boeken
“Griekenland bestaat met zijn circa vijfentwintighonderd eilanden net als het menselijk lichaam grotendeels uit water, en het is net als het lichaam van een beminde eindig maar onuitputtelijk.” Het citaat is kenschetsend voor de sensuele toon waarop de Amerikaanse Patricia Storace in Ontmoeting met Persephone verslag uitbrengt over een lang verblijf in Griekenland. Door haar reportages heen weeft de auteur de Griekse mythen en legenden. Ze schildert een overtuigend beeld van het Griekse nationalisme in vooral Macedonië. Storace is vol lof over Griekenland, al is ze minder enthousiast over de huidige positie van de vrouw. Het Griekse woord voor getrouwd zijn, pandremeni, betekent trouwens etymologisch “onder een man zijn”. (De Geus, 999 fr.) PdM
In 1982 telde China 10 miljoen televisietoestellen, in 1988 waren dat er al 116 miljoen. Het is deze boom van de elektronische media die het einde zou inluiden van de politieke propagandaposter. De regering had nu andere middelen ter beschikking om haar ideeën er bij de bevolking in te hameren. In Chinese Propaganda Posters schrijft Stefan Landsberger, een sinoloog aan de universiteit van Leiden, een gedetailleerde geschiedenis van de Chinese posterkunst met vooral aandacht voor de periode 1970-1990. Gespierde werkers tegen een achtergrond van een proletarisch Utopia moeten dan plaatsruimen voor westerse vooruitgangsiconen: snelle treinen, wolkenkrabbers, beelden uit de ruimtevaart en zelfs een kleine Chinese Zorro. (The Pepin Press, 595 fr.)
Helleborus kan de laatste jaren rekenen op een toenemende populariteit. Er is ten eerste de enorme rijkdom van kleuren – van wit, lichtgeel en groen tot roze, donkerrood en donkerpaars. En verder de bloeiperiode: midden in de winter fleurt deze plant de nog kale tuin op. In Helleborus van Graham Rice & Elisabeth Strangman vind je alle informatie die je nodig hebt om met deze plant aan de slag te gaan. Helleborus-verslaafden vertellen over hun passie, en in het laatste hoofdstuk worden twee Belgische kwekerijen uitvoerig behandeld. Een appendix (met allerlei adressen) en een register sluiten het boek af. Een basiswerk. (Schuyt & Co, 1090 fr.) HV
De strippogingen van de Franse illustrator Loustal werden in het verleden nogal eens afgedaan als artistieke hoogstandjes zonder meer. Met Kid Congo is het anders gesteld. Het vertelt de tragische liefdesgeschiedenis van de zwarte Joseph en diens blanke meesteres Rose. Een moord drijft beiden naar het kille Europa, waar zich de ene na de andere valkuil openbaart. De trotse Joseph ziet zich verplicht de oudere Rose te onderhouden en belandt in de bokssport en prostitutie. En de liefde, die krijgt flinke klappen…
Een prachtig scenario (prijs Angoulème 1998) en afstandelijke vertelstijl van Paringaux dat geen andere stijl verdraagt dan die van Loustal. (Oog & Blik, 550 frank) GDW
CITAAT
Stilaan kon hij weer helder denken, en hij realiseerde zich dat er maar heel weinig nodig was om uit een crisis te geraken. Wat nodig was: bijna niets.
Niet: niets.
Niets was Zen, en daar geloofde hij niet in.
Zen beweerde dat alle lijden afkomstig was van identificatie met je ik. Als je niet meer wou lijden, moest je je ik vernietigen. Dat leek hem nogal logisch: als je je ik vernietigde, zou je niet meer lijden. Als je je been afhakte, deed je knie geen pijn meer.
(Uit: “Ons bloemenparadijs” van Wolf Hexen, uitgeverij Manteau, 650 fr.)
ONDER REDACTIE VAN POL MOYAERT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier