ONTROERENDE KRACHT

De Italiaanse Natalia Ginzburg, die een jaar of tien geleden overleed, is een van de belangrijkste Italiaanse schrijfsters van na de Tweede Wereldoorlog. Die oorlog en haar eigen belevenissen hebben trouwens haar werk immens beĆÆnvloed. Zo is haar man bijvoorbeeld door de fascisten vermoord. In Al onze gisterens (Meulenhoff, 20,50 euro) vertelt ze heel sober het verhaal van twee gezinnen in een Italiaanse provinciestad. De zestienjarige Anna is het hoofdpersonage. Zij behoort tot een arme familie maar trekt op met Giuma, een zoon van de rijke overburen. Ze hoort over de opkomst van het fascisme, de oorlog, de inval van de Duitsers in Frankrijk, het verzet. Anna begrijpt niet altijd goed wat er gebeurt en na de zelfmoord van haar broer is er niemand bij wie ze terechtkan. Van deelnemen aan het verzet droomt ze alleen maar. Er zijn andere problemen. Als Anna in verwachting is, krijgt ze een belachelijk bedrag van de rijke Giuma voor een abortus. Zelf vertrekt hij met zijn moeder naar betere oorden. Later zal Anna trouwen met een vriend van haar vader die zich over haar ontfermt en ook voor joden zorgt. ‘Al onze gisterens’ is een halve eeuw geleden geschreven, maar heeft nog niets van zijn actualiteit en ontroerende kracht verloren. (FB)

VOOR GALA

Ik wil slechts van je houden

Een onweer vult het dal

Een vis de rivier

Ik heb je geschapen naar de maat van mijn eenzaamheid

De hele wereld om ons te verbergen

dagen en nachten om elkaar te begrijpen

Om niet meer in je ogen te zien

Dan wat ik van je denk

En van de wereld naar jouw beeld

En van de de dagen en nachten geleid door jouw wimpers.

(De dadaĆÆst/surrealist Paul Ɖluard droeg heel wat verzen op aan Dimitrievna Diakonova, die later wereldberoemd zou worden als Gala, de vrouw van Salvador DalĆ­. Onder de titel ‘En kus slechts hun kussen’, koos en vertaalde Guus Luijters vierentwintig van deze liefdesgedichten. Op de cover staat Gala zoals ze door DalĆ­ in 1944 geschilderd werd. (Bert Bakker, 7,50 euro)

EEN MEISJE EN EEN PISTOOL

Jean-Luc Godard zei ooit dat al wat je nodig hebt voor een goed verhaal een meisje is en een pistool. Toby Litt neemt die raad wel heel letterlijk in Overspel (Anthos, 18,10 euro). Zes kogels schiet een huurmoordenaar naar de bloedmooie jonge actrice Lily en haar ex-vriend Conrad. Lily sterft, Conrad overleeft de schietpartij. Als hij na een coma ontwaakt gaat hij op zoek naar de opdrachtgever van de huurmoordenaar. Hij heeft de indruk dat de politie niet veel uitricht omdat de dader toch gevat is. Conrad verneemt dat Lily zo’n beetje met iedereen in bed dook en dat ze in verwachting was toen ze neergeschoten werd. Was het kind van hem? Toby Litt (33) wordt wel eens de jonge leeuw van de Britse moderne literatuur genoemd. Zijn thrillerdebuut kan je zonder enige aarzeling opvallend noemen: geestig, cynisch, hard, romantisch. En ook heel goed geschreven. Want voor een goed verhaal heb je niet alleen een pistool en een meisje nodig. Ook stijl. Maar dat wist Godard natuurlijk ook wel. (FB)

MEER VAN SEYMOUR

Elf jaar geleden, ze was toen 22, stond Stephanie Seymour in al haar glorie te blinken in Playboy. Nog datzelfde jaar sierde ze de cover van Vogue. Het is een dubbelzinnigheid die ze altijd wat bleef behouden: aan de ene kant een raseche babe, die (voor een tijdje) in zee ging met Axl Rose van de heavy-metal-groep Guns ‘n’ Roses, aan de andere kant het wat beschaafdere topmodel wier billen wereldwijd Versace Jeans promoten. Cultfotograaf Juergen Teller heeft in More (Steidl, ong. 30 euro) 25 intieme portretten gepubliceerd die hij de voorbije drie jaar maakte in Seymours huizen in Connecticut, New York en Miami Beach. Seymour in lingerie bij een beeld van Jeff Koons, bloot in een herfstig park, gedrapeerd op een bloemenveld in haar riante tuin, enkele zwart-witopnames van haar lippen… Op de meeste foto’s lijkt ze in extase, al is de reden waarom niet meteen duidelijk.

KINDEREN ZIJN HARD

Het is Lex zijn verjaardag en alle oma’s zijn er met cadeautjes. EĆ©n pak trekt Lex’ aandacht: dat er een step in zit heeft hij zo gezien. Onmiddellijk is hij de populairste jongen uit de buurt. Alle kinderen willen zijn step wel eens uitproberen. Dat geeft Lex macht. Lo mag op zijn step als hij op zijn kousen in een plas springt, een ander moet eerst een stukje modder eten. Maar dan verschijnt Melissa ten tonele, met een hoelahoep. En niemand heeft nog belangstelling voor Lex en zijn step.

Kinderen zijn hard voor elkaar en rages duren niet lang. Dat weet Erika Cotteleer in De step van Lex (Clavis, 16,50 euro) met weinig woorden en een tiental schitterende groot formaat tekeningen duidelijk te maken. Vanaf vier jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content