Ik kan er wel een paar bedenken, en de generatie van mijn ouders vast nog meer : dromen, idealen en verlangens uit het woelige jaar 1968 die 2006 nooit gehaald hebben. Geen teleurstelling of frustratie echter voor de initiatiefnemers van de internationale biënnale voor wooncreativiteit Interieur. “Opwekken en bevorderen van de creativiteit op het gebied van binnenhuisarchitectuur ; bekendmaken en verspreiden van de nieuwste ideeën, formules, producten en realisaties.” Dat waren hun doelstellingen in het startjaar ’68. Dit weekend gaat de twintigste editie van Interieur van start. Een die ruimschoots aan de initiële doelen belooft te beantwoorden : internationale exposanten tonen nieuw werk van grote ontwerpers, er zijn verrassende tentoonstellingen, de-signwedstrijden met rijzende sterren en een handvol gloednieuwe merken stellen zich voor de eerste keer aan het publiek voor (p. 76). Weekend Knack feest mee. We presenteren op de beurs niet alleen onze allereerste Belgische designer van het jaar, Alain Berteau (p. 68), we richten ook een fototentoonstelling in. Internationale designtrends uit het verleden koppelen we daar aan de Belgische mode voor komende winter. Deze zomer kreeg u wekelijks een voorproefje, nu gaan we voluit (p. 60).

Design(ed) for you is het thema van Interieur 06. Voor vele interpretaties vatbaar, maar gebruiksgemak staat in ieder geval hoog op de prioriteitenlijst van hedendaagse ontwerpers. “Als designer spreekt het mij wel aan om in een witte kubus naar een perfecte, lange rechthoekige tafel te lopen, maar in werkelijkheid is zo’n milieu niet leefbaar”, weet Karim Rashid op p. 166. De imperfecte perfectie regeert (trendrapport p. 36). Er wordt reliëf gecreëerd : met blutsen, facetten en asymmetrische geometrie. Met gemakkelijke mobiele accessoires, ineenschuifbare en draaibare meubels, blote houten structuren en opvallend tactiele objecten.

Een materiaal dat het in deze nomadische, leefbare en eerlijke trend erg goed doet, is textiel. De Franse ontwerper Erwan Bouroullec verklaarde vorige maand nog op een lezing in Brussel zijn liefde voor het materiaal. Samen met zijn broer ontwierp hij akoestische kamerschermen en gebreide stoelen en maken ze binnenmuren en complete dakconstructies met textieltegels. De Italiaanse ontwerper Ferruccio Laviani wilde voor een nieuwe fauteuil het liefst met antieke stoffen werken, “om daarmee een soort van patchwork te creëren” (p. 174). Petra Blaisse, de Nederlandse landschap- en textielontwerper, schrikt er niet van : “Textiel is zo oud als de wereld, maar soms heb je een slapende periode. Dan wordt textiel afgedaan als te veel decoratie, te vrouwelijk, te burgerlijk. Als je er zoals ik ineens iets anders mee doet, worden mensen weer wakker”, zegt ze op p. 32. Net dezelfde oubollige stempel droeg behangpapier. Tot voor kort, want die revival is nu compleet. Vooral retro- en etnische prints doen het goed, barokke bloemen en papier met reliëf (p. 180).

Grootmoeders gezelligheid troef, dus. Maar het is niet omdat we ons huis knus en warm induffelen dat we er ook blijven. “Cocoonen is out”, vindt Dirk Wynants, de bezieler en ontwerper van het outdoormerk Extremis. “De nieuwe trend is hiven“, samentroepen met vrienden of familie. Bijeenzwermen. Ik had het nog nooit zo omschreven gehoord, maar feit is dat keukens al langer als ontmoetingsplaats gezien worden en dat krukjes en poefs (p. 171) in een handomdraai de nodige zitplaatsen tevoorschijn toveren. Wynants interpreteert de trend heel letterlijk : hij presenteert BeHive, een heuse bijenkorf (p. 82). “Ik deed inspiratie op in het Midden-Oosten, waar mensen samen aan waterpijpen liggen te lurken”, zegt hij erbij. Het sfeertje van 1968 is dichterbij dan ik dacht.

Van muizen en mensen, op www.knack.be Leen CreveReacties : leen.creve@knack.be

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content