Hebt u ooit van Amsterdam gehoord? Het zou ons verbazen, tenminste, niet het eiland Amsterdam dat op 37° 50′ zuiderbreedte ligt, verloren tussen Afrika (4.700 km ten oosten van Kaap de Goede Hoop in Afrika en 3.400 km ten westen van Perth in Australië). Alfred van Cleef heeft een obsessie voor dat “eenzaamste eiland van de wereld”, waar slechts 37 mensen, vooral wetenschappers leven. Daar maakt de zwerver kennis met de zeldzaamste zeevogel ter wereld, de Amsterdam-albatros: “Hij raakte niet in paniek toen we naderden, hij was niet bevreesd voor de mens, hij wist niets van de ervaringen van zijn voorouders met schipbreukelingen of pelsjagers die albatrosomeletten aten en de vogels roosterden aan het spit”. In Het Verdwaalde Eiland toont Van Cleef zich een uitstekende reporter, die gegoten Nederlands schrijft. Zijn low profile maakt dat hij een auteur is van te weinig lezers. Dat zou nu toch echt mogen veranderen. (Meulenhoff, 738 fr.) PdM

Wilde dieren observeren in Costa Rica, per stoomboot naar Timboektoe, naar de grens van het paradijs in Bali… De Atlas voor de reiziger neemt je mee op een wereldreis naar meer dan 50 bestemmingen over de hele wereld. Elk hoofdstuk is geïllustreerd met een kaart en grote kleurenfoto’s van de belangrijkste bezienswaardigheden. Een stukje praktische tips geeft informatie over eten en drinken in het land in kwestie (kip met ananas in Hawaii), wat je best extra meeneemt (een thermoskan en een zakmes naar Rusland), wat je moet doen (afdingen in Egypte) en wat zeker niet (vloeken tegen Indiërs). Een overzichtelijk register maakt de atlas af. Dromers krijgen gegarandeerd zin om hun koffers te pakken. (Schuyt & Co, 1190 fr.) LVB

Je zou het de tweede, dit keer literaire ontsluiting van een land kunnen noemen. De titel lijkt niet veel te beloven. Leeg land noemde de Amerikaan Jonathan Raban zijn verslag, een geschiedenis van Montana, een ietwat verloren staat in de Verenigde Staten. Zo ontstaat daar een stad: “Op een dag in 1908 vond iemand met een kaart op zijn bureau het tijd om een nieuwe stad te maken, dus tekende hij er een”. Het zijn spoorwegsteden, waaraan willekeurige namen gegeven worden. Raban vertelt hier het verhaal van de anonieme kolonisten aan wie het paradijs was beloofd, maar die, eenmaal ter plaatse, geconfronteerd werden met extremen. Velen gingen weer weg uit dat onherbergzame land. Aan de hand van de verhalen van de harde kern, die bleef, heeft Raban zijn eigen relaas samengesteld. Het is de geschiedenis van een grote ellende: overal insecten, stinkdieren, sprinkhanen, en altijd weer regen en de hagel die steeds weer de tere tarwe verbrijzelt. Fascinerende lectuur (Atlas, 998 fr.) PdM

ONTSCHEPPER

Hij ademt de wind in

en blaast die nooit meer uit

verwatert de aarde

verdampt die tot geluid

ledigt de bron

en maakt zijn ogen doof

kerstent de zon

en valt van zijn geloof.

Uit “Kaalslag”, gedichten van Ellen Warmond, Querido, 650 fr.

Vorig jaar publiceerde Pieter Aspe zijn eerste jeugdroman Bloedband. Die krijgt nu een vervolg met Luchtpost. Hierin willen drie jonge journalisten, Jasper, Melchior en Senada voor de BBC een reportage maken over de verboden jacht op de neushoorn in Kenia. De stropers in de wildparken staan bekend als bijzonder gewelddadig, maar het drietal hoopt dankzij geld en het magische woord BBC, toch aan interessant beeldmateriaal te geraken.

Ze onderschatten echter hun tegenstanders die ook in de savanne onderhevig zijn aan de wet van vraag en aanbod. Aan spanning en avontuur heeft dit boek dus geen gebrek, zoals je trouwens van deze auteur mag verwachten. Voor 13 jarigen en ouder. (Standaard, 495 fr.)

The Nazis, het boek waarin de in New York werkende kunstenaar Piotr Uklanski meer dan 160 filmfoto’s en posters van geüniformeerde fascisten op een rij zet, heeft een buitengewoon hoog kitschgehalte. Want al staan deze heren symbool voor het absolute kwaad, in hun Hollywood-versie krijgen ze iets ridicuuls. Zeker als je pagina na pagina acteurs als Marlon Brando, Jerry Lewis, Ronald Reagan, Gregory Peck en Michael Palin ziet concurreren in het zo wreed en zo Duits mogelijk in de lens kijken. Op de afgebeelde pagina’s: Donald Pleasence in The Night of the Generals en rechts Klaus Kinski op een Franse poster voor Churchill’s Killers. (Scalo, ong. 1800 fr.)

Pol Moyaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content