Bij de cosmeticaboer
Twee plakken fruitshampoo, een stuk bananenzeep, een massagereep met Belgische chocolade, een blok deodorant en 200 gram vers gezichtsmasker: met zo’n boodschappenlijstje kan u bij Lush terecht.
Het is een verrassende en zeker verfrissende ervaring om in een van de Londense Lush-winkels binnen te stappen: een parfumerie die eruitziet als een groentewinkel annex delicatessenzaak. In een warm en doorleefd houten decor liggen grote bollen kaas, die compacte shampoos blijken te zijn. Een gelatine-achtige cake is bij nader toezien deodorant. Shampoos en deodorant worden per gewicht verkocht en ingepakt in een wit papier. Zoals je kaas of vlees zou kopen. In grote groentebakken liggen Bath Balistics in verschillende geuren en kleuren: badtabletten ter grootte van een tennisbal. Op ijs staan metalen potten uitgestald met wat lijkt op smakelijke fruitsla, platte kaas of guacamole. Het zijn gezichtsmaskers die met een grote houten lepel in yoghurtdoosjes worden gedaan en thuis in de koelkast moeten (ze zijn drie weken houdbaar). Wat verderop de Cleansing Bar à la carte, waar je volgens je huidtype moisturisers en reinigers kan laten mengen.
“Fresh handmade cosmetics” is de leuze van de Britse cosmeticafirma Lush en dat nemen ze letterlijk. Fruit, bloemen, kruiden, culinaire ingrediënten, essentiële en andere oliën worden gemengd tot heerlijke cosmeticabereidingen (bij sommige producten wordt de naam van de “chef” vermeld). De recepten zijn geïnspireerd op oude middeltjes uit de natuur (herbalisme, aromatherapie) die met een vleugje technologie aangepast werden aan deze tijd. Lush (letterlijk vertaald: weelderig, mals en ook dronken) heeft nu 7 winkels (waarvan 3 in Londen) en een postorderbedrijf in Groot-Brittannië, filialen in Canada, Australië en een winkel in Kroatië en in Zweden.
Oprichter Mark Constantine (van opleiding een kapper) heeft een lange staat van dienst als maker van natuurlijke shampoos, conditioners en verzorgingsproducten. Hij was een van de eerste leveranciers toen Anita Roddick in 1978 twee Body Shops opende in Sussex (hij bleef 15 jaar de belangrijkste leverancier van The Body Shop). Hij werkte nog voor andere firma’s en verzamelde een team van experten in scheikunde, herbalisme, dermatologie en aromatherapie rond zich. In 1988 begon hij een postorderbedrijf (Cosmetics to Go) dat onder meer gezichtsverzorging op basis van vers fruit verkocht. Rond die tijd ontstond het idee om de band tussen cosmetica en voedsel consequent door te voeren. De eerste Lush-winkel kwam er in 1995.
Lush is duidelijk een cosmeticabedrijf met een boodschap – je zou niets anders verwachten van een oudgediende van The Body Shop. Constantine (een overtuigd vegetariër) was een van de eersten die verse cosmeticaproducten zonder bewaarmiddelen en met een vervaldatum bracht en de meeste van zijn producten hebben weinig of geen verpakking. Lush gebruikt evenmin ingrediënten die op dieren getest werden. Maar Lush wordt nooit prekerig. Naast de ecologische geloofsbelijdenis legt Lush de nadruk op genieten (“we geloven in een bad bij kaarslicht, in massage, in het huis een aangename geur geven en in het recht om fouten te maken, alles te verliezen en helemaal opnieuw te beginnen”). En ook het fun-element – de onorthodoxe presentatie en de grappige namen – maakt van Lush een frisse en originele verschijning in de cosmeticawereld. Zelfs verwende celebrities komen er wel eens shoppen (of sturen hun bodyguard). Volgens berichten in de Britse pers kocht Madonna er “Banana Moon Soap” (een mix van verse banaan en yoghurt) en “After 8.30” (massageolie in een reep) en Annie Lenox ging voor de “Dream Cream”, een moisturiser op basis van havermelk, olijfolie en rozenwater.
Lush in Londen: 40 Carnabystreet ( Tel. 00-44-171-287.5874) of 7 en 11 The Piazza, Covent Garden ( Tel. 00-44-171-379.5423) of 123 King’s Road ( Tel. 00-44-171.376.8348).
Trui Moerkerke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier