Met hun combinatie van exclusieve geuren en verleiding vallen de nieuwe kamerparfums in de smaak bij iedereen die met zijn interieur wil koketteren.

Een parfum voor je interieur uitzoeken is een beetje als wijn leren proeven. In het begin laat je je verleiden door een frisse chardonnay. Daarna waag je je aan wat exotische avontuurtjes en ten slotte beland je bij de complexe structuren. In de wereld van interieurgeuren passeer je eerst langs de verleidelijke vijg met een gepeperd tintje, daarna bezwijk je voor wierook of amber met misschien wel een vleugje thee. Uiteindelijk raak je in de ban van een geurkaars zonder enige opsmuk of juist met een bekende naam uit de modewereld erop.

“Kamerparfums zijn steeds meer in trek”, zegt Dimitri Mouton, hoofd communicatie bij de Brusselse parfumwinkel Senteurs d’Ailleurs. “De mensen weten ook precies wat ze zoeken. Ze willen iets persoonlijks, iets wat past bij hún interieur. Daarvoor tasten ze even diep in de portemonnee als voor een gewoon parfum.” Bij de favorieten gaat de geurkaars nog altijd eenzaam aan kop. “Verstuivers zijn veeleer praktische voorwerpen om jezelf mee in de watten te leggen.”

Het scala aan interieurgeuren is minder modegevoelig dan gewone parfums (hoewel leer en iris er de laatste jaren ook de dienst uitmaken) en laat zich vooral door de seizoenen leiden. Zo is een kaars met de geur van houtvuur of den winters, terwijl de zomer zich eerder leent voor een verstuiver met de geur van tomatenblaadjes of venkel. Chocolade, vermengd met een vleugje orchidee (Mizensir) of gecombineerd met wierook (Fauchon), prikkelt dan weer de zinnen zonder de eetlust te bederven. Bij de kruiden gooien koriander en vooral peper, van wit tot zwart (Catherine Memmi), hoge ogen. Amber krijgt het gezelschap van een puntje thee in de kaars van Mariage Frères, of van vanille en muskus bij Maître Parfumeur et Gantier. Wierook (Les Encens du Monde) laat zich combineren met peper, citroenrasp, piment en cacao of met tijm, paprika en rozemarijn.

Modebewust

Steeds meer modeontwerpers brengen eigen kamerparfums uit. Guerlain verkoopt zijn kaarsen en wierookstokjes uitsluitend in de boetiek aan de Parijse Champs-Elysées. Marc Jabobs heeft de Parijse Bon Marché gekozen voor de verkoop van zijn eerste Home-parfum, een blauwgetinte geurcreatie van Laurent Le Guernic met een subtiel samenspel van tropische regen, passiebloem en beuk met amber. Het parfum van Diptyque voor John Galliano kan alleen worden gevonden bij een select groepje boetieks.

De broers Costes (de bekende eigenaren van hotels en restaurants waar de hippe Parijzenaren graag gezien worden) laten voor elk nieuw adres dat ze openen een apart parfum ontwerpen door Rami Mekdachi.

Met een neus voor veranderende smaak heeft Chanel aan Le Labo gevraagd om een uniek parfum samen te stellen. Dat geuren-atelier heeft meer dan een reputatie. “De kaars van Le Labo is gewoon de enige oplossing om je huis fatsoenlijk mee te parfumeren, al komen de ‘Feu de bois’ en de ‘Figue’ van Diptyque ook wel in de buurt”, beweert de site van Fabrice Penot en Edouard Roschi, twee oudgedienden van L’Oréal, die hun tijd verdelen tussen Grasse en New York. De sterren kloppen bij hen aan voor een ‘verfrissing’ op maat of een persoonlijke geurkaars. De gewone stervelingen kunnen in de e-shop iets zoeken. De vormgeving is ongekunsteld en strak. De kaarsen moeten zich namelijk in de modernste interieurs thuis kunnen voelen.

Een eindeloos avontuur

Je interieur van een eigen geur voorzien betekent meer dan alleen een verstuiver in de woonkamer zetten. Elk plekje kan een discreet parfum verspreiden, bijvoorbeeld door bollen van imitatiebont of kunststoforchideeën van Hervé Gambs op een commode te leggen. De keramische parfumringen van Acqua di Parma passen boven op gloeilampen en doen zo onopvallend hun werk wanneer de lamp brandt. De met amber gevulde terracottabakjes van Maître Parfumeur et Gantier zijn gemakkelijk in een lade weg te stoppen, terwijl het bekende Armeens papier, maar ook de ‘boomblaadjes’ van Collines de Provence in een handomdraai tussen het linnen kunnen worden geschoven. Onlangs heeft het Franse merk eveneens smeltparfum op de markt gebracht, bestaande uit blokjes plantaardige was die langzaam wegsmelten in een parfumbrander. De klassiekere lavastenen van Di Toscana krijgen een plaatsje in elegante albasten houders.

Het allernieuwste accessoire voor L’Artisan Parfumeur verspreidt elektrisch een van de zes geuren uit een zwart pareltje, goed voor 50 m3 geur na nog geen drie minuten. Het parfum wordt niet verwarmd, zodat het mengsel beter behouden blijft.

Reislustige stadsmensen die graag iets van thuis met zich meedragen, zullen in hun nopjes zijn met de keramische amulet in een geur naar keuze, voor bijvoorbeeld in de handtas. De zogeheten reiskaarsen (onder andere bij Diptyque, Catherine Memmi en Baobab) passen met hun compacte formaat in een hoekje van de koffer. Een welriekende remedie tegen heimwee.

Verkoopinfo : p. 77

Door Isabelle Willot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content