Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Betaalbare maatkleding, het lijkt een onhaalbaar ideaal. Ivo de Bisschop wil het toch proberen, gewapend met marketingonderzoeken en gezond verstand. Een gesprek met de man die zijn volk weer maatwerk wil leren dragen.

Lene Kemps / Foto’s Tom Niemans

De cirkel is rond?, zegt Ivo de Bisschop. ?Ik ben een vierde generatie kleermaker. Onze familie levert al maatwerk sinds 1898. In de jaren zestig, toen de confectie en vrijetijdskleding opkwamen, is die afdeling stilgevallen. Uniformen maken werd onze hoofdactiviteit. Maar het bleef in mijn achterhoofd zitten om dat maatwerk weer op te starten.?

De Bisschop wil een netwerk van boetieks oprichten die pakken en hemden op maat leveren. De klant kiest uit verschillende stoffen ( Dormeuil en Scabal), tien modellen van hemden, een serie kragen en manchetten, een reeks kostuums, broeken en vesten. Een hemd kost tussen de 1990 en 3450 frank. Een pak tussen de 19.900 en 22.900 frank. Het is maatwerk in die zin dat het prototype aan de persoonlijke afmetingen, eigenaardigheden en voorkeuren wordt aangepast ; er gaat geen enkele standaardmaat buiten. Er is slechts één pasbeurt nodig, en de klant wacht amper twee weken. Na de eerste aankoop zitten de gegevens in de computer en kan een drukbezet iemand zelfs telefonisch bestellen. In april werd een eerste winkel in de Brusselse Rollebeekstraat geopend. Zopas volgde één in de Antwerpse Huidevettersstraat. Een herenzaak toont belangstelling voor een shop in the shop-formule. ?We zijn goed vertrokken?, zegt Ivo. ?We kennen een gezonde groei en merken een toenemende interesse. Binnen vier jaar zouden er via een franchising systeem twintig Bishop Tailors moeten zijn.?

Na de schooluren hielp Ivo de Bisschop in de ateliers, waar hij het vak van naaldje tot draadje leerde. Die praktijkervaring combineerde hij met een marketingopleiding. Het is exact die combinatie die hij nu gebruikt : de liefde voor de stiel en de kennis van de markt. ?Aan deze winkels is een uitgebreid onderzoek vooraf gegaan : dieptegesprekken, een marktstudie. Bij het opzetten van het concept heb ik rekening gehouden met de behoeftes, eisen en wensen van potentiële klanten : goede service, een persoonlijke behandeling doorgetrokken op alle niveaus, een redelijk geprijsd product. Ik respecteer het budget dat mijn doelgroep aan kleding uitgeeft. Ik heb me afgevraagd : welke extra’s kan ik hen voor die prijs bieden ??

Bishop Tailors wil zich niet als de traditionele elitaire maatwerkzaak aanbieden. ?Sommige klanten herontdekken bij ons de sur mesure, ze zijn in de loop der tijden hun vaste kleermaker kwijt geraakt en voelen zich meteen thuis. Voor dertigers is maatkleding een nieuw begrip. Zij zijn de eerste keer een beetje onwennig. Daarom heb ik gekozen voor een open en niet opdringerige inrichting, traditioneel ogend maar zeker niet in de Engelse-clubsfeer. Modern, discreet en functioneel ; dat waren onze richtlijnen.?

Het contact met de klant blijkt de sterkste troef. ?Mannen zoeken een persoonlijke benadering. Ze zijn die grote winkels vol massaproducten beu. Zo’n man verlangt naar kleine dingen : dat hij hartelijk wordt ontvangen ; dat men zijn naam kent ; dat hij ook buiten de openinsguren kan langskomen ; dat hij zijn initialen discreet op zijn hemd kan laten borduren. Hij wil weer die kleine luxes die het leven een stuk aangenamer maken.? Vertrouwen is een ander sterk punt. ?We merken het steeds weer. De eerste aankoop is afgemeten : één hemd, misschien een pak. De tweede aankoop is onveranderlijk een bulk buy : vier hemden, drie pakken en bijpassende dassen en manchetknopen. Het product is getest en goedgekeurd. Vertrouwen, dat is de rode draad doorheen alles.?

Sommige dingen kunnen voorlopig ? niet. Eigen stof meebrengen bijvoorbeeld. Of handgemaakte knoopsgaten. Of een vrouw een pak aanmeten. Maar Ivo de Bisschop neemt nota van elke vraag en opmerking. ?Dat is een ander belangrijk punt. Je moet luisteren naar de klanten. Dat wordt vandaag ook te weinig gedaan.?

Bishop Tailors : info tel. (02) 511.77.11

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content