betaalbare tweeslachtigheid

De Peugeot 206 is een absoluut succesnummer, dagelijks rollen er inmiddels bijna 3500 stuks van de band. …

PIERRE DARGE

De Peugeot 206 is een absoluut succesnummer, dagelijks rollen er inmiddels bijna 3500 stuks van de band. Van die populaire kleine is sinds enkele maanden een coupé-cabrio op de markt, die twee jaar geleden als concept op de salon van Genève werd voorgesteld. Die 206 CC bevat een opvallend snufje waardoor het vaste dak nagenoeg geheel automatisch in de koffer verdwijnt. Daardoor krijg je twee auto’s voor de prijs van één: een coupé en een cabrio. Nieuw is die oplossing niet, ze werd enkele jaren geleden bij Mercedes met de SLK in grote serie gelanceerd, nadat de Amerikanen en Peugeot een halve eeuw geleden al met het principe hadden geëxperimenteerd.

Het concept biedt serieuze voordelen. Om te beginnen is er het veiligheidsaspect: veel cabrio-eigenaars weten hoe makkelijk hun softtop te ‘kraken’ valt. Willen ze toch een vast winterdak, dan moeten ze zich een hardtop aanschaffen die ’s zomers dan weer veel ruimte inneemt in de garage.

Bij traditionele cabrio’s vouwt de softtop in een aparte ruimte in de koffer, die oplossing neemt veel volume in achter de achterste stoelen. Bij een tweezitter blijft nog wel wat koffer over, bij een vierzitter vrijwel niets. De coupé-cabrio schuift het vaste dak horizontaal in het bovenste deel van de koffer, zodat er onderin nog redelijk wat plaats rest. In de coupéstand kun je de koffer volledig benutten. Vakantiegangers rijden met volle koffer in een coupé naar hun bestemming en toeren ter plaatse, als de bagage is uitgeladen, in een cabrio rond.

Het nadeel van die tweeslachtigheid was lang de prijs: bij de compacte SLK van Mercedes met de 2-litercompressor bedraagt de instapprijs meer dan 1,3 miljoen fr./ 32.226,16 euro. Dat Peugeot een soortgelijke technologie aanbiedt voor minder dan de helft van die prijs is een echte uitdaging, te meer omdat het tenslotte om een 2+2 gaat. Al spreekt het vanzelf dat beide wagens tot andere werelden behoren.

Om de gewone 206 te laten evolueren naar de 206 CC is een beroep gedaan op koetswerkbouwer Heuliez die vroeger al vaker slimmigheden uit zijn hoed toverde. Verstevigingen hier en daar leveren zestig kilogram extragewicht, de voorruit helt meer achterover en zit in een dikke omlijsting, die moet bij een koprol meer veiligheid garanderen, en de tekenaar verlaagde de daklijn met zes centimeter. Om niet veel hoofdruimte te verliezen werden de zitkussens 2,5 centimeter dunner en kan de chauffeursstoel in de hoogte worden versteld. Wie de ideale zit dan nog niet vindt, kan ook het stuur kantelen.

De 206 CC wordt met twee motoren verkocht: een 1.6 liter multiklepper en de 2.0 liter uit de GTI, die rekening houdend met de extra uitrusting, nauwelijks duurder uitvalt. Toch zijn we het meest opgetogen over de 1.6 omdat die comfortabeler uitvalt, bovendien vinden we de vinniger tweeliter wat hard afgeveerd. De 1.6 komt met zijn 110 pk al aardig goed uit de voeten, zo’n compacte CC beoogt overigens geen echte sportambities.

Het dakmechanisme zelf is zeer eenvoudig te bedienen: nadat de twee bevestigingshendels boven de voorruit zijn ontgrendeld, volstaat een druk op de knop om het vaste dak in de koffer te laten verdwijnen. Die koffer valt (met gesloten dak) behoorlijk groot uit: 320 liter, dat komt grotendeels door het ontbreken van een reservewiel. In cabriostand blijft van dat volume minder dan de helft over. De twee passagiersplaatsen achterin zijn niet veel meer dan noodzitjes, zowel wat de ruimte als wat de constructie betreft.

De 206 CC biedt in de eerste plaats een aantrekkelijke prijs-kwaliteit aan. Vooral als je meerekent dat de uitrusting meer dan volledig is. De 1.6-basisversie heeft twee airbags, ABS, elektrisch bediende ruiten met centrale bediening en natuurlijk het elektrisch bediende dak.

PEUGEOT 206 CC – 1.6

MOTOR:

voorin dwars gemonteerde viercilinder benzinemotor met zestien kleppen en een slagvolume van 1587 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 110 pk/80 kW bij 5750 toeren/minuut en max. koppel van 147 Nm bij 4000 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

383,5 cm (l), 167,3 cm (br), 137,3 cm (h) en 244,2 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

320 liter (gesloten dak), 150 liter (cabrio).

VERBRUIK IN LITER PER 100 KM:

9,5 (stad), 5,7 (buiten stad), 6,9 (mix).

CO2-UITSTOOT:

166 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

656.000 fr., vermeerderd met 5000 fr. BIV (resp. 16.261,82 en 123,95 euro).

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

8382 fr./ 207,78 euro.

ANDERE VERSIES:

2.0 liter (716.000 fr./ 17.749,18 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content