Maar naast romantische helden zoals in A River Runs Through It en Legends of the Fall was Brad Pitt ook een psycho-killer in Kalifornia, een dodelijke vampier in Interview With the Vampire, een zelfvoldane flik in Seven, een Ierse terrorist in The Devil’s Own, en nu een arrogante, eigenzinnige avonturier in Seven Years in Tibet. In zijn volgende film Meet Joe Black is hij de duivel.

Hoe slaagt deze goedbetaalde superster (17,5 miljoen dollar per film) erin zulke uiteenlopende rollen naar zich toe te halen ? ?Daar denk ik niet over na. Ik kies mijn films louter op het gevoel. Als een script me ligt, is de volgende stap een gesprek met de regisseur.?

En het klikte meteen tussen Brad Pitt en de Franse regisseur Jean-Jacques Annaud, de maker van De Naam van de Roos en L’Ours. ?Het blijkt dat ik als acteur mijn personages op dezelfde manier benader als Jean-Jacques dat doet als regisseur. We wilden beiden een film maken die nu eens iets anders zou worden. We wilden toegang krijgen tot een nieuwe, andere wereld. Ik vond deze rol of deze film niet riskanter dan andere. Ik bedoel maar dat ik een film niet bekijk als een paardenkoers, als iets dat je verliest of wint. Wél belangrijk vind ik dat je een goede film maakt. En dat houdt enorm veel werk in. Als je zoveel tijd en geld in iets investeert, moet het ook iets voor je te betekenen hebben.?

Seven Years in Tibet is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Heinrich Harrer uit 1952. Het is het verhaal van de beklimming van een berg in de Himalaya anno 1939. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, worden Harrer en zijn Oostenrijkse metgezel Peter Aufschnaiter (vertolkt door David Thewlis) in een Brits kamp in India gevangen gezet. Ze ontsnappen in 1944 en belanden in Tibet, waar Harrer mentor en vriend voor het leven wordt van de jonge dalai lama.

Annaud koos voor Pitt ?omdat hij zo geloofwaardig overkomt als acteur?. Nochtans was Pitt niet de eerste aan wie hij gedacht had. Dus toen die een afspraak wilde maken met de regisseur, regelde Annaud een korte lunch, zodat hij er niet te veel tijd in hoefde te steken. ?Maar de lunch duurde uiteindelijk vijf uur en dat was meteen de casting?, glimlacht Annaud. ?Brad wist me te verleiden en te overtuigen. Ik was onder de indruk van zijn eerlijkheid en openhartigheid. Ik wist dat de film een zware dobber zou worden en dat we met tegenslagen te kampen zouden krijgen, maar Brad leek me zeer gepassioneerd.?

?Ik was inderdaad bijzonder geboeid door het verhaal?, beaamt Pitt. ?In Hollywood ontmoet ik rijke en beroemde mensen. Waarom zijn die zo ongelukkig ? In het script geschreven door Becky Johnston (The Prince of Tides) vond ik antwoorden op die vragen en ik was er zeer ontroerd door. Harrer leerde hoe je eerlijk wordt en dat mensen op de eerste plaats moeten komen. Het gaat dus over roem en succes tegenover eerbied voor anderen en zelfrespect. Daarom heb ik die rol aanvaard.

Het was moeilijker om Pitts tegenspeler, de Brit David Thewlis, te overtuigen om de rol te aanvaarden. ?Toen Jean-Jacques David voorstelde, was ik meteen enthousiast. Ik denk dat hij de beste acteur van onze generatie is. Thewlis was het een beetje beu betrokken te worden bij grote Hollywood-films. Hij had daar slechte ervaringen mee gehad en verlangde terug naar Engeland om in kleinere films te spelen. Gelukkig wilde hij werken met Jean-Jacques Annaud en vond hij het scenario intrigerend.?

Vóór de opnamen begonnen, trokken Pitt en Thewlis naar Oostenrijk en Italië voor een gevaarlijke opleiding bergbeklimmen. ?Tijdens die opleiding leerden we elkaar goed kennen. Bij het bergbeklimmen leer je op elkaar rekenen. Als er met de ene iets misgaat, moet de andere het redden. Samen klimmen schept een bijzondere relatie. Samen in een kamp gevangen zijn, samen ontsnappen en samen een nieuw leven beginnen in een andere cultuur is natuurlijk nóg wat anders.?

Pitt had de dalai lama nog willen ontmoeten eer het filmen begon, maar daar was geen tijd voor. ?Ik zat nog tot over mijn oren in het werk voor een andere film waar ik nog mee bezig was, zodat ik die kans heb gemist. Maar samen met David en Jean-Jacques heb ik wel Harrer ontmoet.?

Harrer is nu 85 en woont in Oostenrijk. ?Hij is een charismatische figuur, maar ik wilde de man uit het boek uitbeelden en niet de brave oude man in zijn landhuisje in Oostenrijk. Ik was nochtans helemaal in de ban van wat níet in Harrers 500 bladzijden dikke autobiografie staat. Er staat niets in over zijn gevoelens, over wat omging in zijn hart. Jean-Jacques vroeg wat hij te verbergen had, en smeedde plannen voor een film over schuld en boete.?

Toen Harrer naar de Himalaya vertrok, liet hij een ongelukkige, zwangere vrouw achter. Toen hij dertien jaar later huiswaarts kwam, had zijn vrouw zich laten scheiden en werd hun zoon Peter door zijn grootmoeder opgevoed. In de film zijn vader en zoon verenigd en beklimmen ze een berg in de Himalaya om er samen een Tibetaanse vlag neer te zetten, symbool van hun gelukkig samenzijn. In werkelijkheid is dat nooit gebeurd.

?Het is een historisch drama,? verklaart Annaud, ?en geen documentaire. Wij hebben ons niet tot de feiten beperkt. Ik wilde een emotionele film maken, maar zonder heroïsch einde. Ik wilde een getransfigureerde Harrer terugbrengen naar de plaats waar het avontuur begon.?

In werkelijkheid verbleef de zoon in een reeks internaten en zag hij zijn vader zeer zelden. Op zijn achttiende woonde hij twee jaar bij zijn vader, tot die hem eruit gooide. Toen Harrer hertrouwde, was zijn zoon zelfs niet uitgenodigd. Sindsdien hebben ze hun meningsverschillen bijgelegd, en zien ze elkaar één keer per jaar.

Maar Harrers verleden als lid van de nazi-partij kwam slechts aan het licht toen de film al half af was. Dat ?geheim? bracht Annaud ertoe de film lichtjes te wijzigen, zodat Harrers banden met de SS niet langer verdoezeld werden. Toch was die ontdekking geen echte verrassing voor Annaud en Pitt. Annaud : ?De nazi’s hadden het voor het zeggen en Harrer kon daar niet aan ontsnappen. Ik heb het beschouwd als een onafwendbare band.? Pitt : ?Jean-Jacques dacht dat Harrer wel lid van de SS geweest móest zijn om Duitsland te vertegenwoordigen als ontdekkingsreiziger. Harrer was ook niet gespeend van enige eigenwaan, en zou om het even wat gedaan hebben om zijn doel te bereiken. Ook dat stond in het scenario. De film gaat over iemand die afrekent met zijn eigen duivels.?

Annaud : ?Brad heeft perfect begrepen dat hij een onaangenaam personage moest zijn. Harrer was egoïstisch en arrogant. Brad bootste zelfs het Duitse accent na, dat overkomt als onaangenaam.?

Pitt : ?Mijn vertolking van Harrer is niet veranderd toen zijn verleden aan het licht kwam. De man die wij beschrijven, heeft veel geleerd door vallen en opstaan.?

Ook Pitt heeft veel geleerd met vallen en opstaan. Hij begon publiciteit te studeren aan de universiteit van Missouri, maar trok zonder diploma naar Hollywood, met 350 dollar op zak. Negen jaar geleden werkte hij als ?kip? bij de ingang van een fastfood-restaurant en vertolkte hij rolletjes in tv-series en films ?om vlug te vergeten?. Hij had geluk met Thelma and Louise, en tegenwoordig is zijn faam duizelingwekkend. Voor het draaien van Seven Years in Tibet in een godvergeten dorp in Argentinië met amper 250 inwoners, stonden duizend jonge meisjes te wachten op zijn komst. De producers zagen zich verplicht een hoge prikkeldraad rond zijn privé-villa te laten aanbrengen om de fans op afstand te houden. Totale kostprijs : 60.000 dollar. Jean-Jacques Annaud : ?Daardoor geraakten we zelfs in financiële moeilijkheden.?

Tijdens het filmen in Argentinië vroeg Pitt Gwyneth Paltrow ten huwelijk. De plechtigheid zou plaatsvinden deze herfst, waarna ze samen zouden optreden in Duets, geregisseerd door Gwyneths vader. Maar in juni was het sprookje plots voorbij. Helemaal onverwacht. Geen van beiden heeft een woord gezegd over de scheiding en Brad wil er nu ook niet over beginnen. Het valt niet te ontkennen dat Brad gemakkelijk verliefd wordt op leading ladies, zoals Jill Schoelen (Cutting Glass), Robin Givens (Head of the Class), Juliette Lewis (Kalifornia) en Gwyneth Paltrow zelf (Seven). De geruchten doen al de ronde dat het wel klikt tussen hem en zijn medespeelster in Meet Joe Black, Claire Forlani. Maar Brad schudt heftig het hoofd op dergelijke insinuaties en wacht op de volgende vraag.

?Het is leuk werken in New York voor de romantische komedie van Martin Brest, in het gezelschap van Forlani en Anthony Hopkins. Ik speel de duivel en doe het nodige opzoekingswerk om dat goed te kunnen doen?, zegt hij lachend. ?Ik ben perfect gelukkig. Voor mij zijn dit heuglijke tijden.?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content