Met het klimmen van de hitte

breekt het uur van dronkaards aan

om niet meer op te houden.

Zij staren ’s middags naar de sterren

aanbidden ’s nachts de zon

en liggen in het midden van de weg

als in de Dode Zee te wachten.

zoals altijd in het midden, in de weg.

(Uit De moed om te falen, PoëzieCentrum, 15 euro, een dichtbundel van Johan de Boose.

MOEDIG MISDAADVERHAAL

Van bij het begin van Niemandsland ( De Boekerij, 17,25 euro) weten we dat er doden en gewonden vallen. De Britse misdaadschrijfster Minette Walters heeft dan ook talent en metier genoeg om spanning niet alleen van een verhaaltje te laten afhangen. De titel van de thriller staat voor een verarmde woonwijk in het zuiden van Engeland. Tijdens een hete zomer is de buurt opgeschrikt door de verdwijning van een tienjarig meisje. Het kind is meegelokt. Als de bewoners horen dat de sociale dienst een vrijgelaten pedofiel in de wijk heeft gehuisvest, wordt er betoogd. De optocht loopt verkeerd af. Iemand verspreidt het gerucht dat de pedofiel een meisje gijzelt. Niemandsland is geen aangename en ontspannende thriller die je in de zon op het strand leest. Maar Walters schreef wel een vernieuwende misdaadroman. Wat de vorm betreft, maakt ze bijvoorbeeld gebruik van krantenartikels, verslagen van maatschappelijk werkers, politieberichten. En wat de personages betreft, schetst ze een heel indringend portret van een zachtaardige en gecultiveerde pedofiel die hopeloos gekwetst is door zijn vader. Een moedig misdaadverhaal, ook al blijft Walters soms steken in goede bedoelingen. (FB)

OORLOG EN VREDE

De Nederlandse Annelies Nolet heeft in eenvoudige maar tedere taal een warm boek geschreven over Max, een joodse jongen die samen met zijn moeder de Tweede Wereldoorlog overleeft. Mazzeltof ( Archipel, 15,75 euro) vertrekt vanuit zijn verwonderd en onbevangen kinderleven tussen vader, moeder, grote zus en de joodse gebruiken. Van een klein angsthaasje evolueert Max tot een moedige jongen die ellenlange jaren op verschillende schuilplaatsen moet doen alsof hij er niet is. Later, na de bevrijding, komt hij oog in oog te staan met het werkelijke leven en de naweeën van de oorlog. Toch besluit hij op zoek te gaan naar zijn zus.

Ook De vertellers ( Meulenhoff, 17,95 euro) is een oorlogsboek van de hand van een Nederlandse. Maar Rikki Holtmaat koos resoluut voor een volgeladen boek. Hoewel het verhaal maar één dag bespeelt, lees je er een veelheid aan personages en invalshoeken in. Kars Wieland heeft het oorlogsverhaal van zijn vader in een theaterstuk verwerkt. Omdat uiteindelijk niemand het nochtans overbekende verhaal nauwkeurig kon navertellen, wil hij er zeven verschillende versies van op de planken zetten. In de uren voor de première lees je hoe die verschillen ook leven tussen de betrokkenen. “Het levensverhaal is voor de ziel wat het skelet is voor het lichaam”, schrijft Holtmaat. Met dit boek weeft ze met verschillende levens inderdaad een boek met veel body. (GVdB)

Meneer Maan kijkt op zijn klok. “Het is bedtijd”, mompelt hij en pakt een emmer met maanpoeder uit de kast.

Heel voorzichtig strooit hij een handjevol poeder naar beneden. “Slaap lekker”, fluistert Meneer Maan. Maar Rosalie wil helemaal niet slapen.

(Uit Slaap lekker, Rosalie, geschreven door Brigitte Minne en geïllustreerd door An Candaele, een mooi prentenboek over een ondeugend eendje. De eenhoorn, 13,75 euro.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content